Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dierenbescherming vreest gesjoemel paardenexport

 
Profiel   

Nieuwe Oogst
Welzijn


Sinds begin dit jaar moeten paarden voor de export eerst naar een exportverzamelcentrum. Bij de Zuidlaarder voorjaarsmarkt werd een aantal paarden dicht bij de grens gedropt.

De Dierenbescherming was dinsdag op deze voorjaarspaardenmarkt om te kijken naar de gang van zaken, en volgde een aantal transporten vanaf die markt. Daarbij is gezien dat paarden vlak voor de grens werden uitgeladen. De Dierenbescherming vermoedt dat op een later moment, als er geen toezicht is, de dieren alsnog de grens over gaan.

Binnenwegen
Een Duitse vrachtwagen reed zelfs naar een bepaald adres aan de grens, om vervolgens niet veel later met paarden via binnenwegen naar het thuisland te rijden. Voorheen was het wel mogelijk om paarden vanaf de paardenmarkt naar slachterijen in Italiƫ of Polen te transporteren.

Volgens de Dierenbescherming gebeurde dit met de helft van alle op de markt aangevoerde paarden. Sinds 1 januari 2018 is het verboden om paarden vanaf een andere plek dan een officiƫle exportverzamelplaats te exporteren.

Verzamelplaats
Op de verzamelplaats worden de dieren veterinair gecontroleerd en krijgen ze rust, eten en drinken. Dit kost de handelaar tijd en geld en dat maakt het volgens de Dierenbescherming lucratief om te kijken naar mogelijkheden om dit te ontlopen.

De Dierenbescherming hoorde verder op de markt ook geruchten dat een handelaar stempels voor export zou uitdelen, zogenaamd in overleg met de toezichthouders van de NVWA. De NVWA was echter niet hiervan op de hoogte.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 11:20 



 
Profiel   

beste bokkers
Mijn mond valt open van verbazing als ik dit artikel goed lees
Er staat te lezen dat de dierenbescherming VERMOEDT!!!!! dat op een later tijd stip als er geen toezicht is de paarden overgeladen worden
En verderop in dit artikel hoorde men GERUCHTEN dat een handelaar stempels voor de export zou uitdelen
Dit zijn vermoedens en aannamen waarop dit artikel is gebaseerdt
Hier is de dierenbescherming als de kippen bij om andere in een kwaad daglicht te zetten
Dierenbescherming ga je schamen ,kijk eerst maar naar de oostvaarders plassen daar kijken jullie achteruit dat is pas dierenleed puresang
Deze protest demonstratie,s hebben meer dan de helft aan leden gekost en nog durven jullie niet naar jullie eigen beleid te kijken
Rot op en ga je SCHAMEN

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 19:31 



 
Profiel   

De OVP discussie is de pietendiscussie van de vroege lente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 21:26 



 
Profiel   

Het is toch alleen maar goed dat daar ruchtbaarheden aan gegeven wordt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 08:10 



 
Profiel   

Ja joh, besmet even alle topics met dat OVP gezeik. Jezus Christus. Dat het daar niet goed loopt betekend niet dat andere misstanden niet aan de tand gevoeld mogen worden zeker? _-:(

Anyway, back on topic. Wat ik mij als leek dan afvraag, geld dat ook voor particulieren? En waar liggen die centra dan? Moet ik als ik mijn paard vanuit Nederlands Limburg 2 km de grens over wil exporteren naar Belgisch Limburg dan eerst via Lunteren of zo om ze daar op rust te zetten? Ze zijn langer bezig met naar het centra te rijden dan naar de nieuwe eigenaar. >;)
Bij langere transporten van meer dan 5 uur of zo kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 08:44 



 
Profiel   

AbbyBlues schreef
Ja joh, besmet even alle topics met dat OVP gezeik. Jezus Christus. Dat het daar niet goed loopt betekend niet dat andere misstanden niet aan de tand gevoeld mogen worden zeker? _-:(

Anyway, back on topic. Wat ik mij als leek dan afvraag, geld dat ook voor particulieren? En waar liggen die centra dan? Moet ik als ik mijn paard vanuit Nederlands Limburg 2 km de grens over wil exporteren naar Belgisch Limburg dan eerst via Lunteren of zo om ze daar op rust te zetten? Ze zijn langer bezig met naar het centra te rijden dan naar de nieuwe eigenaar. >;)
Bij langere transporten van meer dan 5 uur of zo kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Aan de kaak gesteld bedoel je denk ik. Aan de tand voelen betekent stevig ondervragen en misstanden praten van zichzelf nogal lastig.

Die centra liggen uiteraard (onder andere) in het grensgebied. Daar is in een eerder topic al eens aandacht aan besteed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 08:47 



 
Profiel   

Koper schreef
AbbyBlues schreef
Ja joh, besmet even alle topics met dat OVP gezeik. Jezus Christus. Dat het daar niet goed loopt betekend niet dat andere misstanden niet aan de tand gevoeld mogen worden zeker? _-:(

Anyway, back on topic. Wat ik mij als leek dan afvraag, geld dat ook voor particulieren? En waar liggen die centra dan? Moet ik als ik mijn paard vanuit Nederlands Limburg 2 km de grens over wil exporteren naar Belgisch Limburg dan eerst via Lunteren of zo om ze daar op rust te zetten? Ze zijn langer bezig met naar het centra te rijden dan naar de nieuwe eigenaar. >;)
Bij langere transporten van meer dan 5 uur of zo kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Aan de kaak gesteld bedoel je denk ik. Aan de tand voelen betekent stevig ondervragen en misstanden praten van zichzelf nogal lastig.

Die centra liggen uiteraard (onder andere) in het grensgebied. Daar is in een eerder topic al eens aandacht aan besteed.


Lol, je snapt in ieder geval wat ik bedoel. ;)
Ik ga ff kijken of ik dat topic kan opsnorren. Niet dat ik nog zoveel exporter, maar vraag het me gewoon af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 08:49 



 
Profiel   

AbbyBlues schreef
Ja joh, besmet even alle topics met dat OVP gezeik. Jezus Christus. Dat het daar niet goed loopt betekend niet dat andere misstanden niet aan de tand gevoeld mogen worden zeker? _-:(

Anyway, back on topic. Wat ik mij als leek dan afvraag, geld dat ook voor particulieren? En waar liggen die centra dan? Moet ik als ik mijn paard vanuit Nederlands Limburg 2 km de grens over wil exporteren naar Belgisch Limburg dan eerst via Lunteren of zo om ze daar op rust te zetten? Ze zijn langer bezig met naar het centra te rijden dan naar de nieuwe eigenaar. >;)
Bij langere transporten van meer dan 5 uur of zo kan ik me er wel iets bij voorstellen.


Yep- alles moet via zo'n centrum. Wedstrijdruiters krijgen in sommige landen vrijstelling voor een dag of twee (dacht ik). De mensen van zo'n centrum kunnen ook naar jou komen, kost alleen 'wat' meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 13:16 



 
Profiel   

Ik dacht (maar correct me if I'm wrong) dat een stal ook een export verzamelplaats was? Als in manege/pensionstal?

Kan in elk geval nergens die export verzamelplaatsen vinden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 13:26 



 
Profiel   

LoveBodin schreef
Ik dacht (maar correct me if I'm wrong) dat een stal ook een export verzamelplaats was? Als in manege/pensionstal?

Kan in elk geval nergens die export verzamelplaatsen vinden..


Er wordt op zo'n 'export verzamelplaats' een gezondheidscertificaat afgegeven door een keuringsarts van de nvwa.
Dit certificaat is 10 dagen geldig.

Een NL paard mag dan best even in NL aan de grens gestald zijn ergens, gekeurd worden en met certificaat uitgevoerd worden.

Je kunt ook met de transporteur afspreken dat zij voor ze de grens over gaan het paard laten keuren. Er zijn een aantal transportbedrijven die dit keuren ook op zich kunnen nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 13:53 



 
Profiel   

Jammer dat mensen elke keer weer vals moeten spelen... :(
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 20:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen