Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe "weet" je nu of een paard goed is of niet?

 

Een beetje vage vraag, maar ik ga het wat duidelijker proberen te maken.

Ondanks dat ik een heel gewoon manegeruitertje ben, ben enorm geïnteresseerd in fokkerij enzo, en wil me er wat meer in verdiepen! :)

Als er bijvoorbeeld jonge paarden keuringen bij ons op de manege zijn (VWF) dan heb je een heleboel van die mensen die aan vanalles zien of een dier "kwaliteit" heeft. Ik vind het nog heel lastig om dan te zien waaraan dit ligt. Waar moet je op letten? Wat zie je aan de bouw van het paard, en wat zie je aan de bewegingen? En hoe zit het met merrielijnen? Wat maakt dat een dier meer waard is?

Eigenlijk gewoon alles dus. :+ Ik vind het enorm interessant, en zou er graag meer van willen weten. :j


Edit: En dan heb ik het nu over "gewoon" het KWPN enzo. :)


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-18 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 11:28 



 
Profiel   

Ik denk dat heel veel ook met rasstandaard te maken heeft! Ik ben me nu net meer in de Shires aan het verdiepen, dat is niet te vergelijken met een KWPN’er.
Het eerste dat de eigenaar van mijn bijrijpaard zei toen ze Pleun (mijn Shire jaarling) voor het eerst zag... “Ze is wel koehakkig”
Dat hoort dus bij Shires, maar is ongewenst in de meeste rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 11:36 



 
Profiel   

Dit is een goed topic m.b.t. de bouw en wat je daar aan kunt zien: [EHK] Wat is een goed exterieur/goede bouw
O.a. belangrijk hoe het paard is gebouwd, meer info in het topic daarover, beenstand van het paard etc.

Qua beweging denk ik dat souplesse erg belangrijk is. Als een paard houterig en stijf beweegt is dat natuurlijk "minder goed" dan een paard die zich makkelijk en soepel voortbeweegt. Souplesse:

Citaat
Souplesse zou je kunnen omschrijven als lenigheid. Iets dat zich niet mag beperken tot de benen of alleen de hals. Als een paard over zijn hele lichaam lenig is, heb je de souplesse die je wilt, al moet je er dan nog mee aan de slag om het op de juiste manier te gebruiken. Imke Schellekens: “Hoe je kunt zien of een paard souplesse heeft? Kwestie van goed leren kijken naar een paard. Dat moet vloeiend bewegen, zonder dat je ergens blokkades ziet. Het is één geheel, er is een bepaalde verbinding onderling tussen de spieren nodig voor de kracht. Daarnaast moet een paard natuurlijk makkelijk alle kanten op buigen.”


Interessante vraag trouwens! Het is idd echt lastig om te zien wanneer een paard kwaliteit heeft. En dat is ook weer afhankelijk van ras en discipline. Een springpaard moet andere kwaliteiten hebben dan een dressuurpaard. Je kunt jezelf het wel een beetje aanleren door te kijken naar paarden die in de topsport lopen en goed observeren hoe deze bewegen. Zo ga je zien wat juiste bewegingen zijn. Maar alsnog blijft het moeilijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 11:50 



 
Profiel   

Tja wat is een "goed" paard, die definitie is voor iedereen weer anders.

Bij het kwpn imo is een goed paard er een, met een correct en functioneel exterieur, een goed karakter en extra gangen.

Voor mij persoonlijk betekent dat ik de bovenlijn, het verloop van de rug, achterhand en de bouw van het achterbeen het belangrijkste vind en daar aan zie of het paard de hoeken in het achterbeen makkelijk kleiner kan maken en het bekken kan kantelen zoals nodig is in de verzameling en om zichzelf te kunnen "dragen".
Daarnaast zie ik graag dat een paard met de schoft "omhoog' beweegt en het liefste ook nog met het ea aan souplesse.

Spectaculair hoeft een paard voor mij niet te zijn aan de voorkant, want hij bovenstaande kan word hij vanzelf wel spectaculair als hij verder opgeleid wordt.
Maar ik kijk en beoordeel een paard op die manier dus wel als sportpaard en mogelijk GP paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 11:54 



 
Profiel   

Interessante vraag maar heel lastig te beantwoorden omdat dat bij elk ras anders is.
Je leert eigen nog het meest als je naar keuringen gaat (meegaat) en je daar ook meekijkt en luistert.
En ook op wedstrijden zie je veel van de bewegingen van een paard, dan wel op andere wijze dan op een keuring, maar nog steeds heel leerzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 12:01 



 
Profiel   

Heeft met verschillende dingen factoren te maken. Bewerkzaamheid,temprament,bouw en bloedlijnen. En wat een ruiter zelf wil natuurlijk.

Binnen de Paints en Quarters zijn verschillende types te vinden omdat het ras zo divers ingezet word. Een pleasure ruiter/fokker wil graag andere lichaamsbouw en temprament zien dan bv een Cutter fokker/ruiter. Een pleasure paard word graag gezien met een wat langer lichaam, langzame gangen die erg verzameld zijn met een rustig en relaxt karakter . Een cutting paard word graag gezien als een kleine vierkante bulldog die snelle wendingen moet kunnen maken, liefste met een beetje fel temprament en typische cowsense.

Natuurlijk word binnen het KWPN,NRPS en andere warmbloed stamboeken weer een heel ander plaatje gevraagd.

Dus ik ben van mening dat een "goed paard"een kleine beetje subjectief is. Naast gezonde bouw natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 12:13 



 

Ik ga proberen op alles te reageren! :)


@Daphara

Dat het per ras verschilt snap ik heel goed, haha! :) En ik vind het ook interessant, dat je bij verschillende rassen heel goed aan de bouw ziet waar het ras voor "bedoeld" is.



@linde Dankje, dat topic vertelt heel goed wat er gewenst is in het exterieur, inderdaad! :j Staat ook iets in over een boek, denk dat ik dat maar eens aan ga schaffen.

Souplesse heb ik inderdaad al vaker iets over gehoord. Maar ik denk ook van: "garandeert" een gewenste bouw souplesse? Beweegt een paard uit zichzelf beter door een goede bouw? Ik als mens kan bijvoorbeeld ook als een paard gaan lopen, om maar even wat te zeggen, of juist heel erg gaan slonzen. Is dat bij paarden ook zo? Wellicht een gek idee. :+

Dat springpaarden en dressuurpaarden een ander exterieur hebben snap ik, ja. :j


@Elisa

Wat houdt die bovenlijn nu precies in? Is dat enkel de rug? of de combinatie van rug, hals en achterhand? En wanneer is deze bijvoorbeeld voor een dressuurpaard goed? En wanneer niet? En heb je wellicht een voorbeeldfoto (als het niet teveel moeite is, haha)?



@Mirranda

Ik probeer inderdaad altijd bij het VWF op onze manege te zijn, en ook echt mee te kijken en luisteren. Ik merk wel dat ik het "makkelijker" vindt om dressuurpaarden te "beoordelen", dan springpaarden. Ik ken ook meer dressuurhengsten dan springhengsten.


@speedfiets

Denk je dat karakter bij western een nog grotere rol speelt dan bij de engelse sport?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 12:39 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Tja wat is een "goed" paard, die definitie is voor iedereen weer anders.

Bij het kwpn imo is een goed paard er een, met een correct en functioneel exterieur, een goed karakter en extra gangen.

Voor mij persoonlijk betekent dat ik de bovenlijn, het verloop van de rug, achterhand en de bouw van het achterbeen het belangrijkste vind en daar aan zie of het paard de hoeken in het achterbeen makkelijk kleiner kan maken en het bekken kan kantelen zoals nodig is in de verzameling en om zichzelf te kunnen "dragen".
Daarnaast zie ik graag dat een paard met de schoft "omhoog' beweegt en het liefste ook nog met het ea aan souplesse.

Spectaculair hoeft een paard voor mij niet te zijn aan de voorkant, want hij bovenstaande kan word hij vanzelf wel spectaculair als hij verder opgeleid wordt.
Maar ik kijk en beoordeel een paard op die manier dus wel als sportpaard en mogelijk GP paard.


Su-per interessant!
Waar zie je dan aan de buitenkant aan of een paard het bekken goed kan kantelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 12:40 



 
Profiel   

Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag, door alle redenen die al genoemd zijn. Wat mij erg geholpen heeft is regelmatig naar keuringen gaan, kijken en luisteren naar het commentaar (voor zover dat lukt), en praten met fokkers en keurmeesters (en evt ruiters) over wat zij nou precies zien in een paard en vooral ook over het waarom. Zowel bij een goed paard als een minder goed paard. Dan ga je er vanzelf oog voor ontwikkelen als het ware. Het is niet zo simpel als een perfect exterieur hebben, om maar wat te noemen. Soms komt de beweging er alsnog niet uit vanwege het temperament bijvoorbeeld. Soms is een paard minder gunstig gebouwd maar gebruikt het zijn lijf van nature wel zo goed, dat het de sterren van de hemel loopt. Over de theorie is een heleboel geschreven (pak idd de rasstandaard erbij) maar het meeste, en het beoordelen van het geheel, leer je echt door ervaring op te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 12:41 



 
Profiel   

Het is ook net voor welk doel je een paard wil gaan gebruiken.Hij moet natuurlijk gezond zijn,en vervolgens het bij jouw doel passende karakter en uitstraling hebben.Het is ook wel een gevoel dat je krijgt,net zoals je dat bij mensen ook krijgt.Een zeker charisma wat een paard uitstraalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 12:45 



 
Profiel   

Het is vrijwel altijd een combinatie van exterieur, beweging en karakter.

Een dressuurpaard moet zich willen laten bewerken en een springpaard moet er over willen.

Maar dat willen gaat makkelijker als je het lijf er ook voorhebt om je taak uit te voeren.

Een paard wat een lijf heeft wat in de weg zit of wat pijn doet zal eerder in de staak gaan.

Maar er zijn natuurlijk ook paarden die een heel goed lijf hebben en het nog steeds niet doen. En dan even de externe factoren zoals de ruiter en een passend zadel buiten beschouwing latend.
En...er zijn ook paarden die niet zo’n ideaal lijf hebben...en het toch doen.

Ik kan me Especiale nog herinneren...die was volgens mij aardig overbouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 12:45 



 
Profiel   

Resistance schreef
@linde Dankje, dat topic vertelt heel goed wat er gewenst is in het exterieur, inderdaad! :j Staat ook iets in over een boek, denk dat ik dat maar eens aan ga schaffen.

Souplesse heb ik inderdaad al vaker iets over gehoord. Maar ik denk ook van: "garandeert" een gewenste bouw souplesse? Beweegt een paard uit zichzelf beter door een goede bouw? Ik als mens kan bijvoorbeeld ook als een paard gaan lopen, om maar even wat te zeggen, of juist heel erg gaan slonzen. Is dat bij paarden ook zo? Wellicht een gek idee. :+

Dat springpaarden en dressuurpaarden een ander exterieur hebben snap ik, ja. :j


Hier nog een linkje over het streefbeeld van een goed dressuurpaard: https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/selectie ... uurpaarden
en springpaard: https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/selectie ... ingpaarden

Een bouw garandeert geen goede souplesse, maar het helpt zeker wel mee. Denk dat het deels bouw en deels talent is, maar ook training :j Je kan je paard hier zeker in trainen. Maar als een jong paard met weinig ervaring al veel souplesse toont is dat natuurlijk veelbelovend voor de toekomst, want je kunt er alleen maar verder mee komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 12:54 



 
Profiel   

Ik mis hier nog de factor opfok. Wij willen zeker meer betalen voor een jonge draver die goed opgefokt is, ze kunnen nog zulke mooie bloedlijnen of bouw hebben..... Als er niet goed opgepast is breken ze af als ze aan het werk moeten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 13:04 



 
Profiel   

Wbt souplesse, dat heeft met de lendenen te maken..hoe strakker de lendenen, hoe minder souplesse een paard over het algemeen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 13:08 



 

Dat linkje is interessant! :j Maar waar ik nog tegenaan loop is dat er heel veel "eisen" staan, maar ik kan bij sommige punten nog zo moeilijk een beeld vormen. Even een quote:

Citaat
Het beoogde KWPN-dressuurpaard
Exterieur:
– staat in het rechthoeksmodel;
– is langgelijnd en evenredig gebouwd;
– heeft een opwaarts gerichte romp;
– is hoogbenig;
– heeft een lichte hoofd-halsverbinding;
– heeft een opwaarts gerichte, lange hals met welving en bespiering in de bovenlijn;
– heeft een sterk gebouwde en sterk gespierde rug-lendenpartij;
– heeft een correct gesteld en hard fundament;
– heeft uitstraling.

Beweging:
– stapt in zuivere viertakt, actief met souplesse en afdruk;
– draaft in zuivere tweetakt, actief met souplesse en afdruk, balans en gedragenheid;
– galoppeert in zuivere drietakt, actief met souplesse, afdruk, balans en gedragenheid;
– kan in beweging makkelijk verruimen en verkorten met behoud van ritme, takt, balans en gedragenheid;
– toont oprichting;
– heeft een goede zelfhouding;
– is lichtvoetig;
– toont buiging in de gewrichten, waarbij het achterbeen onder het lichaam treedt en het voorbeen ruim uit de schouder komt met een lichte heffing van de voorknie.

Karakter:
– heeft een meewerkend, ijverig en eerlijk karakter;
– is intelligent;
– heeft de wil om te presteren;
– is makkelijk in de omgang;
– reageert snel op hulpen.



Bij die dikgedrukte vind ik het nog lastig om een beeld te vormen.


En hoe zit het precies met merrielijnen? Met al die keurdingen zoals preferent enzo, wat houdt dat in?






@Elise

Wat zijn de lendenen precies? En wat houdt een "strakke" lenden in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 13:10 



 
Profiel   

Ken je een karperrug? Dat zijn strakke lendenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 13:14 



 

Cioccolato schreef
Ken je een karperrug? Dat zijn strakke lendenen



Even googelen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 13:14 



 
Profiel   

Nee dat zijn geen strakke lendenen, een karperrug is een vergroeiing en een bolling op de lendenen.

Ik ga even mijn best doen om voorbeelden te vinden voor verduidelijking, kan ff duren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 13:15 



 
Profiel   

[ img ]

Dit geeft in ieder geval goede informatie over de lendenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 13:18 



 
Profiel   

https://www.bitmagazine.nl/medisch/karp ... ard/55769/

Karperrug zijn verschillende 'groepen'
Een groei, maar niet perse vergroeiing of weinig spieren waardoor die zichtbaar wordt, staat wel verduidelijking in de link.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 13:20 



 
Profiel   

Resistance: de bovenlijn van het paard is voor mij het stuk van de schoft naar het kruis, de hals vind ik zelf het minst belangrijkst, maar een goede halsvorm maakt het wel makkelijker. (doch als de bovenlijn goed is,komt die hals wel mee)

Voor mij is de bovenlijn goed als de schoft goed gepronoceerd is en mooi overloopt in de rug, als de rug niet te kort of te lang is en vooral niet gezonken. (dat betekent dat de rug naar beneden toe wegvalt zeg maar) Gezonken middenstuk noem je dat.
Als de lendenen niet te strak of te week zien, maar liever iets te week dan te strak ivbm de souplesse.
Paarden met een kortere rug verzamelen vaak makkelijker, maar zijn moeilijker op lengte te krijgen en en paarden met een langere rug zijn makkelijker in de lengtebuiging maar vaak weer moeilijker bij elkaar te krijgen, dus daar tussenin is ideaal.
Ik vind het belangrijk dat het kruis niet "te" plat (rechte lijn op de billen zeg maar) of "te" hellend(extreem schuine lijn van heup naar darmbeen (zit een hand onder de staart ong) is.

Het liefst licht hellend zodat het paard daardoor het bekken makkelijk kan kantelen. Daarnaast vind ik het belangrijk als het achterbeen niet te lang is, goed gevormd is en niet teveel achter de massa staat met vooral een goede en actieve buiging in het spronggewricht waarbij het paard ook echt een pas naar voren onder de massa maakt zeg maar. (op die manier rijst ook automatisch de schoft in beweging)

Oke, een hoop informatie en wellicht wat warrig zo dus ik laat het hier even bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 13:32 



 
Profiel   

http://www.lauwvanvliet.nl/hengsten.asp ... =1&h_id=14

Dit vind ik een paard met een goede bovenlijn, als je kritisch bent is hij dus wellicht iets strak op de lendenen. Het kruis en het achterbeen vind ik ook goed gevormd, en dit paard kan zeker zijn bekken kantelen. Wat je kunt zien door denkbeeldige lijnen te trekken van de heup naar het darmbeen (een hand onder de staart) van het darmbeen naar het kniegewricht. (bovenkant achterbeen bij de overgang naar de buik zeg maar)
Van de knie weer naa het spronggewricht en van de sprong naar de kogel, dat zijn de hoeken die een paard makkelijk moet kunnen verkleinen wil het zijn bekken makkelijk kunnen kantelen. En daar voor dient dat dus in de juiste verhoudingen met elkaar verbonden te zijn.
(ik weet even niet hoe ik het makkelijker kan uitleggen :o )

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 13:39 



 

Elisa2 schreef
Resistance: de bovenlijn van het paard is voor mij het stuk van de schoft naar het kruis, de hals vind ik zelf het minst belangrijkst, maar een goede halsvorm maakt het wel makkelijker. (doch als de bovenlijn goed is,komt die hals wel mee)

Voor mij is de bovenlijn goed als de schoft goed gepronoceerd is en mooi overloopt in de rug, als de rug niet te kort of te lang is en vooral niet gezonken. (dat betekent dat de rug naar beneden toe wegvalt zeg maar) Gezonken middenstuk noem je dat.
Als de lendenen niet te strak of te week zien, maar liever iets te week dan te strak ivbm de souplesse.
Paarden met een kortere rug verzamelen vaak makkelijker, maar zijn moeilijker op lengte te krijgen en en paarden met een langere rug zijn makkelijker in de lengtebuiging maar vaak weer moeilijker bij elkaar te krijgen, dus daar tussenin is ideaal.
Ik vind het belangrijk dat het kruis niet "te" plat (rechte lijn op de billen zeg maar) of "te" hellend(extreem schuine lijn van heup naar darmbeen (zit een hand onder de staart ong) is.

Het liefst licht hellend zodat het paard daardoor het bekken makkelijk kan kantelen. Daarnaast vind ik het belangrijk als het achterbeen niet te lang is, goed gevormd is en niet teveel achter de massa staat met vooral een goede en actieve buiging in het spronggewricht waarbij het paard ook echt een pas naar voren onder de massa maakt zeg maar. (op die manier rijst ook automatisch de schoft in beweging)

Oke, een hoop informatie en wellicht wat warrig zo dus ik laat het hier even bij.



Juist helemaal niet warrig, heel interessant! :) Bedankt! :)


Heb je een foto van een wellicht "bekende" hengst van nu die aan dit beeld voldoet? Het "perfecte" paard zegmaar?



Edit: haha sorry, ik zie net dat je nog wat gepost hebt. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 13:39 



 
Profiel   

Graag gedaan, ik vind het lastig om "het" perfecte paard te posten want kritisch als ik ben zie ik overal wel wat aan. Maar qua bovenlijn en achterhand voldoet bovenstaande hengst voor mij goed.

Daarnaast wil ik nog toevoegen dat ik qua gangen altijd let op dat een paard evenwicht heeft in zijn bewegingen. Dat wil zeggen, dat de grote van de pas van de voorbenen net zo groot moet zijn als de ruimte van de pas van de achterbenen in draf als een paard los beweegt. Of dat de pas van de achterbenen wat kleiner is. (= actief achterbeen) Als de pas van de achterbenen groter is dan die van de voorbenen dan spreek je over een traag achterbeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 13:47 



 
Profiel   

Het zit een beetje verstopt, maar de FEI heeft een gratis 3 delige cursus over de correcte bouw van een sportpaard.

https://campus.fei.org/course/index.php?categoryid=29

Je kunt een gratis account aanmaken en deze cursus doen.
Denk wel dat het een goede beginnerscursus is.
Behalve conformation, hebben ze veel gratis cursussen ook over andere aspecten van paarden en paardensport.

Heb zelf ook het boek Het KWPN paard, Selecteren om te presteren. En is ook een redelijke aanrader, zitten ook links bij naar videos waar ze verschillende bewegingen laten zien van "echte" kpwn paarden. (Dus geen animaties)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 14:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen