Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Ras van de maand: de Mérens

 
Profiel   

Wat fijn Pien dat het goed lijkt te gaan met Polie, doe maar heel rustig aan hoor, beter een maand te lang dan een dag te kort!, succes!

Ze zijn inderdaad allemaal mooi, en toch zo verschillend.

Trebon heeft op de veulenkeuring ook een 1ste premie behaalt, toch best wel leuk *D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-18 17:30 



 
Profiel   

assebassie schreef
Trebon heeft op de veulenkeuring ook een 1ste premie behaalt, toch best wel leuk *D
+:)+ Heel erg leuk. Ik vind het dan ook een prachtige merens net als Ukkie en Jasmine, die ik toch ook wel heel prachtig vind hoor.

Vanochtend vroeg ik aan manlief → ml, wat hij nu het leukste vindt van onze paarden. Gelijk zegt hij: "hun nieuwsgierigheid en vertrouwen in ons". Vervolgens verteld hij het volgende verhaal:
vorig jaar werden we gebeld door onze vrienden of we mee kersen gingen plukken op de wei van Monsieur Arno, daar staan onze paarden op met de heel belangrijke taak, het gras kort te houden :)) . Dat doen ze erg goed met veel verantwoordelijkheidsgevoel :9 . Dus wij met de hele familie naar de wei getogen en Dominique kwam met de tractor. De paarden hebben altijd afstand gehouden tot de tractor ook al hebben ze nooit angst getoond.
We stonden onder de boom te overleggen hoe we het zouden doen, en de paarden kwamen nieuwsgierig dichterbij op gepaste afstand van de tractor. Omdat het een grote boom is en boven veel kersen hingen, besloten we dat Dominique ml en mij in de grote lepel van de tractor naar boven zou doen. Gelijk toen wij in die grote schep waren gekropen, kwamen de paarden op een drafje dichterbij en het liefst kropen ze ook in die lepel }> , want de helft van de hun vertrouwde kudde zat er immers al }> . We hebben enorm gelachen met zijn allen, want de rest van de middag stonden ze zo verschrikkelijk in de weg. Dominique moest zeer voorzichtig manoeuvreren met de tractor en heel voorzichtig ons hoog of lager zetten want anders stootten de paarden hun hoofden := . Het had wel het "voordeel" dat als er eens een kers omlaag viel, de paarden er als de kippen bij waren om die op te eten. Ook dat leverde hilarische taferelen op en een paar mensen (waaronder oma) die eerst angst had voor de paarden, werden er zo vertrouwd mee. Het was gewoon heel erg gezellig.
Nog steeds is het zo, dat de gepaste afstand tot de tractor is opgeheven. Als Dominique het hooi komt brengen, dan "helpen de paarden hem", door hun hoofd vol genot, op de grote baal te leggen en zo met hem aan de zijkant mee te lopen en "de hele zaak te begeleiden" _O- .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-18 13:02 



 
Profiel   

Wat een mooie paarden, mooie statige paarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 10:18 



 
Profiel   

Wat leuk Pien en anderen dat er aandacht aan de Merens wordt besteed. Helemaal verdiend. Mooie verhalen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 22:05 



 
Profiel   

Wat leuk dat de Merens het ras van de maand wordt. En wat een leuke en herkenbare verhalen en mooie foto’s zijn er al geplaatst! Ik werd op dit topic getipt door pien_2010. Op de valreep deel ik hier ook graag mijn ervaringen :)

Begin 2004 maakte ik voor het eerst kennis met de Merens. We kochten ons eerste eigen paard: Eefje, een Merens merrie van toen 11 jaar oud. Door haar ben ik ook me in het ras gaan verdiepen en een echte liefhebber van de Merens geworden. Ik heb net zoals assebassie bij Les Olivettes een rit gemaakt door de Belgische Ardennen op een Merens en was daar erg onder de indruk van. De Merens is een uitstekende klimmer, echt een goed paard voor een tocht over zeer ruig terrein. Tientallen meters steil naar beneden afdalen over een pad dat bestaat uit losse stenen? Geen probleem, de Merens doet het even.

Ook de eigenwijze en eenkennige kant van de Merens herken ik maar al te goed. We kochten Eefje toen ik 12 was en ik had echt een klik met haar. Ik reed er zo mee weg en ik kon ook gewoon heel veilig op buitenrit met haar. Zelfs met de weg oversteken keek ze zelf of er verkeer aankwam. Maar een ervaren instructrice waar ze totaal geen klik mee had, kon er nog geen rondje over de hoefslag mee stappen.

Hoewel de eigenwijze kant niet altijd makkelijk of leuk was, heb ik vooral heel veel plezier beleefd met Eef. Dressuur, springen, mennen, lange buitenritten, zwemmen, niks was haar te gek. Ze stond in een heel langgerekt weiland met ongeveer 10 andere paarden. Toen ik 13/14/15 was, sprong ik altijd achterin het weiland op haar rug en reed in rengalop naar voren. Zonder zadel/hoofdstel/wat dan ook. De andere paarden renden dan naast haar of achter haar. Niet echt heel verantwoord dus, maar met Eef kon het ook gewoon zonder dat het de vraag was of het goed zou aflopen. Door en door betrouwbaar was ze. Ook het veel buiten willen staan herken ik. Als ze te lang op stal stond brak ze de tent af. Ze heeft het ook wel eens gehad dat ’s avonds het hek open werd gedaan en ondanks dat alle paarden van haar groep rustig naar binnen gingen, zij bedacht dat ze liever buiten bleef. Ze maakte dus gewoon een rechtsomkeert terug naar de wei en ja, ga een Merens dan maar eens op andere gedachten brengen :')

In 2008 hebben we een veulen van Eefje gefokt. Een merrie genaamd Umbra. In tegenstelling tot de meeste Merensen, is Umbra juist erg druk en gevoelig. Ze heeft wel het betrouwbare karakter en de eenkennigheid van de Merens. Zij blinkt echt uit in haar werkwilligheid. Oké, als ze je niet mag kun je er echt niets mee. Maar als ze je wel mag, zal ze altijd haar best voor je doen, hoe moeilijk of spannend ze iets ook vindt. Van haar krijg je altijd zonder enige twijfel de volle 100% inzet. We hebben een start met endurance gemaakt, wat ze enorm goed deed. Ik prijs mezelf erg gelukkig om nu al bijna 10 jaar haar in bezit te hebben. Eenkennig zijn ze, maar wat een band krijg je met ze als je zo lang samen bent en de klik hebt.

Kortom: de Merens heb ik leren kennen als een paard die enorm veelzijdig is en veel in zijn mars heeft. Hun karakter is bijzonder sterk. Ze zijn eenkennig en eigenwijs, maar ook betrouwbaar en werkwillig. Met hun stoere zwarte vacht en ruige haren is de Merens een ras waar je echt verliefd op kunt worden, dus wees gewaarschuwd :D

Nog even wat foto’s:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-18 14:46 



 
Profiel   

Ooooooh Liseef wat een leuk verhaal en mooie foto's. Echt heel leuk dat je nog op de valreep je verhaal hebt gedaan. Super bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-18 15:24 



 
Profiel   

Kortom: de Merens heb ik leren kennen als een paard die enorm veelzijdig is en veel in zijn mars heeft. Hun karakter is bijzonder sterk. Ze zijn eenkennig en eigenwijs, maar ook betrouwbaar en werkwillig. Met hun stoere zwarte vacht en ruige haren is de Merens een ras waar je echt verliefd op kunt worden, dus wees gewaarschuwd :D

Mooi gezegd Liseef, verder ook prachtig verhaal en weer een prachtige Merens <3 .

Ook jou laatste verhaal weer geweldig Pien, lekkere vent die Hercule <3

Vandaag weer lekker over 't slik gedenderd met Trebon, ze vond het geweldig, dat water, heeft er nog van geproefd maar was niet te drinken volgens haar :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-18 18:56 



 
Profiel   

En toen was het alweer sluitingstijd. Bedankt voor alle bijdragen, de nieuwsredactie gaat een samenvatting online zetten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-18 03:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen