Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 12 [ 299 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat vinden jullie vd bespiering/bouw v mijn paard?

 
Profiel   

Naar aanleiding van het topic:
Wat is de juiste (hals) bespiering van een paard?

Hier bleek dat veel mensen het leuk vinden om de bouw en bespiering van hun paard te vergelijken met anderen.

We zullen het toespitsen op bouw en bespiering in functie van rijden (of eventueel mennen). Onbeleerde dieren mogen ook getoond worden maar wel in functie van het beleren later. Het staat tenslotte in het rijtechnische gedeelte, tenzij moderatoren bezwaar hebben en het topic verplaatsen.

Dus gooi hier maar je voor en na foto's van je bereden of aangespannen paard of de foto's van je jonge dier met een specifieke of algemene vraag erbij zoals 'Wat vinden jullie van de halsaanzet van mijn paard?'.

Hou het vriendelijk en constructief en probeer bij het plaatsen van je eigen paard een kleine reactie te plaatsen op de vorige ;)

Ik ben benieuwd naar wat er voorbij komt!

EDIT: Probeer je paard zoveel mogelijk in beweging (liefst onder het zadel) voor te stellen, dit zegt meer over je paard dan een paard in ontspanning.


Laatst bijgewerkt door SinneJ op 17-04-18 17:17, in het totaal 4 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 16:42 



 
Profiel   

Leuk. Ik heb het andere topic als meelezer meegelezen aangezien ik er niet veel verstand van heb. Daardoor erg benieuwd hoe jullie de bespiering van mijn paard vinden. Dit is de beste standfoto die ik kon vinden. Helaas draait hij zn khoofd net iets weg en hangen de manen deels over de hals.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 16:52 



 

Ik heb er ook geen verstand van, maar ga toch meelezen en vertellen wat ik zie/denk dat ik zie. Zal straks ook mijn merrie plaatsen.

Esther, ik zie een forse onderhals volgens mij. Heeft het paard ook een kort ruggetje of lijkt dat zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 16:57 



 
Profiel   

Esther_r20 schreef
Leuk. Ik heb het andere topic als meelezer meegelezen aangezien ik er niet veel verstand van heb. Daardoor erg benieuwd hoe jullie de bespiering van mijn paard vinden. Dit is de beste standfoto die ik kon vinden. Helaas draait hij zn khoofd net iets weg en hangen de manen deels over de hals.

[ [url=m/ymuymh.jpg]Afbeelding[/url] ]



[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:17 



 
Profiel   

[ img ]
Dit is mijn 10 jarige spring gefokte ruin. Ben erg benieuwd naar jullie mening!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:21 



 
Profiel   

[ img ]

Helaas niet zulke duidelijke rijfoto's..

[ img ]
Hier een in volle galop

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:21 



 
Profiel   

Leuk topic! Ik ben eveneens een leek, maar ik vind het wel leuk om hier bij te blijven om te kunnen leren van de reacties van de kenners!

Wat ik zie als leek:
@Esther_r20, Mooi paard, ziet er redelijk gelijkmatig bespierd uit, zou denk ik nog wat meer op kont/dij mogen? Ik vind niet dat hij een 'enorme' onderhals heeft.

@_Dracarys, Hier zie ik wel een onderhals, maar niet extreem, lijkt wat onbespierd op zijn rug.

@Buxy, ik zie een kleine onderhals, schouder en achterhand lijken wel mooi bespierd.

@_Tristan, ik kan niet echt wat zeggen via deze foto's..


Hier mijn platte tuiger:
Stand 2018
[ img ]

Aan het werk
[ img ]

Ter vergelijking, dit was 2016
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:26 



 
Profiel   

Esther : Ik vind jouw paard iets kort in de rug, wel

Dracarys : Paard lijkt iets onderhals te hebben in stand zo. Maar kan natuurlijk ook weer anders zijn in training.

Buxy : Jammer dat de rug zo lang is! mijn pony heeft dat ook een klein beetje :) Maar misschien dat het met wat spek en spieren weer anders lijkt!

Tristan : Kan eigenlijk niet zoveel afleiden van de fotos.]

Dreamguide : ik vind de ruggen/kruis van tuigers altijd wat apart ofzo, beetje plat. Wel mooi opwaards in galop!

Mijn merrie :)
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:29 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:32 



 

Gave tuiger dreamguide! Die is mooi veranderd!

Nynkster, leuke pony, mag wel iets meer bespiering op de rug denk ik (?)

Quir, knappe vos! Vind m een mooie forse hals hebben.

Dan mijn merrie;
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:42 



 
Profiel   

paard is inderdaad erg kort in de rug (PRE) en zn onderhals traint hij inderdaad het liefste wanneer hij vrij op de weide staat en bij het zien van boskabouters
We proberen erop te letten bij de training. Zal eens kijken voor betere standfotos

Verder wil ik wel reageren op jullie foto's maar ben bang dat ik daar geen zinnig woord júist in zeg.... ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:43 



 
Profiel   

Ik heb er eigenlijk amper verstand van, ik weet hoe de juiste houding van een paard werkt maar niet hoe echt correcte bespiering is. Dus ik kom hier om te leren!
Wel wil ik even zeggen dat ieder van jullie die foto’s hebben geplaatst enorm knappe paardjes hebben :o

Ben benieuwd wat jullie van mijn verzorg Friesje vinden, ondanks zijn wat doorgezakte rug. Hij is enorm lastig te rijden (op de voorhand vallen, wegdrukken, niet willen ontspannen in gangen sneller dan stap) dus ik weet wel al dat de bespiering nog niet goed zit. Zou alleen willen leren hoe en wat :) Dit zijn de beste fotos die ik kon vinden:

Stilstand:
[ img ]


Draf:
[ img ]

Galop:
[ img ]

Momenteel bezig met grondwerk ipv rijden, deels ook door dus die bespiering.


Laatst bijgewerkt door ODonoghue op 17-04-18 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:50 



 
Profiel   

@ODonoghue, oef, ik vind hem wel enorm doorgezakt! Prikt het zadel niet in de achterkant van zijn rug? Persoonlijk zou ik niet zo gauw gaan zitten op een paard wat zo ingezakt is, hij lijkt wel 'U' vormig.
(Niet dat ik recht van spreken heb, ik rij zelf op een plank)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:52 



 
Profiel   

DreamGuide schreef
@ODonoghue, oef, ik vind hem wel enorm doorgezakt! Prikt het zadel niet in de achterkant van zijn rug? Persoonlijk zou ik niet zo gauw gaan zitten op een paard wat zo ingezakt is, hij lijkt wel 'U' vormig.
(Niet dat ik recht van spreken heb, ik rij zelf op een plank)


Hier was ik inderdaad ook bang voor toen ik het zadel kocht, extra op gelet en dit is vreemd genoeg helemaal niet zo. Bijzonder beest :’) Was ook bang dat het zadel zou gaan bruggen maar dat is ook niet zo. Het lijkt op de foto wel erger dan het is door de hoek. Dit paard kan heel goed aangeven wanneer iets voor hem oncomfortabel is en dit is na 2,5 jaar het eerste zadel waaronder hij niets qua oncomfortabelheid aangeeft.
Ik rijd trouwens maar 1 keer in de 2 weken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:55 



 
Profiel   

Amy : heb je gelijk in hoor!!! pony is erg mager geweest afgelopen winter, beetje domper gehad. Maar nu weer in de groeiende fase gelukkig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 17:58 



 
Profiel   

Esther_r20 schreef
Leuk. Ik heb het andere topic als meelezer meegelezen aangezien ik er niet veel verstand van heb. Daardoor erg benieuwd hoe jullie de bespiering van mijn vinden. Dit is de beste standfoto die ik kon vinden. Helaas draait hij zn khoofd net iets weg en hangen de manen deels over de hals.

[ [url=m/ymuymh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knap . Zou imo iets opwaardser gebouwd mogen zijn. iets strekkerig/onderstandig achterbeen. Wel mooie lengte in de hals en een goede schouder!


_Dracarys schreef
Esther_r20 schreef
Leuk. Ik heb het andere topic als meelezer meegelezen aangezien ik er niet veel verstand van heb. Daardoor erg benieuwd hoe jullie de bespiering van mijn <a href="#"></a> vinden. Dit is de beste standfoto die ik kon vinden. Helaas draait hij zn khoofd net iets weg en hangen de manen deels over de hals.

[ [url=m/ymuymh.jpg]Afbeelding[/url] ]



[ [url=m/05jkl0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/x1FgHU.jpg]Afbeelding[/url] ]

ook een leuk . Hele mooie aansluiting van de rug naar het kruis. Wel ook wat onderstandig in de benen. Is maar net hoe ze staan.


Buxy schreef
[ [url=m/zP8rJ0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn 10 jarige spring gefokte ruin. Ben erg benieuwd naar jullie mening!

Duidelijk spring gefokt. Wat lang in de rug. Wat zware hals die wat diep uit de borst komt. wel een lekker schuine schouder. Imo ziet hij er echt uit al een springpaard.


_Tristan schreef
[ [url=m/QpjYDX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas niet zulke duidelijke rijfoto's..

[ [url=m/ai1afr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier een in volle galop

Deze foto's kan ik eigenlijk niks mee. Het zijn meer leuke kiekjes.


DreamGuide schreef
Leuk topic! Ik ben eveneens een leek, maar ik vind het wel leuk om hier bij te blijven om te kunnen leren van de reacties van de kenners!

Wat ik zie als leek:
@Esther_r20, Mooi <a href="#"></a>, ziet er redelijk gelijkmatig bespierd uit, zou denk ik nog wat meer op kont/dij mogen? Ik vind niet dat hij een 'enorme' onderhals heeft.

@_Dracarys, Hier zie ik wel een onderhals, maar niet extreem, lijkt wat onbespierd op zijn rug.

@Buxy, ik zie een kleine onderhals, schouder en achterhand lijken wel mooi bespierd.

@_Tristan, ik kan niet echt wat zeggen via deze foto's..


Hier mijn platte tuiger:
Stand 2018
[ [url=m/U9tOlF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aan het werk
[ [url=m/zCFlEy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ter vergelijking, dit was 2016
[ [url=m/CJxrjc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is echt een typische tuiger om te zien. Zeer plat in het kruis, wat stijle schouder. staat wel mooi in het rechthoeksmodel en correct op de benen zo van de zijkant.


Nynkster schreef
Esther : Ik vind jouw <a href="#"></a> iets kort in de rug, wel

Dracarys : <a href="#"></a> lijkt iets onderhals te hebben in stand zo. Maar kan natuurlijk ook weer anders zijn in <a href="#"></a>.

Buxy : Jammer dat de rug zo lang is! mijn pony heeft dat ook een klein beetje :) Maar misschien dat het met wat spek en spieren weer anders lijkt!

Tristan : Kan eigenlijk niet zoveel afleiden van de fotos.]

Dreamguide : ik vind de ruggen/kruis van tuigers altijd wat apart ofzo, beetje plat. Wel mooi opwaards in galop!

Mijn merrie :)
[ [url=m/4v7vkx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Fs7bfe.png]Afbeelding[/url] ]

Wat week in de rug. Wel een mooi fijn hoofdje. Knap schoudertje. Ik denk dat met wat de aansluiting van de rug en croupe een stuk beter kan worden. Ze lijkt wel wat lang in het achterbeen.


Quir schreef
[ [url=m/p0iAf4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaaf . Helemaal mijn typetje. Schoft zou wat langer door mogen lopen over de rug en de hals zou wat minder zwaar mogen zijn.


Amy schreef
Gave tuiger dreamguide! Die is mooi veranderd!

Nynkster, leuke pony, mag wel iets meer bespiering op de rug denk ik (?)

Quir, knappe vos! Vind m een mooie forse hals hebben.

Dan mijn merrie;
[ [url=m/M0ET8n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook hier onderstandige benen. Aansluiting rug croupe zou wat sterker mogen. Wat hoog geplaaste hals. Heb je ook een foto dat ze ontspannen staat?


ODonoghue schreef
Ik heb er eigenlijk amper verstand van, ik weet hoe de juiste houding van een <a href="#"></a> werkt maar niet hoe echt correcte bespiering is. Dus ik kom hier om te leren!
Wel wil ik even zeggen dat ieder van jullie die foto’s hebben geplaatst enorm knappe <a href="#"></a>jes hebben :o

Ben benieuwd wat jullie van mijn verzorg Friesje vinden, ondanks zijn wat doorgezakte rug. Hij is enorm lastig te rijden (op de voorhand vallen, wegdrukken, niet willen ontspannen in gangen sneller dan stap) dus ik weet wel al dat de bespiering nog niet goed zit. Zou alleen willen leren hoe en wat :) Dit zijn de beste fotos die ik kon vinden:

Stilstand:
[ [url=m/7GTGlt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Draf:
[ [url=m/sfEC1e.png]Afbeelding[/url] ]

Galop:
[ [url=m/Z1WmAV.png]Afbeelding[/url] ]

Momenteel bezig met grondwerk ipv rijden, deels ook door dus die bespiering.

Oei, wat een "moeilijk" . Ik kan me heel goed voorstellen dat je die niet van de voorhand af krijgt. Hij is ook wel echt topzwaar aan de achterkant. Een beetje alsof er 2 aan elkaar geplakt zijn.

Hier is mijn ruin. De foto is inmiddels al 1 jaar oud.
[ img ]
Als 8 jarige

[ img ]
Als 4 jarige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 18:20 



 
Profiel   

Buxy schreef
[ [url=m/zP8rJ0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn 10 jarige spring gefokte ruin. Ben erg benieuwd naar jullie mening!


Ik vind dit paard veel lengte hebben in de rug en wat kort in de hals, zware hoofd,-halsverbinding voor zover dat zo te beoordelen is van deze foto. Hij heeft een onderhals qua bespiering.

Hij lijkt iets gespreid te staan (weet niet of ik dat juist verwoord). Voor en achterbenen beide iets onder het lijf weg, alsof hij het ontlast? Hij staat sowieso in het rechthoeksmodel en de romp is neerwaarts. Schouder lijkt wat steil. Verloop van de rug is strak.

Verder vind ik zijn hoofd erg mooi, klein en elegant. Wat voor bloed zit er achter?
Qua bespiering vind ik hem wat schraal, alsof hij een tijd niet getraind is? Als je de leeftijd er niet bij had gezet had ik hem een stuk jonger geschat afgaand op de bespiering/ bouw.

Deze link is leuk voor aanvullende informatie hoe je het exterieur beoordeeld. https://maken.wikiwijs.nl/bestanden/272 ... paard.pptx

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 18:26 



 
Profiel   

Peelie schreef
ODonoghue schreef
Ik heb er eigenlijk amper verstand van, ik weet hoe de juiste houding van een <a href="#"></a> werkt maar niet hoe echt correcte bespiering is. Dus ik kom hier om te leren!
Wel wil ik even zeggen dat ieder van jullie die foto’s hebben geplaatst enorm knappe <a href="#"></a>jes hebben :o

Ben benieuwd wat jullie van mijn verzorg Friesje vinden, ondanks zijn wat doorgezakte rug. Hij is enorm lastig te rijden (op de voorhand vallen, wegdrukken, niet willen ontspannen in gangen sneller dan stap) dus ik weet wel al dat de bespiering nog niet goed zit. Zou alleen willen leren hoe en wat :) Dit zijn de beste fotos die ik kon vinden:

Stilstand:
[ [url=m/7GTGlt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Draf:
[ [url=m/sfEC1e.png]Afbeelding[/url] ]

Galop:
[ [url=m/Z1WmAV.png]Afbeelding[/url] ]

Momenteel bezig met grondwerk ipv rijden, deels ook door dus die bespiering.

Oei, wat een "moeilijk" . Ik kan me heel goed voorstellen dat je die niet van de voorhand af krijgt. Hij is ook wel echt topzwaar aan de achterkant. Een beetje alsof er 2 aan elkaar geplakt zijn.


Hoe bedoel je dat laatste? Als in, dun bespierde voorhand, zware achterhand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 18:36 



 
Profiel   

Ja. precies.

Als je hem bij wijzen van spreken op zijn rug in 2e zou zagen en een zwaarder paard aan de voorkant zou plakken en een lichter paard aan de achterkant, dan zou het wel kloppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 18:38 



 
Profiel   

Peelie schreef
Ja. precies.

Als je hem bij wijzen van spreken op zijn rug in 2e zou zagen en een zwaarder paard aan de voorkant zou plakken en een lichter paard aan de achterkant, dan zou het wel kloppen.


Hmm, dus ik zou de voorhand moeten gaan trainen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 18:41 



 
Profiel   

persoonlijk denk ik dat dat met zo'n bouw heel erg lastig wordt. Ik denk ook dat dit het type paard is wat je zo veel mogelijk in zijn waarde moet laten door hem zelf zijn eigen balans te kunnen laten vinden. Maargoed. dit is natuurlijk maar gebaseerd op een paar foto's. Misschien is hij irl compleet anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 18:55 



 
Profiel   

Interessant topic!
Ik vind die van Esther, Peelie en Nynkster erg mooi. Mooi rond, niet te dik en een hals die er in mijn ogen netjes bij past. Ik weet niet goed wat ik voor of nadelen zou vinden omdat ik het niet goed kan benoemen, vandaar dat ik hier graag meelees en jullie mening hoor!

Wij zijn lekker rustig bezig met spieren trainen en ze loopt maar weinig onder het zadel. Veel longeren, los - met touwtjes - met longeerhulp en met dubbele longe sinds kort.

Heb haar sinds ruim een maand terug gekocht. Ze wordt goed bijgevoerd om ook weer wat meer vetjes erop te krijgen. :)

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Ik vind het heel lastig te beoordelen namelijk, op haar kont wordt ze lekker rond weer maar die hals vind ik lastig.

Met jullie tips hoop ik zelf ook beter te kunne beoordelen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 19:19 



 
Profiel   

Een foto in stand zou het wel een stuk makkelijker maken om te beoordelen. Ik zou jou zeker niet dikker willen zien hoor.

Bij jou zou vooral de trapezius en latisimus dorsi spieren meer getraind mogen worden. Dan zou ik aan cavaletti denken.

enne. Dankjewel voor het compliment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 19:29 



 
Profiel   

Bedankt alvast! Zal later even op de laptop reageren op de andere, toch wat makkelijker dan via telefoon. :))

Heb ook nog deze dame, mijn bijna 4 jarige pony, zo groen als gras en ongetraind. Vanaf volgende week is ze de pineut, dan mag ze rustig aan aan het werk. Maar vind dat ze van nature eigenlijk al een hele fijne bespiering heeft, ook al is ze erg jeugdig in het lijf nog (ook 1 van de redenen dat ze dus nog niet in t werk is).

[ img ]

[ img ]
Ronde billen (Vooral ook dat voetje kijken hahaha := )

[ img ]
Hier drukt ze haar hals er wel wat uit (iets met elanden in je wei), maar verder wel goede indruk.

Heb helaas van geen van alle een goede stand foto, zal die volgende week eens maken. Vosje heeft ook paar weken (maanden :+ ) vakantie gehad ivm sneeuw en vorst, dus vind het eigenlijk ook wel interessant om te zien hoe ze gaan veranderen in het werk komende tijd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 19:37 



 
Profiel   

Peelie schreef
Een foto in stand zou het wel een stuk makkelijker maken om te beoordelen. Ik zou jou zeker niet dikker willen zien hoor.

Bij jou zou vooral de trapezius en latisimus dorsi spieren meer getraind mogen worden. Dan zou ik aan cavaletti denken.

enne. Dankjewel voor het compliment.


Oh.. haha in de openingspost staat het liefst in beweging dus dacht zoek die uit.

Hierbij een stand, in mijn ogen moet dr onderhals er nog een stuk uit en meer bespiering rond dr schoft?
[ img ]
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-18 19:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 12 [ 299 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen