Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Peesblessure ?

 
Profiel   

Hoihoi,

Ik wou graag de meningen horen van andere, mijn paard heeft sinds kort op haar achterbeen een bult in haar kootholte en op de zijkant van haar pijpbeen. Nu weet ik dat dat kan duiden op een (diepere) peesblessure

wat zijn de kosten van een echo bijvoorbeeld en zijn er mensen die weten welke praktijk aan huis komen omgeving Echteld.

Ze loopt verder niet kreupel, ook niet na belasting. Met mijn onderbuikgevoel heb ik het wel rustig aan gedaan deze week.

Ik hoop op wat adviezen en informatie.


Laatst bijgewerkt door nienke_layla op 28-09-18 10:29, in het totaal 4 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:11 



 

Is de bult hard? Zacht? Warm, koud? Kun je hem bewegen of zit hij vast op 1 plek? Je openingspost geeft te weinig informatie om er echt iets over te kunnen zeggen.
Ik voer al jaren kleefkruid en heb nog nooit bulten op de benen meegemaakt, maar als het vochtophoping is dan is het over het algemeen een zachte bult

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:15 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
Is de bult hard? Zacht? Warm, koud? Kun je hem bewegen of zit hij vast op 1 plek? Je openingspost geeft te weinig informatie om er echt iets over te kunnen zeggen.
Ik voer al jaren kleefkruid en heb nog nooit bulten op de benen meegemaakt, maar als het vochtophoping is dan is het over het algemeen een zachte bult


Hij is redelijk hard en verplaatst niet, de bult is af en toe iets warmer (niet altijd na het bewegen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:18 



 
Profiel   

Als het alleen wat vocht is zal het na beweging een heel eind minder, al dan niet helemaal weg moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:19 



 
Profiel   

In Echteld zit je heel dichtbij de Lingehoeve. Zij komen ook aan huis, maar als je de mogelijkheid hebt om naar de kliniek in Lienden te gaan zou ik dat zeker doen.

Lijkt me wel bizar als zoiets komt van enkel kleefkruid?

Edit: Ik weet al wie je bent en wie je trainer is :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:19 



 
Profiel   

Nee dit zal zeker niet van een suplement komen. Als dat zo zou zijn zouden meerdere benen egaal dikker moeten zijn, niet alleen ergens een bult.
Zeker even na laten kijken door je dierenarts. Zal denk ik een gal zijn. Hoeft geen problemen te geven, maar je wil wel zeker weten dat het geen peesprobleem is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:25 



 
Profiel   

een peesblessure komt door overbelasting en niet door een supplement. Overbelasting kan ook gebeuren op de wei of een zware paddock, dit hoeft niet altijd tijdens het rijden te gebeuren.
Als de benen dik worden van kleefkruid is enkele dagen stoppen met het kleefkruid en rustige beweging vaak voldoende om het weg te laten trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:25 



 
Profiel   

Ghostattack schreef
In Echteld zit je heel dichtbij de Lingehoeve. Zij komen ook aan huis, maar als je de mogelijkheid hebt om naar de kliniek in Lienden te gaan zou ik dat zeker doen.

Lijkt me wel bizar als zoiets komt van enkel kleefkruid?

Edit: Ik weet al wie je bent en wie je trainer is :P


hahaha, hey britt. Naar lingehoeve zelf word erg lastig vandaar dat ik iemand zoekt die dat aan huis doet. Ook schijnt het heel prijzig te zijn vergeleken met maas en waal. Vandaar dat ik ook naar de kosten vraag. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:26 



 

nienke_layla schreef
xyzutu2 schreef
Is de bult hard? Zacht? Warm, koud? Kun je hem bewegen of zit hij vast op 1 plek? Je openingspost geeft te weinig informatie om er echt iets over te kunnen zeggen.
Ik voer al jaren kleefkruid en heb nog nooit bulten op de benen meegemaakt, maar als het vochtophoping is dan is het over het algemeen een zachte bult


Hij is redelijk hard en verplaatst niet, de bult is af en toe iets warmer (niet altijd na het bewegen).


Dat klinkt niet als een vochtophoping, ook omdat hij niet kleiner geworden is. Zoals Quir al zegt verdwijnt vocht als je beweegt (kijk bijvoorbeeld naar stalbenen als voorbeeld van benen met vochtophopingen). Temperatuurswisselingen in de bult zijn voor mij een hint dat er toch meer aan de hand is. Koel je het meteen als je voelt dat het warmer is? Een warme bult op de zijkant van het pijpbeen kan een schieffel zijn (misschien zichzelf aangetikt?), die zou je in de actieve (warme) fase moeten koelen om hem zo klein mogelijk te krijgen.

Sowieso vind ik de opmerking van je instructrice wel vreemd over vocht in de benen; als een paard vocht in de benen krijgt dan vult het been zich over het algemeen van onder naar boven op, dus je krijgt eerst een rondom dikke kogel, dan een dik pijpbeen erboven en dan een dikke sprong daar weer boven, zoals je ook bij stalbenen ziet. Ik heb nog nooit van vochtophopingen door voeding in de vorm van een kleine harde bult op het pijpbeen gehoord, ik zou dat wel even laten uitzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:30 



 
Profiel   

Zijn er ook mensen die de kosten weten van een echografie van de pees?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:33 



 
Profiel   

Niemand die voor een keertje wil helpen met op en neer rijden? :P Je zou er bijna lopend naartoe kunnen vanaf jullie stal.

Maas en Waal heb ik geen ervaringen mee, alleen van horen zeggen dat dat niet veel bijzonders is. Tot nu toe zijn de kosten mij bij de Lingehoeve altijd wel meegevallen, maar ik ga er altijd heen. Scheelt me 45 euro voorrijkosten := Volgens mij heb ik ooit bij Zara een echo van de rug laten maken, ik kan thuis wel even de rekening opzoeken! Was dan wel op de kliniek zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:34 



 
Profiel   

Ghostattack schreef
Niemand die voor een keertje wil helpen met op en neer rijden? :P Je zou er bijna lopend naartoe kunnen vanaf jullie stal.

Maas en Waal heb ik geen ervaringen mee, alleen van horen zeggen dat dat niet veel bijzonders is. Tot nu toe zijn de kosten mij bij de Lingehoeve altijd wel meegevallen, maar ik ga er altijd heen. Scheelt me 45 euro voorrijkosten := Volgens mij heb ik ooit bij Zara een echo van de rug laten maken, ik kan thuis wel even de rekening opzoeken! Was dan wel op de kliniek zelf.


Mijn vader rijd normaal voor iedereen :') Maar is de kliniek ook in lienden? Ik dacht dat die verder zat.. :? Zou heel fijn, dankjewel!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:36 



 
Profiel   

De kliniek zit ongeveer 4km van jullie stal vandaan :)) Straat uit richting Lienden, rotonde rechts en dan na 1km aan de rechterkant zit de kliniek al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 10:39 



 
Profiel   

Hoe groot is de bult??
Want zoals sommige reageren denk ik aan klein
bultje
Mijn tinker liep maand geleden ook kreupel kon niet zo vinden wat het was en dachten zelf aan de schouder die wat vast zat. Fysio erbij. Bleek been dik te zijn. Tja nooit gevoeld en zie je ook niet met de dikke sokken. Dus die eraf geschoren en toen zag ik het [ img ]
Da erbij een peesblessure.
Nu is been zelf al stuk dunner allen bult erop aan de zijkant.
[ img ]
[ img ]
Beetje moeilijk om op foto te krijgen.
Dus is het zo’n soort bult of echt een klein bolletje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 11:13 



 
Profiel   

Ik zou in zo'n geval niet gaan voor goedkoop, maar voor goed :o . De Lingehoeve heeft ongetwijfeld veel meer kennis in huis en veel betere apparatuur en de kunde om de beelden te lezen dan Maas en Waal lijkt mij. Dat je dan meer kwijt bent is ook wel begrijpelijk denk ik.

Het zou inderdaad het mooiste zijn als je naar ze toe kan, de apparatuur die ze meenemen op visite is altijd net weer wat minder van kwaliteit dan die ze op de kliniek hebben en de onderzoeksomstandigheden zijn op de kliniek meestal ook beter dan aan huis.

Sterkte ermee hoor, misschien staat het wel los van elkaar die twee bulten en is die in de kootholte toch nog iets anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 15:44 



 
Profiel   

Ik heb geloof ik 350- betaald de eerste keer (kreupelheidsonderzoek en echo).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 19:03 



 
Profiel   

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb met lingehoeve gebeld en zijn bezig met een afspraak te plannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 08:27 



 
Profiel   

Mijn paard is 2 weken geleden op stal gecheckt voor een peesblessure. Eerst paard in stap en draf beoordeeld. Daarna buigproeven en tot slot een echo. Kosten 151 euro (voorrijkosten kunnen delen, anders kwam er nog 25 bij)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 08:30 



 
Profiel   

Goed dat je toch voor de Lingehoeve gaat, ik duim voor een goede uitslag voor jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 14:41 



 
Profiel   

Voor iedereen die nog iets over de kosten willen weten:
eerste keer gebeld daarover, toen was het 175 scannen en 45 voorrij kosten. Nog niet gelijk een afspraak gemaakt wegens het wel of niet daarheen kunnen. Net weer gebeld en bleek het bedrag 325 euro te zijn als we daar heen komen. Wel even een verschil dus :?
Maar goed het is niet anders en morgen kunnen we daar terecht, hopen dat het meevalt en we weer snel verder kunnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 16:39 



 
Profiel   

Wat een hoop geld, vraag gewoon gericht om een scan van de pees/ dat plekje en geen kreupelheidsonderzoek.

De laatste keer dat ik een peesscan heb laten maken was dat e70,- en daar kwam nog btw bij, was op de kliniek zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 16:52 



 
Profiel   

Met een volledig kreupelheidsonderzoek inc uitverdoven kunnen ze meestal niet meteen een echo maken achteraf ivm de reactie vd vloeistof .

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 18:14 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat een hoop geld, vraag gewoon gericht om een scan van de pees/ dat plekje en geen kreupelheidsonderzoek.

De laatste keer dat ik een peesscan heb laten maken was dat e70,- en daar kwam nog btw bij, was op de kliniek zelf.


Dit schijnt voor de scan zelf te zijn, ik heb specefiek al gevraagd om een scan. Ben benieuwd of we morgen dan toch een andere rekening krijgen :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 18:58 



 
Profiel   

Laatst zelf enorm geschrokken van de rekening van paard vriendin die de lingehoeve heeft behandeld. Maar voor misschien de volgende keer ivm je al een afspraak hebt staan, ediget komt ook aan huis. Succes iig met de scan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 19:08 



 
Profiel   

Oke ik ben uiteindelijk 309 euro lichter inclusief de consult, scan, sedatie en buigproef.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 12:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen