Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Minister Schouten: paardensector goed met dierenwelzijn

 
Profiel   

nieuwe oogst
Overige


De paardensector heeft de afgelopen jaren laten zien goede stappen te zetten om het paardenwelzijn te verbeteren. Minister Carola Schouten (LNV) ziet geen redenen om dit via niet-motiverende regelgeving vast te leggen.

Dat stelde Schouten woensdag tijdens het algemeen overleg over de paardenhouderij in de Tweede Kamer. Ze vindt dat de paardensector met de Gids voor Goede Praktijken en het Keurmerk Paard en Welzijn op de goede weg is. 'Zeker nu ze dit keurmerk breder wil aanpakken. Dit keurmerk is wetenschappelijk onderbouwd en wordt ondersteund door belangrijke organisaties.'

Sommige partijen hebben een andere blik op de sector. PvdD en PVV zijn kritisch over de manier waarop paarden worden gehouden. 'Het moet afgelopen zijn dat de sector haar eigen vlees keurt. Het is ernstig gesteld met het paardenwelzijn in Nederland. Dit komt deels door gewin, maar ook door onkunde', stelt PVV-Kamerlid Dion Graus.

Rapport Dier&Recht

Ook Femke Merel van Kooten (PvdD) pleit voor actie. 'Uit een rapport van Dier&Recht komt naar voren dat het welzijn op 85 procent van de maneges niet op orde is. Welzijnscriteria worden in de sector afgezwakt. Bedrijven die niet bij LTO of de FNRS zijn aangesloten, hoeven nergens verantwoording af te leggen.'

Schouten herkent zich absoluut niet in het rapport van Dier&Recht en de overige signalen van PVV en PvdD. 'Inspecteurs van de NVWA hebben in 2017 maar enkele overtredingen geconstateerd. Bij een aselecte controle in 2016 en 2017 bleek 89 procent van de ondernemingen de zaken op orde te hebben. Ik wil het beleid dan ook zo doorzetten.'

Staarten couperen
Uitzondering is het couperen van staarten. 'Vanaf 1 januari 2020 zijn paarden met gecoupeerde staarten niet meer welkom op evenementen', aldus de minister.

Voorzitter Ralph van Venrooij van LTO-vakgroep Paardenhouderij is tevreden over de houding van de minister. 'Het geeft aan dat de minister vertrouwen heeft in de sector en de stappen naar het Keurmerk Paard en Welzijn ondersteunt', zegt hij.

I&R-systeem
Wel hoopte Van Venrooij dat Schouten meer zou inzetten op het vermelden van de eigenaar in het kader van het I&R-systeem. 'We vinden dat niet de houder verantwoordelijk is voor het paard of de training en africhting hiervan. De paardensector zit anders in elkaar dan veel andere sectoren. Paarden zijn vaak in eigendom van particulieren, terwijl ze elders worden gehuisvest. Dat pleit ervoor om ook de eigenaar te registreren.'

Schouten was woensdag terughoudend: 'Je moet de I&R niet koppelen aan andere doelen dan diergezondheid. Dat leidt tot problemen.'
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 09:51 



 
Profiel   

Toch jammer. Er werd al aangegeven dat het gebrek aan regelgeving er nu al vaak voor zorgt dat de DP met lege handen staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 10:18 



 
Profiel   

Magrathea schreef
Toch jammer. Er werd al aangegeven dat het gebrek aan regelgeving er nu al vaak voor zorgt dat de DP met lege handen staat.


Zolang de DP langskomt op basis van meldingen van meisjes van 13 omdat een stel twenters niet op ijzers staat... Vraag ik me af waar de onkunde zit...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 10:21 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Magrathea schreef
Toch jammer. Er werd al aangegeven dat het gebrek aan regelgeving er nu al vaak voor zorgt dat de DP met lege handen staat.


Zolang de DP langskomt op basis van meldingen van meisjes van 13 omdat een stel twenters niet op ijzers staat... Vraag ik me af waar de onkunde zit...

Nou ja, als de DP verplicht is elke melding te onderzoeken dan snap ik dat wel.
(Ook als ze zelf misschien al denken "huh, wat is dit dan")

Kan nog steeds betekenen dat ze niet zo kundig zijn hoor :) Maar ook in dat geval zijn richtlijnen juist noodzakelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 10:55 



 
Profiel   

Citaat
... Het is ernstig gesteld met het paardenwelzijn in Nederland. Dit komt deels door gewin, maar ook door onkunde', stelt PVV-Kamerlid Dion Graus.

Ga toch weg, ernstig gesteld.. Van alle landbouwdieren die in Nederland gehouden worden, hebben de paarden gemiddeld genomen echt wel het beste leven. Varkens in het donker, zonder ook maar enig natuurlijk gedrag te kunnen vertonen, mest kalveren op roostervloeren en nooit buiten in hun korte leven.. En in absolute aantallen hebben we het dan ook nog over zoveel meer dieren.. Damn kan mij hier zo kwaad over maken, aaibaarheid scoort..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 11:01 



 
Profiel   

Magrathea schreef
Nou ja, als de DP verplicht is elke melding te onderzoeken dan snap ik dat wel.
(Ook als ze zelf misschien al denken "huh, wat is dit dan")

Kan nog steeds betekenen dat ze niet zo kundig zijn hoor :) Maar ook in dat geval zijn richtlijnen juist noodzakelijk


Ah, werkt dat zo...

Ik was er zelf niet bij, heb het verhaal enkel uit de eerste hand gehoord. Dus wel vrij betrouwbaar naar mijn idee...
Maar de DP kwam even vragen waarom die paarden inderdaad niet op ijzers stonden. Nou sorry, maar dan zakt mijn broek wel behooooooooooooooorlijk af... Wat een schertsvertoning!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 11:10 



 
Profiel   

https://www.internetconsultatie.nl/aanp ... shandeling

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 12:07 



 
Profiel   

Maar het welzijn van een paard is wel degelijk aangetast als die altijd alleen in een stal staat en er nooit uitkomt. Maar daar gaat de NVWA echt niks aan doen hoor, is het schoon en is er water en voedsel dan is dat genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 12:14 



 
Profiel   

|(

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 14:56 



 
Profiel   

Zo jammer dit.

Het keurmerk WAS goed opgesteld, maar ze hebben de richtlijnen flink afgezwakt, waardoor het helemaal geen keurmerk meer is voor goed paardenwelzijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 15:56 



 
Profiel   

Idd keurmerk lik me reet!

Min een half uur per dag buiten is voldoende volgens dit keurmerk en als het hoofd door de deur van de stal kan mag je die ruimte ook bij de stalruimte betrekken om de min afmeting te behalen

Hoe achterlijk wil je het hebben 8)7 8)7

Wanneer gaan we gewoon ons gezond verstand eens gebruiken en kijken naar de natuurlijke behoeftes van het paard...dan heb je zo'n achterlijk keurmerk helemaal niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 16:11 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Wanneer gaan we gewoon ons gezond verstand eens gebruiken en kijken naar de natuurlijke behoeftes van het paard...dan heb je zo'n achterlijk keurmerk helemaal niet nodig.


Misschien is dat "gezonde" verstand wel compleet doorgeslagen......

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 17:53 



 
Profiel   

Rolfje schreef
Cowgirl schreef
Wanneer gaan we gewoon ons gezond verstand eens gebruiken en kijken naar de natuurlijke behoeftes van het paard...dan heb je zo'n achterlijk keurmerk helemaal niet nodig.


Misschien is dat "gezonde" verstand wel compleet doorgeslagen......


Doorgeslagen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 21:43 



 
Profiel   

Ik vind dat halve uur ook wel erg jammer!
Stond 2 uur, dat leek nog ergens op.

Verder blijft het een lastig iets. Ik kan me voorstellen dat haalbaarheid wel een criterium is. Maar het moet ook wel iets blijven voorstellen.

Zie hier een reactie van Marianne Sloet nav commentaar van Dierenrecht::
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... recht.html


Laatst bijgewerkt door Kendra op 07-10-18 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 22:25 



 
Profiel   

Mariska_28 schreef
Citaat
... Het is ernstig gesteld met het paardenwelzijn in Nederland. Dit komt deels door gewin, maar ook door onkunde', stelt PVV-Kamerlid Dion Graus.

Ga toch weg, ernstig gesteld.. Van alle landbouwdieren die in Nederland gehouden worden, hebben de paarden gemiddeld genomen echt wel het beste leven. Varkens in het donker, zonder ook maar enig natuurlijk gedrag te kunnen vertonen, mest kalveren op roostervloeren en nooit buiten in hun korte leven.. En in absolute aantallen hebben we het dan ook nog over zoveel meer dieren.. Damn kan mij hier zo kwaad over maken, aaibaarheid scoort..


Hier sluit ik mij bij aan.
Natuurlijk kan het altijd beter, maar zo slecht is het nu ook weer niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 22:33 



 
Profiel   

Mariska_28 schreef
Citaat
... Het is ernstig gesteld met het paardenwelzijn in Nederland. Dit komt deels door gewin, maar ook door onkunde', stelt PVV-Kamerlid Dion Graus.

Ga toch weg, ernstig gesteld.. Van alle landbouwdieren die in Nederland gehouden worden, hebben de paarden gemiddeld genomen echt wel het beste leven. Varkens in het donker, zonder ook maar enig natuurlijk gedrag te kunnen vertonen, mest kalveren op roostervloeren en nooit buiten in hun korte leven.. En in absolute aantallen hebben we het dan ook nog over zoveel meer dieren.. Damn kan mij hier zo kwaad over maken, aaibaarheid scoort..



de regelgeving voor varkens en kalveren is al een paar jaar pittig anders hoor, roostervloeren zijn nu matrassen, en voor varkens is het ( aardig verbetert, ohhh en dat kost ook een paar centen )

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 23:48 



 
Profiel   

Wat een dooddoener is het om te vermelden dat het ergens anders slechter is dus dan valt dit ook wel mee. Dat zijn 2 losse gevallen dus appels met peren vergelijken

Het paarden welzijn kan zeker beter ookal is het al beter dan het welzijn van andere vee dieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 06:09 



 
Profiel   

Mariska_28 schreef
Citaat
... Het is ernstig gesteld met het paardenwelzijn in Nederland. Dit komt deels door gewin, maar ook door onkunde', stelt PVV-Kamerlid Dion Graus.

Ga toch weg, ernstig gesteld.. Van alle landbouwdieren die in Nederland gehouden worden, hebben de paarden gemiddeld genomen echt wel het beste leven. Varkens in het donker, zonder ook maar enig natuurlijk gedrag te kunnen vertonen, mest kalveren op roostervloeren en nooit buiten in hun korte leven.. En in absolute aantallen hebben we het dan ook nog over zoveel meer dieren.. Damn kan mij hier zo kwaad over maken, aaibaarheid scoort..


Ernstig gesteld; helemaal right on the money. Veel paarden hebben een klote-leven. Altijd en eeuwig maar binnen staan, afgezonderd van anderen, 1x pd een paar saaie rondjes in de bak, en weer terug de stal in.

Vee heeft het nog slechter. Daarom eet ik helemaal niets van die dieren, en maak ik me daar net zo goed hard voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 07:03 



 
Profiel   

Misschien moeten we minister Schouten levenslang houden in een ruimte ter grootte van een bezemkast en in sociaal isolement, en met haar communiceren en omgaan op basis van intimidatie en pijn. Beide is namelijk helaas nog heel gewoon in onze sector. Maar als dat echt onder goed welzijn valt, zal ze er zelf toch zeker geen probleem mee hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 08:26 



 
Profiel   

Omdat we vinden dat het voor varkens slechter is vinden we het maar goed dat we onze hobby dieren vaak de dieren waar we zo van houden, tenminste dat zeggen we, met zo weinig aan regels mogen houden?
Bijzonder vind ik dat.
Een half uur buiten, echt waar slaat dat op. Dat komt toch heel dicht in de buurt van dat varken, scheelt maar een half uurtje. Maar we vinden dan wel dat onze paarden het goed hebben?

Omdat dit al een vooruitgang is in de randstad?
Misschien tijd dat de randstad niet in de middeleeuwen blijft hangen en ook eens naar 2018 teleporteert en minimaal 4 uur per dag vrije beweging aan gaat bieden, ook in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 08:33 



 
Profiel   

Je kunt je afvragen of je in de randstad of op te natte grond zonder budget om droge buitenruimte te creëren wel paarden moet willen houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 08:36 



 
Profiel   

Dat is inderdaad een hele goede vraag.
Ik denk zelf niet in die aantallen van nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 08:38 



 
Profiel   

NikkiDeKerf schreef
Misschien moeten we minister Schouten levenslang houden in een ruimte ter grootte van een bezemkast en in sociaal isolement, en met haar communiceren en omgaan op basis van intimidatie en pijn.


Misschien is dat de reden van deze domme beslissing wel :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 13:00 



 
Profiel   

Ninx schreef
Je kunt je afvragen of je in de randstad of op te natte grond zonder budget om droge buitenruimte te creëren wel paarden moet willen houden.

Budget is inderdaad belangrijke bottleneck, maar niet mogen ivm uitzicht, etc. net zo goed, denk dat de minister daar wel degelijk werk van moet willen maken. Evenals mogelijkheid schuilstallen op weides/graslanden zowel voor paarden als voor koeien en schapen. Zet er wat bomen omheen, stel eisen qua max. hoogte, regenwateropvang, verharding er voor en toegestane kleuren (donkergroen/donkerbruin/mat zwart valt aardig weg in het landschap), idem voor omheiningen zoals veekerende heggen en groen/bruin lint/koord ipv dat witte, opvallende spul overal. Heb je nog steeds mooi uitzicht en is je dierenwelzijn ook een stuk verbetert, deels al omdat de mogelijkheid om ze prettig buiten te houden gegarandeerd is. Er valt dus zeker wat te doen qua wetgeving, maar dan moet er meer gedacht worden richting kleine & dhz plekken ipv enkel de grote houderijen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 14:05 



 
Profiel   

Wat betreft uitzicht is er qua ruimtelijke inpassing van de accomodatie in de natuur ook echt wel verbetering mogelijk hoor!

Met rijhallen moet er al regelmatig een beplantingsplan bij met een boomwallen/grondwallen/Bomensingel er langs om de hal uit het zicht te houden, en je kunt ook veel mooiere rijhallen bouwen als je wat creatiever bent dan een damwandloods. Half open wanden met eventueel windgaas gordijnen, houten muren of gevels, mooie steensoort, iets verzonken gebouwd ten opzichte van de weg...

En paddocks kunnen ook omsloten worden met een parkachtige beplanting er omheen. Kost wat meer tijd, geld en moeite maar dan kan het prima een aanwinst worden voor de omgeving.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 13:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen