Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 121 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Gaat het lukken om onze merrie drachtig te krijgen

 
Profiel   

Vorig jaar hebben we middels een MRI ontdekt dat de diepe buigpees bij onze merrie in haar hoef gescheurd is. Besloten om haar een jaar op rust te zetten op onze verharde binnenplaats. De dierenarts vroeg ons na te denken of we niet een veulen van haar wilden fokken. Na veel wikken en wegen hebben we de knoop doorgehakt. Inmiddels staat de merrie weer in onze kudde van 4 merries. Het jaar op rust staan heeft haar gelukkig goed gedaan. We wilden niet met een merrie gaan fokken die niet zuiver met haar veulen zou kunnen rondlopen. Voor mij betekent deze merrie alles en de keuze om met haar te fokken was niet zomaar genomen. Alle risico’s goed met elkaar en de dierenarts besproken. Als het allemaal gaat lukken zal het ons eerste veulen worden, maar wij worden hierbij super begeleid door de dierenarts!

In maart is de dierenarts langsgekomen om het hele traject uit te leggen en heeft zij ons geadviseerd wanneer we het beste konden gaan beginnen. Besloten in april te gaan starten. Na vele dierenarts bezoekjes om te scannen en na tweemaal hengstig spuiten bleek dat ze maar niet hengstig wilde worden. Wel wat structuur in de baarmoeder, maar de eitjes wilden niet doorgroeien. Nu hebben we net een traject gedaan van 12 dagen Regumate (een soort van de pil) waarbij ze op de 10e dag hengstig is gespoten om haar lichaam als het ware te resetten. Donderdag voor het laatst Regumate gegeven en vandaag (dag 3 na de behandeling met de Regumate) is de dierenarts weer geweest om de scannen. Haar baarmoeder toont veel structuur en het grootste eitje zit nog op 2 cm. Voor het eerst noemde hij haar hengstig. De baarmoedermond is nog gesloten. Dinsdag komen ze weer scannen. Zal er een eitje doorgroeien?

Als er belangstelling voor is dan zal ik jullie op de hoogte houden van het traject om haar drachtig te krijgen en jullie meer informatie geven over de merrie en waar we allemaal op moesten letten bij de hengstenkeuze.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-18 08:43 



 
Profiel   

Oeh doet mij denken aan de eerste x dat wij gingen fokken met onze merrie.
Bij ons ging het wel een stuk makkelijker.
Maar het is altijd een spannend gebeuren
En zeker de eerste x.

Ik hoop dat ze dinsdag een mooi groot ei heeft.
Ik duim

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-18 11:36 



 
Profiel   

Wat leuk, dank je! Wij hopen ook op een mooi groot eitje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-18 13:08 



 
Profiel   

ik volg
ik ben heel benieuwd naar je merrie en door wie je haar wil laten dekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-18 16:15 



 
Profiel   

Wat leuk dat je komt volgen. Ik heb een elfjarige Friese merrie (Felle x Tetse). Dit zal haar eerste veulen worden. Doordat Felle drager is van het waterhoofdgen wil ik een hengst voor haar gaan gebruiken die vrij is. Haar exterieur is erg mooi en daar wil ik niet veel aan veranderen, wel kan haar stap verbeterd worden. Na veel nakomelingenonderzoeken gelezen te hebben en mij te hebben laten adviseren door verschillende hengstenhouderijen ben ik uitgekomen op Epke. Ik zal proberen van beide foto’s te plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-18 06:17 



 
Profiel   

De dierenarts is net geweest en ze heeft een eitje gemeten van 4 cm, de baarmoedermond werd al wat weker en flink wat structuur in de baarmoeder. Donderdag wordt ze voor het eerst geïnsemineerd. Nu duimen dat het eitje bevrucht gaat worden ☺️

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-18 07:32 



 
Profiel   

Ik volg mee. Heb ook n merrie... fries. Die dit jaar drachtig mag

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-18 07:34 



 
Profiel   

Wat leuk, spannend hè en wat moeilijk om de juiste hengst uit te kiezen! Ze is net geïnsemineerd. Ze was goed hengstig en hij vond haar mooi rastypisch. Zaterdag komt de dierenarts kijken of het ei eraf is en anders komen ze zaterdag opnieuw insemineren. Poeh, sta nu als een klein meisje te stuiteren. Gezonde leuke spanning ☺️

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-18 15:33 



 
Profiel   

Dit is onze merrie als mijn dochtertje op wedstrijd gaat:
[ img ]

Dit is zoals de meeste haar kennen [ img ]

En de knappe hengst die we voor hebben uitgekozen:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-18 16:07 



 
Profiel   

Wat leuk ik ga volgen!
Mijn merrie is vorige week 2 x geinsimineerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-18 16:11 



 
Profiel   

Oh wat spannend. Als ik mij niet vergis is het daarna 19 dagen geduld hebben voordat je weet of ze drachtig is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-18 16:33 



 
Profiel   

De dierenarts is net geweest. Hij kon zien dat de eisprong kort ervoor had plaatsgevonden, waarschijnlijk vannacht. Als ze nu drachtig zou worden dan is de kans groter op een merrieveulen dan wanneer de eisprong kort na inseminatie is. Maandag 4 juni komt de dierenarts weer om te zien of ze drachtig is.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-18 10:12 



 
Profiel   

Maandag is de dierenarts geweest en helaas zat onze merrie alweer tegen de hengstigheid aan. Vandaag komt ze weer om te kijken hoe groot het eitje is. De draak fopte mij wel een beetje, ze vertoonde iets anders gedrag. Maar je gaat ook dingen zien die je graag wilt zien. We gaan vrolijk door voor ronde twee ☺️

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-18 07:31 



 
Profiel   

Ooh spannend!!

De mijne is gisteren geinsimineerd.
Vanavond scannen en morgen ronde twee insimineren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-18 08:15 



 
Profiel   

Spannend voor je. Ik zal duimen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-18 08:17 



 
Profiel   

Dank jullie wel. Duim ook mee voor jou Maralyn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-18 09:56 



 
Profiel   

Vandaag dierenarts weer geweest, eitje groeit langzaam maar zit wel progressie in. Wachten nog even met hengstig spuiten, is pas dag 22. Mevrouw heeft een lange cyclus

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-18 08:24 



 
Profiel   

Vandaag op dag 24 wordt ze weer geïnsemineerd. Heeft een eitje van 4 cm, maar dierenartsen willen liever te vroeg insemineren dan het risico ernaast te zitten. Dinsdag kijken of het eitje eraf is. Hoe is het bij de anderen, al merries drachtig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-18 12:26 



 
Profiel   

Het eitje is eraf, gelukkig goed getimed. Nu weer rustig afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-18 07:03 



 
Profiel   

Spannend... Ik duim mee!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-18 16:54 



 
Profiel   

maralyn schreef
Spannend... Ik duim mee!!

Dank je! Hoe gaat het met jouw merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-18 17:52 



 
Profiel   

Mooie combinatie heb je gemaakt!
Ik ga jullie volgen, de duimen draaien hier :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-18 17:59 



 
Profiel   

Louise74 schreef
maralyn schreef
Spannend... Ik duim mee!!

Dank je! Hoe gaat het met jouw merrie?


Volgende week vrijdag gaan we scannen...!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-18 19:29 



 
Profiel   

maralyn schreef
Volgende week vrijdag gaan we scannen...!!


Spannend, duim voor je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-18 13:13 



 
Profiel   

Ik volg ook *\o/*

Hier ook enorm veel moeite gehad om onze merrie drachtig krijgen.
Ze was constant hengstig en de hengst bleef dus ook maar dekken.
Na een tijdje haar weggehaald en gehoopt dat ze drachtig was.
Bleek dus dat ze toch drachtig was en toen een schattig hengst veulen gekregen :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 13:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 121 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen