Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oud-olympisch kampioen Bert Romp overleden na trap van paard

 
Profiel   

*bokt.nl / omroep brabant / knhs
In Memoriam

[ img ]
Bert Romp. Foto door aniek1985

Voormalig springruiter en oud-bondscoach Bert Romp is vandaag op 59-jarige leeftijd overleden. Woensdag raakte Bert zwaargewond aan zijn hoofd door een klap van een paard bij het laden op de vrachtauto. Na een korte opname en operatie in het Elizabeth ziekenhuis in Tilburg is hij ondanks alle pogingen overleden aan de gevolgen van dit noodlottige ongeval. Over precies een maand zou Bert 60 jaar zijn geworden.

Piet Raijmakers, die samen met Romp uitkwam op de Olympische Spelen, noemt het verlies 'onbegrijpelijk'. Romp raakte woensdag gewond aan zijn hoofd toen hij een paard in een vrachtwagen wilde laden. "Hoe krijg je het verzonnen", aldus een geschrokken Raijmakers over het fatale ongeluk. "Het gebeurt altijd met een braaf paard. Het is te gek om over te praten."

Olympisch goud
Raijmakers en Romp reden samen in het Nederlandse team dat in 1992 goud pakte op de Olympische Spelen in Barcelona. Maar door een nieuw ingevoerde regel kreeg Romp toen als enige lid van het vierkoppige team geen medaille omgehangen. "Als je resultaat niet goed genoeg was dan kreeg je geen medaille, die was alleen voor de beste drie. Hij was toen de vierde man."

Het mislopen van de gouden prent kwam hard aan bij Romp, herinnert Raijmakers zich. "De man had gruwelijk gevochten om in het team te komen, dan wint het team goud en krijgt hij geen medaille. Dat was echt onbegrijpelijk."

Maar ook zijn teamgenoten, naast Piet Raijmakers waren dat Jos Lansink en Jan Tops, konden maar moeilijk leven met het uitblijven van de vierde medaille. Raijmakers: "We hebben toen de hele prijsuitreiking drie kwartier opgehouden. Ik zei: we gaan niet meer naar binnen als het zo moet. Het is daarna ook nooit meer op deze manier gedaan."

Indrukwekkende carrière
Het is een smetje op Romps indrukwekkende carrière in de paardensport. Hij won meerdere Europese medailles en nam ook in 1996 deel aan de Spelen in Atlanta. Tussen 2000 en 2004 was hij bovendien bondscoach van de Nederlandse springruiters. Zijn team eindigde op de Spelen in Athene als vierde.

Jumping Legends
In maart 2017 organiseerde Indoor Brabant een jubileumavond ter ere van het 50-jarig bestaan van Indoor Brabant. Het hoogtepunt van de avond was de rubriek 'Jumping Legends'. Hierbij gingen verschillende legendes van vroeger de strijd met elkaar aan. Bert Romp wist deze rubriek op een fantastische wijze te winnen met Contento (v. Lord Z).

Raijmakers herinnert Romp als een 'rustige goede vent'. "Hij was een man van weinig woorden. Een absolute paardenman. Hij heeft veel betekent voor de paardensport. Ik zal hem nooit vergeten."

Bert Romp laat drie zonen achter die ook in de paardenwereld actief zijn.

Dit weekend is de Nations Cup Finale in Barcelona. De Nederlandse springruiters zullen onder leiding van bondscoach Rob Ehrens, als eerbetoon aan Bert, een zwarte rouwband dragen.





Gerelateerde berichten:
[VN] Bert Romp ernstig gewond door klap van paard *Update*
[VN] [FOTO] Jubileumavond Indoor Brabant in Beeld
[VN] Indoor Brabant: Bert Romp beste Jumping Legend



Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 05-10-18 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Artikel aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 19:34 



 
Profiel   

Y;(


Laatst bijgewerkt door Lynder op 04-10-18 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 19:38 



 
Profiel   

Mooie woorden van Raijmakers. Wat een tragische gebeurtenis, vreselijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 19:38 



 
Profiel   

Wat een vreselijk nieuws.

Ik zie hem nog zo op die prachtige Renville.

De spelen in Barcelona kan ik me ook nog scherp voor de geest halen.

Heel veel sterkte aan een ieder die hem lief had.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 19:42 



 
Profiel   

Onvoorstelbaar....Bert Romp....1 van de bekendste springruiters ooit....
Condoleances voor de nabestaanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 20:06 



 
Profiel   

Wat heftig! Gecondoleerd en sterkte voor de familie Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 20:08 



 
Profiel   

Ik had al in het andere topic gereageerd Y;( gewoon vreselijk. Een voor hem en voor veel mensen met paarden een zo gewone handeling, even een paard in een trailer laden. En dan ben je opeens weg.
Een groot gemis voor veel mensen. ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 20:17 



 
Profiel   

Verschrikkelijk. Wat een paardenman. Wat een topruiter, trainer, coach. Het is ongelooflijk dat hij door zoiets om het leven gekomen is. Heel veel sterkte voor de nabestaanden uiteraard en iedereen die hem kende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 20:26 



 
Profiel   

Prachtige ruiter. Zo ongedwongen en onbevreesd als hij door het parcours stuurde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 20:40 



 
Profiel   

Een van mijn idolen is heen gegaan... Dit is een man waar ik altijd enorm tegen opkeek met zijn vriendelijke manier van rijden. Keek vaak naar zijn filmpjes met Mr. Blue...

Echt, verschrikkelijk. Heel veel sterkte aan zijn nabestaanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 21:02 



 
Profiel   

Afschuwelijk ben hier echt stil van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 21:15 



 
Profiel   

Ik lees het net op fb.
Wat ontzettend tragisch.
Heel veel sterkte voor de familie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 21:27 



 
Profiel   

Wat vreselijk, hoe tragisch!
Veel sterkte voor de nabestaanden Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 21:36 



 
Profiel   

Ik wens de familie veel sterkte toe, hoe heftig is het wanneer je allemaal in de paarden zit om juist door een paard om te komen. Rip Bert, je was een kanjer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 22:30 



 
Profiel   

geen woorden voor.



sterkte voor de nabestaanden Y;( Y;( Y;( Y;( Y;( Y;( Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 22:49 



 
Profiel   

Vreselijk triest nieuws en een afschuwelijke schok!

Heel veel sterkte gewenst aan familie en vrienden! Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 23:00 



 
Profiel   

Ongelofelijk, we weten dat het zomaar kan gebeuren en dan gebeurt het. Heel veel sterkte voor de nabestaanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 23:30 



 
Profiel   

Veel sterkte voor de nabestaanden.
Heel tragisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 05:25 



 
Profiel   

Oh, wat erg... Ik krijg het er helemaal koud van.

Heel erg veel sterkte voor de nabestaanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 05:32 



 
Profiel   

Wat een afschuwelijke manier om te gaan, heel veel sterkte voor de nabestaanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 08:00 



 
Profiel   

Vreselijk nieuws! :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 08:19 



 
Profiel   

Gecondoleerd .Inderdaad heel erg en bijna niet te bevatten.Ook een les voor iedereen om altijd te blijven opletten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 08:22 



 
Profiel   

anjali schreef
Gecondoleerd .Inderdaad heel erg en bijna niet te bevatten.Ook een les voor iedereen om altijd te blijven opletten.


Idd dat besef.. altijd opletten! En t zit in zo'n klein hoekje zón ongeluk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 08:26 



 
Profiel   

Vreselijk verdrietig en tragisch ongeluk. Heel veel sterkte aan zijn nabestaanden en aan iedereen die hem lief had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 08:37 



 
Profiel   

ach nee, was het zo ernstig, heel veel sterkte aan alle betrokkenen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 11:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen