Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Veulentje "knort"?

 
Profiel   

Hoi,

Hugo is ruim 5 weken en sinds het begin al maakt hij soms wat rare, "knorrende/hijgende" geluiden.

Hij doet het vooral als hij iets lekker vindt, als hij iets te eten krijgt of als je hem lekker aan het kriebelen bent.

Is dit vreemd..? Moet ik me zorgen maken of is het niks bijzonders..?

Filmpje:


Groetjes, [***]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-18 16:10 



 
Profiel   

(Disclaimer ik heb er geen verstand van)
Maar mijn pony knort/hijgt altijd wanneer ze iets lekkers ziet en/of opgewonden is.
Denk niet dat het iets zal zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-18 16:15 



 
Profiel   

Ik hoor t in het filmpje niet goed. Maar onze pony doet dit ook. is echt een soort knorren alsof t een ingehouden hinnik is. Vooral als ze iets lekkers krijgt en nog even moet wachten of bijv bij vrijheidsdressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-18 16:19 



 
Profiel   

Ik denk dat het gewoon opwinding is inderdaad. Mijn twee jarige doet dat ook al vanaf veulen. Iedere keer als ze iets spannend vindt knort ze :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-18 16:21 



 
Profiel   

Je weet echt honderd procent zeker dat het een veulen is en toch niet stiekem een biggetje? *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-18 16:23 



 
Profiel   

Nabster schreef
Je weet echt honderd procent zeker dat het een veulen is en toch niet stiekem een biggetje? *D


Ow dat zou ook nog kunnen natuurlijk :D :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-18 16:23 



 
Profiel   

Op 0.08-0.10 doet hij het en dan op 0.19-0.22.

Het klinkt op het filmpje eigenlijk meer als zwaar ademen..

Haha okee no worries dus :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-18 16:24 



 
Profiel   

:j
Nabster schreef
Je weet echt honderd procent zeker dat het een veulen is en toch niet stiekem een biggetje? *D


Een varkentje is het sowieso ja.. :D Ik had eigenlijk ook niet anders kunnen verwachten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-18 16:25 



 
Profiel   

Ik vind het toch een net iets anders geluid dan "knorren van opwinding".... Ik zou de DA er niet nu speciaal voor laten komen, maar als hij toch komt om te enten of voor een ander paard, zou ik er zeker even naar laten kijken.

Zou het geen (lichte vorm van) cornage kunnen zijn? Daar doet het me een beetje aan denken. Temeer gezien dit vaak erfelijk/aangeboren is.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/c ... j-paarden/

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-18 16:38 



 
Profiel   

Wij hadden op stal een veulen die dat ook deed, maar niet alleen met kriebelen/eten etc.
Bij haar had een medische oorzaak, en kwam vanuit het hart

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-18 16:41 



 
Profiel   

JoyCiej007 schreef
Ik vind het toch een net iets anders geluid dan "knorren van opwinding".... Ik zou de DA er niet nu speciaal voor laten komen, maar als hij toch komt om te enten of voor een ander paard, zou ik er zeker even naar laten kijken.

Zou het geen (lichte vorm van) cornage kunnen zijn? Daar doet het me een beetje aan denken. Temeer gezien dit vaak erfelijk/aangeboren is.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/c ... j-paarden/


Daar dacht ik ook al aan... maar met inspanning hoor ik het dus niet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-18 16:46 



 
Profiel   

Ken een paardje die dit ook van jongs af aan al deed, en die bleek een dwarsstaand neusschotje te hebben. Kon verder geen kwaad, maar zorgde dus wel voor het geluid. De lucht moest een hoekje om zeg maar, net als wind die om het huis giert!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-18 04:37 



 
Profiel   

Haai,

Hier een ‘knor’ expert. Mijn toen 1 jarige (nu bijna tweejarige) maakte na een heftige droesperiode ook knor geluidjes. Alleen als ze haar hoofd naar beneden houdt. Dus graas stand of voer uit een emmer op de grond stand. Toen vertelde mijn dierenarts dat er eigenlijk meerdere knor geluiden zijn. 1 die van opwinding, wat zij meer snurken vond. Dit doet het paard in spannende situaties en maakt de hoofdstand niet uit en de inspanningsgraad niet uit. Het snurken heeft als doel een vreemde of lekkere geur extra goed te ruiken. Tevens heb je cornage (stembandverlamming) wat zich vaak toont met inspanning dus in stilstand/stap hoor je dit vaak niet. Ook kan er tussen de stembanden en de neusuitgang een stukje kraakbeen anders zitten, zoals een voorbeeld met het neusbotje. Mijn paard had dit alle drie niet, maar kwam het geluid uit haar luchtzak die na de droes beschadigd is. Het is niet helemaal bekend waarom paarden een luchtzak hebben volgens mij da, maar net na de droes was het geluid best regelmatig tijdens en na het eten. Dacht zelf nog even aan luchtzuigen naar aanleiding van het biks, maar met het spoelen van de luchtzakken (zie je ze op film de ingang en van binnen) bleek er erg veel littekenweefsel te zitten. Nu na een jaar hoor ik het bijna nooit meer. Spoelen heeft ook geholpen, maar het lijkt ook de tijd te zijn. Zij maakte alleen het geluid als ze haar hoofd dus heel laag hield. Met inspanning nooit of een andere hoofdstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-18 05:55 



 

Hier ook eentje die dit als veulen deed, met hooi en nog meer met gras.



Ik vond het ook lastig om op video te krijgen want in het echt hoorde je het duidelijker.
Dierenarts is hier destijds geweest, heeft de videos ook gezien, en zei dat als hij het over een langere tijd nog zou doen, we er naar moesten kijken.
Maar het is vanzelf over gegaan toen hij ongeveer een jaar oud was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-18 07:09 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Hier ook eentje die dit als veulen deed, met hooi en nog meer met gras.

[ Video ]

Ik vond het ook lastig om op video te krijgen want in het echt hoorde je het duidelijker.
Dierenarts is hier destijds geweest, heeft de videos ook gezien, en zei dat als hij het over een langere tijd nog zou doen, we er naar moesten kijken.
Maar het is vanzelf over gegaan toen hij ongeveer een jaar oud was.


Dit is waarschijnlijk uitharding van het kraakbeen geweest. Toen het kraakbeen was kon het nog trillen en hoorde je dat geluid. Toen het verbeende en dus bot werd, kan het niet meer trillen en hoor je het ook niet meer. Fijn om te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-18 09:30 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Hier ook eentje die dit als veulen deed, met hooi en nog meer met gras.

[ Video ]

Ik vond het ook lastig om op video te krijgen want in het echt hoorde je het duidelijker.
Dierenarts is hier destijds geweest, heeft de videos ook gezien, en zei dat als hij het over een langere tijd nog zou doen, we er naar moesten kijken.
Maar het is vanzelf over gegaan toen hij ongeveer een jaar oud was.


Dat is precies hetzelfde geluid!
Goh, wat interessant! Dan hoop ik dat Hugo er ook van af is als hij een jaar is..

Bedankt voor de reacties

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-18 17:26 



 
Profiel   

Hallo Bokt!

Sinds 6 weken “hijgt/knort” mijn veulen van 7 maanden als zij eet. Nu komt dinsdag de dierenarts om te kijken of er geen gaatje in het gehemelte zit. Toen zij nog bij haar mama was had ze af en toe na een drukke bui melk uit haar neus!

Heeft iemand anders hier ervaringen mee gehad?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 20:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen