Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lieveheersbeestjes in huis

 
Profiel   

Hi allemaal,

In de hoop dat iemand de gouden diervriendelijke oplossing heeft...
We hebben een heleboel lieveheersbeestjes in de slaapkamer. Wij wonen sinds februari in deze woning en hebben er eerder in andere woningen nooit last van gehad dus ik weet niet zo goed wat ik kan doen.

Situatie schets: we hebben de slaapkamer aan de achterkant van het huis met twee ramen op het zuiden en een raam op het westen. De hele middag schijnt de zon daar dus op. Het schijnt dat lieveheersbeestjes in oktober/november op zoek gaan naar een plek om te overwinteren, vliegen rond en landen op een plek waar de zon op weerkaatst of wat lekker verwarmd is door de zon. Vandaar hun keuze voor de ramen in onze slaapkamer :+ Gok ik.

Nu is het zo dat ik normaal altijd beide ventilatie roosters open heb staan en het raam zelf ook op een kier omdat ik echt enorme hoofdpijn krijg van slapen in een ruimte met de ramen dicht. Voor het raam zit wel een hor.

Nu hebben we dus iedere dag 6-10 lieveheersbeestjes in de slaapkamer zelf en nog een stuk of 10 (minstens) tussen het raam en de hor. Ik vind lieveheersbeestjes heel leuk hoor en in de natuur hebben ze ook nog eens een nuttige functie, maar in zulke grote aantallen in mijn kamer liever niet :') Ze schijnen ook nog eens te (gaan) stinken leerde Google mij, maar waar dat naar ruikt kan ik niet vinden.

Ik ben nu de lieveheersbeestjes elke dag naar buiten aan het zetten (naast de schuur, zodat ze daar een schuilplaats gaan zoeken, hopelijk). Ook omdat het binnen dus te warm voor ze blijft (wederom Google kennis), waardoor ze niet in winterslaap gaan en juist dood gaan. Alleen dat naar buiten zetten voelt dus heel erg als water naar de zee brengen en zie mezelf dat ook niet tot december doen. :+ Voor elk lieveheersbeestje wat ik buiten zet komen er weer 3 naar binnen.

Nu heb ik de ramen en ventilatie roosters eerst maar dicht gedaan, maar dat zie ik eigenlijk helemaal niet zitten. :\

Wie o wie heeft hier ook last van (gehad) en heeft de gouden tip om er vanaf te komen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 17:23 



 
Profiel   

Geen tip voor je. Hier overwinteren de lieveheersbeestjes in grote getale al jaren op onze slaapkamer. Nog nooit iets geroken. Ik heb er geen problemen mee.
Wel is het lastig in het voorjaar. Ze weten namelijk wel heel goed binnen te komen maar terug naar buiten........
Dus in het voorjaar helpen we ze een handje :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 18:28 



 
Profiel   

Ik had het vroeger ook! Hier was het maar een paar dagen. De eerste warmste dagen in het voorjaar en de laatste warme dagen van de herfst.
Geen tips, ik verzamelde ze in een bakje en liet ze buiten. Denk dat je er met een dag of twee geen last meer van hebt, hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 18:34 



 
Profiel   

Oh gelukkig, dat geeft de burger hoop haha! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 18:42 



 

Wij hebben het verleden jaar voor het eerst gehad. Heb ook altijd de ramen open en toen ik boven kwam had ik een paar honderd lieveheersbeestjes in 2 van mijn slaapkamers. Inderdaad de kamers waar bijna de hele dag de zon op staat. Ik heb ze weggehaald en na enig zoekwerk kwam ik erachter dat je gewoon een paar dagen de boel dicht moet houden en dan gaan ze een andere plek zoeken.


Helemaal dicht vind ik ook niets, dus deed en doe het nu zo, dat ik 's morgens vroeg (als de zon er nog niet op staat) en 's avonds de boel even opengooi en goed laat doorluchten en 's nachts de ramen op een kier.


Met een week is het probleem weg.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 19:05 



 
Profiel   

nou ik las net dit topic en toen kwam ik dit tegen :+

http://www.ladbible.com/news/news-swarm ... 9193308120

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 19:33 



 
Profiel   

Zijn het europese of aziatische?
Waarschijnlijk het tweede, en dan is het algemene advies: opzuigen en in de vriezer doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 19:42 



 

Ik ben panisch bang voor die beesten :o , zag vandaag de eerste alweer in huis dus ben bang dat ik ook weer een invasie krijg := . Ik zuig ze op :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 19:45 



 
Profiel   

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=17804

Deze? :D Ramen dicht houden en de rest door het toilet. Paar dagen en ze hebben buiten hun overwinteringsplekje gevonden. Ze overwinteren binnen of op beschutte plekjes. En altijd op een kluitje. Ze zijn laat dit jaar. Meestal in september. Dankzij deze komt ons eigen lieveheersbeestje nauwelijks meer voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 19:49 



 
Profiel   

Ja precies die inderdaad, Bravura!

Ik hou de komende dagen het raam wel dicht. Heb toch een weekje vakantie dus kan de hoofdpijn gelukkig thuis uitzingen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 21:03 



 
Profiel   

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/126957 ... is-en-tuin

"Ze zitten gewoon met een groepje bij elkaar en wachten tot het weer warmer wordt."

#hoedan Spreken ze wat af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 21:05 



 
Profiel   

Panisch voor een lieveheersbeestje? Serieus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 21:08 



 

Nabster schreef
Panisch voor een lieveheersbeestje? Serieus?

Sorry iedereen zijn eigen angsten :o

Paar jaar terug hadden we met oude ballonen een dag dat we van alles overeind zetten , dus ook warm stoken en daar kwamen die beesten ook op af met honderden. Ze houden gewoon van warmte := , ik was er minder blij mee :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 21:09 



 
Profiel   

Ik had nog nooit van de aziatische soort gehoord.

Je kan het dus zien of ze wel of geen deuk hebben aan de achterkant?
Ik ga er eens opletten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 21:15 



 
Profiel   

linnie050 schreef
Ik had nog nooit van de aziatische soort gehoord.

Je kan het dus zien of ze wel of geen deuk hebben aan de achterkant?
Ik ga er eens opletten!



https://www.biogroei.be/kenniscentrum/lieveheersbeestjes/uitheems-of-inheems-lieveheersbeestje

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 15:35 



 
Profiel   

Oh dit probleem had ik ook in mijn vorige huis, kwam daar in november/december wonen dus ze waren al lekker binnen. En maart/april kwamen ze ineens te voorschijn. Eerst eentje, volgende dag 3, dag erna wel 10. Totdat ik de deur van de andere kamer opendeed, nog nooit zoveel lieverheersbeestjes bij elkaar gezien, wat een feest :+ Uiteindelijk werden het er ieder jaar minder en geroken heb ik ze nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 15:49 



 
Profiel   

Hahaha.….. wat heerlijk herkenbaar. Wij hebben ze ook aan twee verschillende kanten van het huis. Ramen hebben we sowieso veel open (met horren, want we wonen in buitengebied, dus erg veel insecten). Ik ben ook niet bang voor lieveheersbeestjes, maar ze zijn echt met teveel. En zeker, ik ruik ze dus wel. Mijn hele stofzuiger rook ernaar op een gegeven moment. Ook als je ze oppakt, ruik je ze. Vond dat overigens wel jeugdsentiment, want als kind liep ik altijd te hannessen met beestjes.... Tja....


Duimen voor koeler weer, want dan heb je er minder last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 16:03 



 
Profiel   

Als je ze niet aanraakt of stress gaan ze niet stinken. Het vangen en uitzetten gebeurd dat wel. Bij mijn oude huis hadden we het ook, in 100 tallen achter de gordijnen in de hoek. Zitten ze de hele winter rustig en nergens last van. Wij hebben nu daar speciale lieveheersbeestje huisjes gehangen waar ze inkruipen. Zelf sliep ik Tot laat in het jaar onder klamboe voor de zekerheid. Maar eenmaal winter zitten ze er en doen ze niets. Voorjaar weer wat actief en gaan ze weer naar buiten vanzelf

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 16:12 



 
Profiel   

WendyBZ schreef
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/126957 ... is-en-tuin

"Ze zitten gewoon met een groepje bij elkaar en wachten tot het weer warmer wordt."

#hoedan Spreken ze wat af?


Hoe weten ganzen en kievieten waar te verzamelen voor de grote trek? They just do :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 16:15 



 
Profiel   

Neenee.. Tis eem complot.. Ze nemen de wereld over.. :D

Wij hebben er ook wel eens een paar binnen.. Tot groot vermaak van onze kitten.. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 16:18 



 
Profiel   

nine1987 schreef
Neenee.. Tis eem complot.. Ze nemen de wereld over.. :D

Wij hebben er ook wel eens een paar binnen.. Tot groot vermaak van onze kitten.. :')


Ik ben niet voor niets uit huis gegaan, het was vanwege de invasie :Y)

Eerlijk is eerlijk. Ik heb er wel een hekel Door aan ze gekregen. Maar kan ze niet opzuigen of dood maken, dat vind ik weer zonde. Ik heb ze wel 2 jaar achtereen laten ophalen door een wetenschapper die onderzoek naar ze deed. Dus hadden ze nog een vet goed doel ook nog en ik was ze kwijt haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 16:22 



 
Profiel   

Echt? Oh nee mij deren ze niet.. Met Mittens in huis is ze sowieso geen lang leven beschoren.. ~~}>

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 16:23 



 
Profiel   

Twiggy2008 schreef
Hahaha.….. wat heerlijk herkenbaar. Wij hebben ze ook aan twee verschillende kanten van het huis. Ramen hebben we sowieso veel open (met horren, want we wonen in buitengebied, dus erg veel insecten). Ik ben ook niet bang voor lieveheersbeestjes, maar ze zijn echt met teveel. En zeker, ik ruik ze dus wel. Mijn hele stofzuiger rook ernaar op een gegeven moment. Ook als je ze oppakt, ruik je ze. Vond dat overigens wel jeugdsentiment, want als kind liep ik altijd te hannessen met beestjes.... Tja....


Duimen voor koeler weer, want dan heb je er minder last van.


Maar waar ruikt dat dan naar? :P Dat kan ik echt nergens vinden en dat irriteert me mateloos, haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 17:05 



 
Profiel   

Heb je ze vroeger nooit gevangen? Dan kwam er van dat donkergele vloeistof op je vingers en dat stonk joh, dat rook je na het handen wassen nog :=

Het is niet te omschrijven, of nouja, ik kan me niets indenken wat vergelijkbaar ruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:38 



 
Profiel   

Niet dat ik me kan herinneren haha :P
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 20:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen