Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat kan ik doen met een jaarling?

 
Profiel   

Al jaren heb ik paarden... volwassen paarden om precies te zijn. En dan staat er opeens een shetlander jaarling op stal, een hengstje. En nu denk ik, wat moet ik eigenlijk met jou doen?

Opeens ben je dan weer een beginner :D Hoeveel mag je van zo'n beestje vragen? Hij is nu anderhalf denk ik, net aan in elk geval. Hij kan voetjes geven, stil staan met poetsen (niet te lang uiteraard) en ik ben begonnen met wandelen, zo'n 10 minuten per keer. Hoe lang zou je met hem kunnen lopen? Hij is heel rustig en easy going, ik ben daarom een beetje bang dat hij niet goed aangeeft als het genoeg is voor zijn kleine koppie.

Hij staat s nachts op stal en overdag de hele dag buiten met onze 2 ruinen. Hij speelt niet echt met ze, hij is onderdanig en bescheiden, als je dat laatste van een dier kunt zeggen. Hij krijgt onbeperkt hooi en s morgens en s avonds een vitamine brokje en een handje luzerne. Qua gewicht zie hij er best uit.

Heeft iemand nog tips of ideeën? Een verwijzing naar een handig topic is ook prima :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 22:21 



 
Profiel   

Meer dan dit is eigenlijk niet nodig.
Ik wandel ook af en toe met mijn jaarling maar met 10 a 15 minuten merk ik inderdaad dat hij op is.

Verder doe ik niks met hem, hij kent de basis meer is voor nu niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 22:37 



 
Profiel   

Ik denk dat je heel goed bezig bent! Ik zou lekker zo doorgaan, hoeft niet dagelijks, maar toch fijn als ze de basis kennen en soms 10 min aan de hand stappen lijkt me prima kunnen. Vooral met het oog op de hoefsmid en eventueel een dierenarts is het prettig als ze iets van mensen gewend zijn. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 18:46 



 
Profiel   

Hier 2 jaarling hengstjes! Ik loop lekker met ze is het bos, maximaal 20 minutjes, maar niet elke dag! Ik vind het ook leuk om wat enge dingetjes te laten zien. Niet zo zeer ''schriktraining'' Maar als er dan een eng ding in het bos staan, ( Pasgeleden nog zo'n graafmachine. ) Gaan we even snuffelen okal kijkt hij daar niet van op. Ik kan ook uren in de wei zitten bij ze, vind ik dat weer heerlijk! En natuurlijk lekker poetsen, spelen met water, en natuurlijk veel knuffels, <3 . Veel plezier met je kleintje :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 18:58 



 
Profiel   

Leren voetjes geven, aan halstertouwtje lopen.
Verder een stukje wandelen en dat is het wel een beetje.

Pas als ze een jaar of 3 zijn, kun je er meer mee, grondwerk enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 18:59 



 
Profiel   

Hij is nu al hartstikke braaf. Eigenlijk ook wel echt heel rustig. Hij loopt met onze 2 ruinen, maar hij speelt ook helemaal niet ofzo, het is echt geen bijdehandje wat dat betreft. Ik zou hem graag willen beleren voor de wagen uiteindelijk.
Buiten vindt hij veel dingen spannend, maar is ook wel dapper en volgzaam. Nu al een hele fijne pony!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 20:29 



 
Profiel   

Hier ook een mini jaarling hengstje! :D

Heel veel meer doe ik ook niet met hem. Laat hem lekker paard zijn, en leer hem het het veulen ABC. Zo heel af en toe ga ik eens een klein rondje door het bos, 10 min max. Verder lekker poetsen, voetje geven, als er iets nieuws is (in het bos bijvoorbeeld) laat ik het hem even ontdekken, maar al vlug loopt ie zelf al weer aan want het is niet interessant genoeg :')

Voor de verder rest hoofdzakelijk alles aanraken zodat het normaal is dat ik ook op vreemde plekken ga voelen. Zoals bij de koker, tussen de liezen, z'n lippen omhoog doen om naar zijn tandjes te kijken (weer wat voorbereiding voor de tandarts), beetje overal friemelen over zijn lichaam. (oké, klinkt wel een beetje fout, maar zal de dierenarts blij mee zijn mocht het ooit nodig zijn := :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 20:39 



 
Profiel   

Mona81 schreef
Hij is nu al hartstikke braaf. Eigenlijk ook wel echt heel rustig. Hij loopt met onze 2 ruinen, maar hij speelt ook helemaal niet ofzo, het is echt geen bijdehandje wat dat betreft. Ik zou hem graag willen beleren voor de wagen uiteindelijk.
Buiten vindt hij veel dingen spannend, maar is ook wel dapper en volgzaam. Nu al een hele fijne pony!



Rustig wachten, hij leert veel van de andere paarden.
Geen grote dingen gaan vragen, ze hebben de spanningsboog van een doperwtje.

Voor de kar beleren kun je met een jaar of 3 mee beginnen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen