Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 106 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

VS, Frankrijk en Engeland openen aanval op Syrië

 
Profiel   

Ik zag dat hier nog geen topic over loopt en ik volg dit nieuws toch omdat de situatie best dreigend is.
Wat zal dit voor consequenties hebben? Ik gok zomaar dat Rusland nog van zich gaat laten horen.. En heeft dit uiteindelijk ook gevolgen voor Nederland?
Ik vind het allemaal best spannend :=

Citaat
De Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben zaterdagochtend vroeg drie doelen aangevallen in Syrië die te maken hebben met het Syrische chemische wapenprogramma. De aanval is een vergelding voor de vermeende gifgasaanval van het Syrische leger vorige week.

Het eerste doel was een wetenschappelijk onderzoekscentrum in de buurt van Damascus, zo maakte de Amerikaanse generaal Joseph Dunford bekend. Dertien kruisraketten zouden er zijn neergeschoten. De Syrische staatstelevisie meldt dat de raketten zijn neergehaald in de buurt van de plaats Al-Kiswah, iets ten zuiden van de Syrische hoofdstad.
Het tweede doel was een wapenopslag ten westen van Homs, waar onder meer het gifgas sarin werd bewaard. Ten derde werd een opslag- en commandocentrum in de buurt van het tweede doel gebombardeerd.

Generaal Dunford sprak van een eenmalige aanval om de Syrische regering een duidelijke boodschap te geven en verdere escalatie in de regio te voorkomen. Volgens de generaal zijn de doelen zo uitgekozen dat de kans op burgerslachtoffers en Russische slachtoffers zo klein mogelijk is.

Volgens Syrische staatsmedia zijn er bij Homs drie burgers en zes militairen gewond geraakt bij de raketaanval.

De Russische ambassadeur in de Verenigde Staten, Anatoly Antonov, heeft aangekondigd dat Rusland spoedig met een reactie komt op het Amerikaanse bombardement in Syrië. Frankrijk zegt Rusland voorafgaand aan de militaire actie te hebben gewaarschuwd.

Vergeldingsactie
De aanval is een vergelding voor de veronderstelde gifgasaanval in Douma vorige week zaterdag. "Afgelopen zaterdag heeft het regime van president Assad chemische wapens ingezet om haar eigen burgers af te slachten", zo herhaalde de Amerikaanse president Donald Trump de eerdere beschuldiging van de VS dat de Syrische regering gifgas inzette.

"Het doel van onze acties vannacht is om een sterke afschrikking te creëren tegen de productie, verspreiding en het gebruik van chemische wapens", aldus Trump, die stelde de aanvallen door te zetten tot het regime van Assad stopt met het gebruik van chemische wapens.

Rusland
Trump richtte zich in zijn statement ook tot Rusland en Iran. "Aan hen vraag ik: wat voor land associeert zich met een massamoordenaar die onschuldige mannen, vrouwen en kinderen ombrengt?".

"Onze reactie is het directe gevolg van het falen van Rusland, dat nu moet bedenken of het zich wil aansluiten bij de landen die zich willen inzetten voor stabiliteit en vrede."

Theresa May
"Dit gaat niet om een interventie in een burgeroorlog of om verandering van het regime", zei de Britse premier Theresa May eerder in een verklaring over de aanvallen. "Het gaat om een beperkte en doelgerichte aanval die de spanningen in de regio niet verder laat escaleren en die alles doet om burgerslachtoffers te voorkomen."

Premier Mark Rutte heeft begrip voor de aanval van de landen. In een verklaring noemt hij die "in de huidige omstandigheden proportioneel en weloverwogen". "Het kabinet acht het waarschijnlijk dat er gifgas is gebruikt en dat het Syrische regime hier achter zit. De internationale gemeenschap kan dit niet accepteren", aldus de minister-president.

https://www.nu.nl/syrie/5221862/vs-vk-e ... oelen.html
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 07:57 



 
Profiel   

Ja ik vind het ook best eng eigenlijk..
Geen kwaad met kwaad vergelden..
Maar goed leg dat maar eens uit :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 08:25 



 

Ik las het ook net. Ik ben benieuwd. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 08:37 



 
Profiel   

Behoorlijk griezelig weer, ik ben eigenlijk wat bang voor een nieuwe wereldoorlog. Als Rusland zich ermee gaat bemoeien zijn we er zo, komt er een hele kettingreactie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 08:38 



 

Potate schreef
Behoorlijk griezelig weer, ik ben eigenlijk wat bang voor een nieuwe wereldoorlog. Als Rusland zich ermee gaat bemoeien zijn we er zo, komt er een hele kettingreactie...



Die wereldoorlog is er al. Maar die wordt tot nu toe niet uitgevochten met bommen enzo. Ben er ook bang voor dat dat nu wel gaat gebeuren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 08:41 



 
Profiel   

Heel griezelig.

Maar het zat er aan te komen. Volgens mij exact wat de VS prettig vind. Een nieuwe koude oorlog met een wapenwedloop. Tenminste....dat is denk ik waar het op uitloopt. Hoop niet op nog erger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 08:43 



 

De wereld van nu moet eerst weer eens stuk voordat we 'm weer opnieuw kunnen opbouwen.


Maar ik weet niet of er iets gaat gebeuren. Ergens denk ik dat Rusland ook weer geen handelsoorlog met de NATO wil, dan gaan ze failliet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 08:45 



 
Profiel   

Ik vind dit toch wel een hele idiote uitspraak van uit een land die wereldwijd vele doden onder burgers veroorzaakt heeft al dan niet clandestien.

Citaat
Trump richtte zich in zijn statement ook tot Rusland en Iran. "Aan hen vraag ik: wat voor land associeert zich met een massamoordenaar die onschuldige mannen, vrouwen en kinderen ombrengt?".


Denk alleen maar aan Vietnam oorlog, atoombommen op Hiroshima en Nagasaki 250.000 doden en enige honderdduizenden later dood door de gevolgen er van, oorlog in Irak met meer dan 1,3 miljoen doden.

Volgens de VN zouden er sinds maart 2017, toen de bevrijdingsoperatie van start ging, ten minste 300 Syrische burgers in de regio van Raqqa zijn omgekomen door de Amerikaanse bombardementen. ook Human Rights Watch met een rapport over het gebruik van witte fosfor door Amerikanen. Dit chemische wapen veroorzaakt ernstige brandwonden.

Wat zijn die Amerikanen toch lieverdjes ^) En dan wijzen met het vingertje naar andere landen die bij lange na niet zoveel burger doden op hun geweten hebben als Amerika.

Dus ja, wat voor een land wil zich associëren met een land dat zoveel onschuldige slachtoffers maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 10:18 



 
Profiel   

Resistance schreef
De wereld van nu moet eerst weer eens stuk voordat we 'm weer opnieuw kunnen opbouwen.


.


Dat is inderdaad wat een aantal mensen in Trump zijn omgeving geloofd.


Vreselijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 10:51 



 
Profiel   

Totaal gestoord dat onze regering achter deze aanval staat.

Er is geen enkel bewijs geleverd dat het regime van assad achter deze gifgasaanval zit. Sterker nog zelfs de Amerikaanse defensie minister heeft begin dit jaar nog toegegeven dat van alle vorige gifaanvallen de rebellen achter deze aanslagen zitten.

Het is ook totaal niet logisch dat wanneer je op het punt staat om ook de het laatste rebellenbolwerk in te nemen je ineens gifgasaanvallen zou doen. Terwijl je dan weet dat de hele wereld naar je gaat blaffen.

We slaan hier volledig de plank mis.

De inval in Irak was ook vanwege alle massavernietigingswapens. Uiteindelijk zijn er 0,0 gevonden concluderen alle onderzoekers.

In een oorlog gebeuren vreselijk zaken en assad zijn aanhang zal ook heus wel eens wat verkeerd doen. De rebellen zijn echter helemaal geen lieverdjes...

We steunen een illegale oorlog en onze regering vind dat allemaal prima op verondersteld bewijs.

Net zoals ze zeker waren enkele maanden geleden over de Ddos aanvallen vanuit Rusland op onze banken. Bleek een kereltje te zijn met een software pakket van 50 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 10:54 



 
Profiel   

Ben ook wel benieuwd waar het op uit draait, als gewone burger hebben we toch niets in te brengen behalve geld om al die onzin mee te betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 11:04 



 
Profiel   

robert45 amerika wil andere landen achter hun krijgen. Kijk maar naar Irak destijds ook het ene leugen na de andere. Hoeveel landen moet amerika eerst tot de grond toe afbreken voor hun eigen gewin (oliepijplijn door Syrië) voor dat hun een halt toe gezegd word?

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/14/li ... d-a1599459

Citaat
Rusland roept een spoedvergadering VN-Veiligheidsraad bijeen
De Russische president Poetin zegt dat Rusland een spoedvergadering bijeen zal roepen van de VN-Veiligheidsraad naar aanleiding van de luchtaanvallen vannacht. "De huidige escalatie van de situatie rond Syrië heeft een verwoestende impact op het gehele systeem van internationale betrekkingen", reageert hij in een verklaring van het Kremlin volgens Interfax.

Ook stelt hij dat "de geschiedenis alles op zijn plaats zal zetten". Daarbij noemt hij eerdere westerse interventies in voormalig Joegoslavië, Irak en Libië, waar "Washington verantwoordelijkheid droeg voor moordpartijen".

Volgens het Russische leger heeft Syrisch luchtafweergeschut van Russische makelij 71 van in totaal 103 kruisraketten uit de lucht gehaald. Het Syrische leger zou hiervoor onder meer Boek-raketten hebben gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 11:11 



 
Profiel   

Ik vind het ook spannend dat wij als klein landje onder de rook van Engeland en Frankrijk liggen.
Bij vergeldingsacties liggen wij precies 'within striking range'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 11:12 



 
Profiel   

Veel kanten kunnen wij niet op dan. Fingers crossed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 11:14 



 

Achja. Als de pleuris hier uitbreekt vertrekken wij gewoon naar Zweden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 11:19 



 
Profiel   

Ik vond het ook heel eng. Het was natuurlijk te verwachten maar alsnog schrik ik ervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 11:27 



 

robert45 schreef
Totaal gestoord dat onze regering achter deze aanval staat.

Er is geen enkel bewijs geleverd dat het regime van assad achter deze gifgasaanval zit. Sterker nog zelfs de Amerikaanse defensie minister heeft begin dit jaar nog toegegeven dat van alle vorige gifaanvallen de rebellen achter deze aanslagen zitten.

Het is ook totaal niet logisch dat wanneer je op het punt staat om ook de het laatste rebellenbolwerk in te nemen je ineens gifgasaanvallen zou doen. Terwijl je dan weet dat de hele wereld naar je gaat blaffen.

We slaan hier volledig de plank mis.

De inval in Irak was ook vanwege alle massavernietigingswapens. Uiteindelijk zijn er 0,0 gevonden concluderen alle onderzoekers.

In een oorlog gebeuren vreselijk zaken en assad zijn aanhang zal ook heus wel eens wat verkeerd doen. De rebellen zijn echter helemaal geen lieverdjes...

We steunen een illegale oorlog en onze regering vind dat allemaal prima op verondersteld bewijs.

Net zoals ze zeker waren enkele maanden geleden over de Ddos aanvallen vanuit Rusland op onze banken. Bleek een kereltje te zijn met een software pakket van 50 euro.

Ik sluit me hier helemaal bij aan, echt heel gevaarlijk wat ze nu doen en dat onze Nederlandse regering er inderdaad ook nog achter staat. Ongelooflijk. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 11:37 



 
Profiel   

Resistance schreef
Potate schreef
Behoorlijk griezelig weer, ik ben eigenlijk wat bang voor een nieuwe wereldoorlog. Als Rusland zich ermee gaat bemoeien zijn we er zo, komt er een hele kettingreactie...



Die wereldoorlog is er al. Maar die wordt tot nu toe niet uitgevochten met bommen enzo. Ben er ook bang voor dat dat nu wel gaat gebeuren...

Nee, die oorlog is er niet, tenzij je dermate bizarre definities van "wereldoorlog" hanteert dat de mensheid gedurende zijn hele geschiedenis in die toestand heeft verkeerd. En dat zou de term nogal betekenisloos maken nietwaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 11:41 



 
Profiel   

Resistance schreef
Achja. Als de pleuris hier uitbreekt vertrekken wij gewoon naar Zweden.


Zoiets dachten de Syriers ook :+
Ze zijn vreselijk welkom overal....

Ik wil dit soort oorlog nieuws gewoon eigenlijk het liefst domweg niet horen.
Je kun helemaal niets en het maakt me vooral verdrietig. Een handje jongetjes die bereid zijn om met miljoenen levens willen spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 11:44 



 

Sizzle schreef
Resistance schreef
Achja. Als de pleuris hier uitbreekt vertrekken wij gewoon naar Zweden.


Zoiets dachten de Syriers ook :+
Ze zijn vreselijk welkom overal....

Ik wil dit soort oorlog nieuws gewoon eigenlijk het liefst domweg niet horen.
Je kun helemaal niets en het maakt me vooral verdrietig. Een handje jongetjes die bereid zijn om met miljoenen levens willen spelen.



Inderdaad, maar we hebben er al een huis, haha. Dus we kunnen er zonder problemen heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 11:59 



 

Kuggur schreef
Resistance schreef



Die wereldoorlog is er al. Maar die wordt tot nu toe niet uitgevochten met bommen enzo. Ben er ook bang voor dat dat nu wel gaat gebeuren...

Nee, die oorlog is er niet, tenzij je dermate bizarre definities van "wereldoorlog" hanteert dat de mensheid gedurende zijn hele geschiedenis in die toestand heeft verkeerd. En dat zou de term nogal betekenisloos maken nietwaar?



Wat kom jij toch steeds agressief over. Heb ik je iets misdaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 12:00 



 
Profiel   

Ik sta op het punt om naar Amerika te emigreren om me bij mijn geliefde te voegen. Wij maken ons al enige tijd zorgen om de toestand in de wereld en welke gevolgen dat gaat hebben voor emigratie en vrij reizen. Kan ik dadelijk nog wel naar mijn gezin? Kan ik mijn ouders nog wel bezoeken? Mag ik na het bezoek an mijn ouders weer terug naar mijn gezin? Ik vind het dood eng. Gelukkig kom ik in een gebied in het binnenland terecht waar zeer weinig (militaire) doelen zijn dus veel actie hoeven we daar niet te verwachten. Maar goed, een tactisch geplaatst paddenstoeltje en de hele wereld is naar de klote.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 12:07 



 
Profiel   

Resistance schreef
Kuggur schreef

Nee, die oorlog is er niet, tenzij je dermate bizarre definities van "wereldoorlog" hanteert dat de mensheid gedurende zijn hele geschiedenis in die toestand heeft verkeerd. En dat zou de term nogal betekenisloos maken nietwaar?



Wat kom jij toch steeds agressief over. Heb ik je iets misdaan?

Als je mijn post zo opvat dan spijt me dat oprecht. Het ging over de inhoud van je bericht, niet jij als persoon.
Voor wat het waard is vind ik je een erg sympatieke bokker.
(maar dat betekent niet dat ik het altijd met je eens ben :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 13:48 



 

Kuggur schreef
Resistance schreef



Wat kom jij toch steeds agressief over. Heb ik je iets misdaan?

Als je mijn post zo opvat dan spijt me dat oprecht. Het ging over de inhoud van je bericht, niet jij als persoon.
Voor wat het waard is vind ik je een erg sympatieke bokker.
(maar dat betekent niet dat ik het altijd met je eens ben :D )




Hahaha, sorry! :) Altijd moeilijk achter zo'n scherm, je ziet de ander niet. Ik vatte het even verkeerd op! :)

Het overal mee eens zijn hoeft uiteraard niet. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 13:50 



 
Profiel   

Ik verhuur onderduikruimte! :+

Ik denk alleen niet dat het zo', vaart zal lopen dat dat echt nodig blijkt. Gelukkig maar!

Ik vind deze vergeldingsacties bijzonder dom en onverstandig. En ik hoop van harte dat ze het erbij laten nu.
En dan is het nu weer tijd om als volwassen te gaan praten en eens een keer concrete afspraken te maken waar iedereen zich aan houdt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 13:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 106 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen