Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vervelend of verzet?

 

Hoi bokkers,

Ik heb sinds eind augustus vorig jaar een 3 jarige merrie. Toen net onder het zadel. Ik ben verder gegaan met rijden, 2/3 keer per week een kwartier/half uurtje maximaal. Dit ging best goed, tot ze last kreeg van haar tanden.
Uiteraard de tandarts erbij gehaald. Wolfskiesje verwijderd.
Rijden ging weer wat beter maar door de winter en nog geen mogelijkheid tot uitwijken naar binnenbak heeft ze een winterstop gehad.
Deze week weer opgepakt. Eerst ging het super! Op les vroegen ze zich ook af of ik een ander paard bij me had.
Voelde echt goed en volgende week de eerste wedstrijd, puur voor de ervaring.

Echter afgelopen vrijdag (donderdag heeft ze vrij gehad) mocht ik haar nauwelijks in de mond zitten. Ze wou alleen maar rennen en galopperen, heel hard. Kon haar bijna niet terug krijgen. Bij wat meer druk op het bit begon ze te steigeren.
Na een aantal steiger pogingen ben ik er af gevallen.
Ben er wel weer op gestapt maar het wou gewoon niet meer.

Nu viel het me van de week ook op dat ze niet meer omrolt in de wei.

Wat is verstandig om te doen? In november is de tandarts nog geweest. Ze heeft een op maat gemaakt zadel die eind november nog gecheckt is.
Heb al verschillende bitten en hoofdsstellen geprobeerd.

Ik begin een beetje radeloos te worden, dan denk je dat je op de goeie weg bent maar dan krijg je dit weer...

Verzet? Pijn? Gewoon vervelend?
Eind augustus is ze klinisch goedgekeurd door de veearts.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:27 



 
Profiel   

Misschien vastgelegen oid, waardoor ze last van haar rug heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:39 



 
Profiel   

Zou even na laten kijken of ze nergens vast in het lijf zit, is dat niet dan toch even laten checken of zadel nog goed ligt, bespiering kan toch veranderd zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:41 



 
Profiel   

Als het gedrag ineens zo veranderd en in combinatie met het feit dat ze niet meer omrolt geeft ze duidelijk aan dat ze het niet kan op dit moment al dan niet door pijn en ongemak.

Laten checken door DA / ostheopaat / zadelpasser oid

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:43 



 
Profiel   

Paarden van deze leeftijd zijn nog druk aan het wisselen. Dat kan zorgen voor ongemak en pijn in de mond. Dit klinkt mij heel erg als een probleem in de mond, dus toch de dierenarts maar even bellen.

En dat wolfskiesje, was dat er maar één? De meeste paarden hebben er dan twee. En weet je zeker dat die getrokken is? Heb je de kies gezien en zaten er wortels aan?
Er zijn namelijk ook prutsers die zichzelf tandarts noemen, en de wolfskiezen niet trekken maar afbreken. Vervolgens groeit daar het tandvlees weer over, en je ziet er niets meer van.
Dat kan goed gaan. Maar de achtergebleven wortel kan ook gaan ontsteken. Of het bit gaat alsnog irriteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:45 



 
Profiel   

Dat is verzet door een probleem. Een paard dat eerst heel meewerkend is wordt niet ineens een draak.
Het is anders als je zo‘n testende clown hebt die iedere week een nieuw ideetje heeft, dat lijkt bij jou absoluut niet het geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:45 



 
Profiel   

Duidelijk geval van au, baas het doet pijn. Vooral het niet omrollen icm het niet op kunnen pakken van de teugels en het steigeren duid op flinke pijn in hals/nek/rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:51 



 
Profiel   

Een tandartsbehandeling kan ook voor klachten zorgen in de rest van het lijf. Denk daarbij aan het kaagewricht, atlas/draaier en verder door richting de ruggegraat. Zo´n mondsperrer is nodig om goed te behandelen, maar het geeft voor langere tijd een ongewone druk op de gewrichten rondom het hoofd.
Ik zou je tandarts bellen om te checken of de wortel eruit gehaald is. Is dat allemaal netjes gegaan dan zou ik een chiropractor laten komen om de boel op dat vlak eens te laten checken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 08:58 



 

Bedankt allemaal!

Ik heb toen zelf ook gekeken en het kiesje is er netjes uitgekomen met wortel en al.
Hij heeft nog naar de andere wolfskies gezocht maar die was er niet, ze had er maar één.

Ik vind het gewoon heel lastig beoordelen of dit uittesten is of pijn. Maar ik ga van de week dan eerst de osteopaat bellen om na te laten kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 09:01 



 
Profiel   

Dit is 1000% verzet uit pijn en geen uittesten.
Ik begrijp niet waarom je daar over zou twijfelen als ze eerder nooit streken had...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 09:02 



 

Nee, dit is geen uittesten, dit is duidelijk maken dat er iets niet klopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 09:07 



 

Heb het misschien niet duidelijk in de op staan maar vorig najaar had ze dus ook af en toe van die gekkigheid. Daarom o.a. dus ook winterstop. Vd week weer opgepakt en eerst ging het super, tot ze ineens zeer gevoelig was en alleen maar wou racen en steigeren...

Ze had eind vorig jaar ook af en toe zo'n bui. Mocht ik niet aan haar hoofd zitten vanuit het zadel want ging ze ook steigeren. Toen ben ik er ook al eens afgevallen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 18:00 



 
Profiel   

Amy schreef
Heb het misschien niet duidelijk in de op staan maar vorig najaar had ze dus ook af en toe van die gekkigheid. Daarom o.a. dus ook winterstop. Vd week weer opgepakt en eerst ging het super, tot ze ineens zeer gevoelig was en alleen maar wou racen en steigeren...

Ze had eind vorig jaar ook af en toe zo'n bui. Mocht ik niet aan haar hoofd zitten vanuit het zadel want ging ze ook steigeren. Toen ben ik er ook al eens afgevallen...

Tja, waarom vraag je dan wanneer je toch denkt dat het buien zijn. Ga je gang en doe wat je wil doen maar een paard gaat niet zo maar steigeren wanneer je de teugels op pakt, jij denkt buien, ik denk pijn. En dat kan echt dat ene tandje zijn wat nu wel gaat irriteren maar voor mij is het duidelijk geen pubergedrag en zou het paard gewoon na laten kijken, te beginnen met een goede tandarts er weer bij. Ik neem aan dat je nog langer valide wil blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 18:06 



 
Profiel   

Twijfel je serieus of dit uittesten is? Ik denk dat dit paard niet duidelijker kan laten zien dat ie pijn heeft..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 18:09 



 
Profiel   

Op welke manier heb je hem weer opgepakt? Kan hij niet helemaal stijf staan van de spierpijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 18:25 



 

Jammer gelijk weer van die negatieve reacties!

Ik had maandag sowieso de osteopaat gebeld. Ben dit topic vooral gestart om misschien adviezen of tips te krijgen waar het misschien verder aan zou kunnen liggen. Of dat het misschien toch uitproberen is. Mijn gevoel zegt zelf ook pijn maar de mensen om mij heen gooien het steeds op uitproberen en aanpakken die hap.
Jammer van de steken onder water. Paarden komen bij mij niks te kort, ben echt geen dierenbeul :x

0000, dat heb ik me ook afgevraagd. Ik ben maandag begonnen met een kwartier vooral stappen. Dinsdag wat meer draf en kort galopje. Woensdag half uurtje les gehad met veel stappen, wat draf en een stukje galop. Donderdag rust dag gehad. Vrijdag weer geprobeerd te rijden maar was meteen al 'vervelend'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 20:10 



 
Profiel   

Waar zie jij steken onder water?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 09:33 



 
Profiel   

Amy schreef
0000, dat heb ik me ook afgevraagd. Ik ben maandag begonnen met een kwartier vooral stappen. Dinsdag wat meer draf en kort galopje. Woensdag half uurtje les gehad met veel stappen, wat draf en een stukje galop. Donderdag rust dag gehad. Vrijdag weer geprobeerd te rijden maar was meteen al 'vervelend'.


Vind dit veel achter elkaar voor het begin, zou echt meer rust tussendoor doen. Paarden hebben echt wel meer tijd nodig om te herstellen. Dus dagje rijden, dag rust, dag erna even longeren, dan dagje rijden, weer rust en daarna dagje longeren. Zo zou ik het opbouwen. 3 dagen achter elkaar onder de man na een lange winterstop, dat kan echt wel te veel zijn geweest.

Kan dus best wel flinke spierpijn zijn geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 09:42 



 
Profiel   

Amy schreef
...

Nu viel het me van de week ook op dat ze niet meer omrolt in de wei.

Wat is verstandig om te doen? In november is de tandarts nog geweest. Ze heeft een op maat gemaakt zadel die eind november nog gecheckt is.
Heb al verschillende bitten en hoofdstellen geprobeerd.

...

Zo'n paard groeit echt hard, november is alweer 5 maanden geleden, kan het aan het zadel liggen? Zeker na zo'n winterstop, waarin de bespiering flink kan zijn teruggelopen? Ik zie verschillende jonge paarden in mijn omgeving die ook protesteren, voor het grootste gedeelte omdat het zadel niet meer (optimaal) past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 10:15 



 

Rena100 schreef
Amy schreef
0000, dat heb ik me ook afgevraagd. Ik ben maandag begonnen met een kwartier vooral stappen. Dinsdag wat meer draf en kort galopje. Woensdag half uurtje les gehad met veel stappen, wat draf en een stukje galop. Donderdag rust dag gehad. Vrijdag weer geprobeerd te rijden maar was meteen al 'vervelend'.


Vind dit veel achter elkaar voor het begin, zou echt meer rust tussendoor doen. Paarden hebben echt wel meer tijd nodig om te herstellen. Dus dagje rijden, dag rust, dag erna even longeren, dan dagje rijden, weer rust en daarna dagje longeren. Zo zou ik het opbouwen. 3 dagen achter elkaar onder de man na een lange winterstop, dat kan echt wel te veel zijn geweest.

Kan dus best wel flinke spierpijn zijn geweest.


Dat is inderdaad wel een heel erg heftig beginschema voor een paard dat net maandenlang stil heeft gestaan en nog maar 3 (4?) jaar oud is. Stelregel is dat op 1 dag werk er 2 dagen rust/ander soort werk moet volgen om de spieren de kans geven om te herstellen van de schade die je met je training hebt aangebracht en sterker te worden. Dus inderdaad 1 dag rijden, 1 dag longeren, 1 dag buiten wandelen/werk aan de hand//longeren met balkjes enz en dan weer opnieuw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 10:20 



 
Profiel   

Hoe oud is het paard nu precies op dit moment?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 10:53 



 
Profiel   

Ik lees dat het een merrie is? Sommige merries krijgen kuren als ze hengstig moeten worden/zijn.
Merries kunnen echt wel de ene dag een engel zijn en de volgende dag een draak.
ik kwam deze tegen op FB, heel herkenbaar :

a geldings day:
:Z :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :O :Z

a mares day:
:Z :) :D }> :+ |( _-:( -:(- :\ }:) ;) *D :Z

a stallions day:
:Z 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) :Z


Laatst bijgewerkt door sevke op 16-04-18 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 11:15 



 

Dan ga ik rustiger aan doen, misschien is het inderdaad te veel geweest.

Het zadel verdenk ik eigenlijk niet, ze staat altijd super stil met opzadelen en toont geen enkel verzet met zadelen.

Ze is 3 en inderdaad een merrie. Geen idee of ze hengstig is of moet worden eigenlijk... Het is me (nog) niet opgevallen, maar zou ook kunnen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 11:19 



 
Profiel   

Je kunt in ieder geval de tandarts(en dan misschien een ander) laten kijken. Daar zou ik eerder naar kijken dan geld aan een osteo uitgeven. En desnoods tandarts erbij en een week of vier op het land. Soms kunnen ze het ook niet meer geestelijk bijbenen alhoewel ik nog steeds voor 99% denk dat dit uit pijn voortkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 11:28 



 
Profiel   

Amy schreef
Mijn gevoel zegt zelf ook pijn maar de mensen om mij heen gooien het steeds op uitproberen en aanpakken die hap.


Luister naar je gevoel en ren bij dit soort mensen heel hard weg!! Sluit eerst al het mogelijke lichamelijke ongemakken uit voordat je aan denkt aan uittesten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 11:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen