Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 209 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lichaamsgewicht en paardrijden

 
Profiel   

Ik kom soms combinaties tegen waarvan ik denk....jeetje, dat jij op een paard gaat zitten.....

Nou vroeg ik me af, wat is de max waarmee je op een paard kunt zitten?
En wat voor invloed heeft lengte, BMI, gewicht etc.?
Een getraind lichaam en een ongetraind lichaam?
Goede balans=

En wanneer is het punt dat je er niet meer op kunt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 08:51 



 
Profiel   

Ik vind dat dit vooral te maken heeft met de zit van de ruiter en niet zo zeer met het gewicht van de ruiter. Een paard kan meer last ondervinden van een bonkende 70 kilo op zijn rug, dan een netjes meegaande 90 kilo... Persoonlijk vind ik de absolute grens liggen bij meer dan 100 kilo. Maar ook dit is afhankelijk van het paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 08:54 



 
Profiel   

Ik heb dat punt enkele jaren geleden bereikt, ik kwam boven de 85 kg en vond het paardonwaardig om nog op te stappen. Heb ik daarna ook nóóit meer gedaan.

Ik had een jonge pony die ik zelf beleerd had voor de sulky, hoewel hij dat prima kon trekken en ik niet het idee had dat hij er problemen mee had heb ik ook dat niet meer gedaan. Het voelde voor mij niet eerlijk tegenover de dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 08:54 



 
Profiel   

Ben wel benieuwd wat je dan van een lange man met een normaal postuur vindt KimD? Die wegen al snel rond dat gewicht (of meer als ze gespierd zijn)...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 08:56 



 
Profiel   

ik vind het deels een eigen verantwoordelijkheid.. Als je je er happy bij voelt om als zwaarder persoon je paard te rijden, dan moet je dat doen (moet wel verantwoord blijven, bedoel dit niet in de extreme vorm). Maar toch vind ik ook dat omstanders er iets van mogen zeggen als het onverantwoord wordt of dat het er zo gewoon niet uit ziet. Soms zie je dat als combinatie zelf niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 09:01 



 
Profiel   

Was het ook niet iets van 15 a 20 procent van het gewicht van paard mag jij inclusief tuig wegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 09:02 



 
Profiel   

Een paard mag max 12% - 20% van zijn eigen gewicht dragen.
Mijn pony bijv is 500kg, die mag dus max 60-100 kg dragen.
Hier komt tuig etc dus ook nog bij.

Persoonlijk vind ik 100 voor een pony van 155 (die van mij) echt te zwaar.
Ik prefereer het percentage van 15%, dus max 75kg.

Bij alle paarden hou ik 15% aan, incl tuig

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 09:03 



 
Profiel   

Ik vind het ook niet mooi ogen := Het is zegmaar wel een olympische sport, je ziet ook niemand van 100kg aan de ringen hangen bij turnen toch. Maar dit terzijde, nog belangrijker, is het welzijn van het paard. Ik zou met 100kg niet op een iel dressuurpaardje gaan zitten. Maar heb jij een trekpaard, of een stevige koudbloed, en je kan netjes meegaan met de bewegingen, dan houd ik je niet tegen. Maar in de dressuursport vind ik het eerlijkgezegd een beetje een no-go. Klinkt heel rot maar terugkomend op de vergelijking die ik net gaf, je ziet ook geen mensen met overgewicht turne bijvoorbeeld. Het oogt gewoon minder sportief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 09:04 



 
Profiel   

Voor mij persoonlijk hangt het vooral af van;
dat het vooral een combinatie is ook van Hoe je paard gebouwd is en hoe de bespiering/balans e.d. van het paard maar vooral de balans/zit van de ruiter. Iemand met 65 kilo kan inderdaad meer hinder geven aan het paard als een ruiter van 85kilo met een goede zit/balans bv. Het is denk ik dus heel erg afhankelijk van de combinatie en situatie van de ruiter/paard in kwestie en wat je doeleindes zijn; een recreatief rondje buitenrijden op een trekpaard/koudbloed is ook weer heel anders imo als dat je meerdere dagen per week in de bak bezig bent met een slanker gebouwd dressuupaard.

Ik heb momenteel 20kg overgewicht en weeg daarmee 84 kilo maar die kilo's zitten mij genoeg in de weg dat ik gewoon weet dat ik niet netjes kan rijden dus dan ga ik dat een paardenrug niet aandoen want dan zitten die kilo's gewoon een paardenrug echt in de weg. Maar een man weegt gemiddeld toch wel al een 84 kilo bv. en die kan dan prima een paard netjes rijden of iemand die een paar kilo's overgewicht heeft maar wel nog heel netjes kan rijden vind ik dan ook weer een ander verhaal. Maar bij mij zitten de kilo's echt in de weg door het overgewicht dus dan kan ik voor mijn gevoel gewoon lichamelijk niet goed meekomen dus besluit ik om niet erop te stappen omdat ik niet vind dat ik dat kan verantwoorden naar een paard toe, ongeacht welk ras/bouw of wat dan ook - ik kijk dan even naar m'n persoonlijke situatie.

Ik denk dat je dus vooral moet kijken naar het paard in kwestie - welke bouw het paard heeft en de algemene lichamelijke conditie - en hoe je als ruiter zijnde lichamelijk meekomt of dat je je paard eerder tegen gaat werken en van daaruit een beslissing maken over het wel/niet opstappen.


Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-10-18 09:13, in het totaal 6 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 09:06 



 
Profiel   

JJanss schreef
Ben wel benieuwd wat je dan van een lange man met een normaal postuur vindt KimD? Die wegen al snel rond dat gewicht (of meer als ze gespierd zijn)...


Die discussie heb ik al vaak gevoerd met mensen. Voor mij ligt die grens rond dat gewicht, wat andere met hun paarden doen moeten ze helemaal zelf weten. Hun paard, hun verantwoordelijkheid.

Mijn man is bijna 2 meter en nog geen 85 kg, wel gespierd en zeker niet smallig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 09:07 



 
Profiel   

Ik weeg nu 73 kilo, maar ongetraind. Ik merk dat ik niet goed kan doorzitten en ook niet goed mee kan komen met galop. Ik heb gevoel dat ik hem alleen maar in de weg zit. Dus heb ik een traject afgesproken met personal trainer om 10 kilo kwijt te raken en fit te worden in mijn lijf zodat ik mijn paard ook niet in de weg zit :) Ik ga er voorlopig dus ook niet op. Lekker vanaf de grond aan zijn balans werken zodat we straks goed verder kunnen oppakken.

Ik heb trouwens een arabier van 157 en we rijden western.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 09:13 



 
Profiel   

Ik vind de vergelijking maken met iemand die minder weegt maar zijn paard in de weg zit altijd zo raar, iemand die zijn paard in de weg zit hoort ook niet op een paard of moet heel hard aan zichzelf werken, het lijkt wel of mensen het zo goed praten dat je te zwaar bent. Ook de gemiddelde man weegt geen 100 kg dus dat klopt ook niet. En weegt een man wel tegen die grens dan moet je je afvragen of je wel op een paard wilt zitten. Ik vind maximaal 80 excl harachament op een stevig paard een mooi maximum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 09:24 



 
Profiel   

Amado schreef
Een paard mag max 12% - 20% van zijn eigen gewicht dragen.
Mijn pony bijv is 500kg, die mag dus max 60-100 kg dragen.
Hier komt tuig etc dus ook nog bij.

Persoonlijk vind ik 100 voor een pony van 155 (die van mij) echt te zwaar.
Ik prefereer het percentage van 15%, dus max 75kg.

Bij alle paarden hou ik 15% aan, incl tuig



Mijn IJslander van 1m33 weegt 380kg. Als ik inclusief tuig op maximaal 20% zit vind ik dat acceptabel voor haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 09:25 



 

KimD schreef
JJanss schreef
Ben wel benieuwd wat je dan van een lange man met een normaal postuur vindt KimD? Die wegen al snel rond dat gewicht (of meer als ze gespierd zijn)...


Die discussie heb ik al vaak gevoerd met mensen. Voor mij ligt die grens rond dat gewicht, wat andere met hun paarden doen moeten ze helemaal zelf weten. Hun paard, hun verantwoordelijkheid.

Mijn man is bijna 2 meter en nog geen 85 kg, wel gespierd en zeker niet smallig.

Mijn vriend weegt 80 kilo. 1.86 lang en zeer slank en gespierd.

Ikzelf vind mij momenteel nog te zwaar om op paard te stappen. Ongeacht welk ras.

Maar 20 kilo lichter en ik stap zo weer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 09:26 



 
Profiel   

bamisalami schreef
Ik weeg nu 73 kilo, maar ongetraind. Ik merk dat ik niet goed kan doorzitten en ook niet goed mee kan komen met galop. Ik heb gevoel dat ik hem alleen maar in de weg zit. Dus heb ik een traject afgesproken met personal trainer om 10 kilo kwijt te raken en fit te worden in mijn lijf zodat ik mijn paard ook niet in de weg zit :) Ik ga er voorlopig dus ook niet op. Lekker vanaf de grond aan zijn balans werken zodat we straks goed verder kunnen oppakken.

Ik heb trouwens een arabier van 157 en we rijden western.

Ik zou niet te streng voor jezelf zijn. 73 kilo is helemaal niet zwaar. Een streven om wat af te vallen is nooit verkeerd als je bmi iets te hoog is, maar dat is meer het bijhouden van een gezonde levensstijl. Maar ik denk dat eerder focussen op het rijtechnische deel van het verhaal je verder gaat helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 09:53 



 
Profiel   

Misschien vind je dit ook interessant.

_KellyAV @ [MWS] paardrijden en overgewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 09:54 



 
Profiel   

YentlShots schreef
bamisalami schreef
Ik weeg nu 73 kilo, maar ongetraind. Ik merk dat ik niet goed kan doorzitten en ook niet goed mee kan komen met galop. Ik heb gevoel dat ik hem alleen maar in de weg zit. Dus heb ik een traject afgesproken met personal trainer om 10 kilo kwijt te raken en fit te worden in mijn lijf zodat ik mijn paard ook niet in de weg zit :) Ik ga er voorlopig dus ook niet op. Lekker vanaf de grond aan zijn balans werken zodat we straks goed verder kunnen oppakken.

Ik heb trouwens een arabier van 157 en we rijden western.

Ik zou niet te streng voor jezelf zijn. 73 kilo is helemaal niet zwaar. Een streven om wat af te vallen is nooit verkeerd als je bmi iets te hoog is, maar dat is meer het bijhouden van een gezonde levensstijl. Maar ik denk dat eerder focussen op het rijtechnische deel van het verhaal je verder gaat helpen.


Het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot de ruiter is, anders is 73kg echt wel zwaar. Dan is het meer vet dan spieren, en hoe je het ook draait, vet wat kabbelt is nooit goed op een paardenrug. Dat je er zelf mee wilt rondzeulen is vaak (niet altijd) een keuze, want je kunt ook de keuze maken om te gaan trainen, af te vallen en daardoor dus fitter te worden.

Ik kan het dus zeker waarderen dat iemand zegt "Ik heb een doel gesteld, want dat is eerlijker voor mijn paard!" En zoals gezegd wordt, er is zoveel meer dan rijden. Je hoeft er niet op te zitten om plezier te hebben.

Dan zou ik met mijn mini's de nieuwe ponypletter zijn. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 10:06 



 
Profiel   

73 kilo is inderdaad niet te veel, maar zoals ze zelf al aangeeft ondervindt ze er zelf last van en geeft ze aan dat ze niet fijn kan zitten. Heel eerlijk tegenover haar paard om er dan toch eerst aan te werken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 10:10 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Misschien vind je dit ook interessant.

_KellyAV @ [MWS] paardrijden en overgewicht.


Ja en o.a. deze topics


[RT-V] Paardrijden met overgewicht?
[PP] Het rijden echt het belangrijkst?
Gast3289 @ [TAO] Ruiter te zwaar?
[YRT] [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Dit onderwerp wordt al best vaak besproken op bokt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 10:12 



 
Profiel   

luffwinny schreef
Ik vind maximaal 80 excl harachament op een stevig paard een mooi maximum.


[ img ]
Jij mag een gok doen naar mijn gewicht -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 10:16 



 
Profiel   

Ik vindt dit een beetje een non topic , iemand die 1.80 is en 85 kg weegt is heel wat anders dan iemand die 1.50 is en 85 kg weegt. Leeftijd speelt ook een rol , probeer maar eens 60 kg te blijven wegen na een paar kindertjes en tegen de 40 te zijn , ik daag je uit :) . Wil dat zeggen dat "oudere "dames of heren van 1.95 geen paard mogen rijden? Ik heb de indruk dat vooral de pubertjes dit soort topics starten, alsof het uit maakt ? ruiter hierboven weegt geen 60 kg! en toch ziet dit er prima uit hoor. een stevige haf kan meer aan dan een sprietig volbloedje. Ik neem aan dat ruiters genoeg inzicht hebben wanneer iets kan of niet . Daar kunnen we nu toch geen veralgemeningen over doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 10:25 



 
Profiel   

JJanss schreef
Ik vind dat dit vooral te maken heeft met de zit van de ruiter en niet zo zeer met het gewicht van de ruiter. Een paard kan meer last ondervinden van een bonkende 70 kilo op zijn rug, dan een netjes meegaande 90 kilo... Persoonlijk vind ik de absolute grens liggen bij meer dan 100 kilo. Maar ook dit is afhankelijk van het paard!

Als je voor jezelf een rugzak zoekt is pasvorm ook inderdaad belangrijk, maar dan nog is er een maximum gewicht dat je veilig kan dragen, zeker op lange termijn ongeacht je training. Het rijkunst voorbeeld is dus maar beperkt tot niet van toepassing op wat een geschikt ruitergewicht is voor een specifiek paard.


bamsy schreef
luffwinny schreef
Ik vind maximaal 80 excl harachament op een stevig paard een mooi maximum.


[ [url=m/rDujhq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jij mag een gok doen naar mijn gewicht -O-

Geen gok qua gewicht, maar zo op de foto is mijn indruk dat je zadel te klein is, als een groter zadel niet op dit paard past, dan zou je wel eens te zwaar kunnen zijn. Vaak is dit ook de makkelijkste manier om in te schatten wat wel en niet past, pas je niet in het zadel dat op jouw paard past, dan ben je te groot/zwaar.


KimD schreef
Ik heb dat punt enkele jaren geleden bereikt, ik kwam boven de 85 kg en vond het paardonwaardig om nog op te stappen. Heb ik daarna ook nóóit meer gedaan.

Ik had een jonge pony die ik zelf beleerd had voor de sulky, hoewel hij dat prima kon trekken en ik niet het idee had dat hij er problemen mee had heb ik ook dat niet meer gedaan. Het voelde voor mij niet eerlijk tegenover de dieren.

Gezonde, volwassen pony trekt met 2 hoefjes in de neus zijn eigen lichaamsgewicht weg, en dat red je niet met om het even welke pony vanaf ong. 1m voor een sulky. Dan lopen ze met max 25% en met een goed wagentje dus bijna onbelast. Zeker in een vlak land als Nederland grotendeels is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 10:30 



 
Profiel   

@Bamsy
Dat iemand er niet zwaar uit ziet zegt niks over dat een (bepaald) paard het dan wel/niet kan dragen.
Ik had iemand die wel wilde bij-rijden.
Meid zag er niet (te) zwaar uit, maar bleek toch meer gewicht te hebben dan dat ik op mijn paardje wilde.
Is dan sneu voor haar... maar ik was toen juist gestopt rijden ivm mijn eigen gewicht en zij bleek nog zwaarder te zijn dan ik.
Ook al zag zij er veel minder zwaar uit dan dat ik was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 10:32 



 
Profiel   

bamsy schreef
luffwinny schreef
Ik vind maximaal 80 excl harachament op een stevig paard een mooi maximum.


[ [url=m/rDujhq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jij mag een gok doen naar mijn gewicht -O-

Op het oog heb je geen overgewicht maar je past niet in het zadel. Daarbij vind ik het weinig uitmaken hoe iemand eruitziet, al lijkt je met 100 kg niet dik dan nog hoor je niet op een paard, maar dat is mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 10:40 



 
Profiel   

vendake schreef
Ik vindt dit een beetje een non topic , iemand die 1.80 is en 85 kg weegt is heel wat anders dan iemand die 1.50 is en 85 kg weegt. Leeftijd speelt ook een rol , probeer maar eens 60 kg te blijven wegen na een paar kindertjes en tegen de 40 te zijn , ik daag je uit :) . Wil dat zeggen dat "oudere "dames of heren van 1.95 geen paard mogen rijden? Ik heb de indruk dat vooral de pubertjes dit soort topics starten, alsof het uit maakt ? ruiter hierboven weegt geen 60 kg! en toch ziet dit er prima uit hoor. een stevige haf kan meer aan dan een sprietig volbloedje. Ik neem aan dat ruiters genoeg inzicht hebben wanneer iets kan of niet . Daar kunnen we nu toch geen veralgemeningen over doen?

Gewicht word echt niet besproken door alleen pubertjes, in meerdere landen is gewicht momenteel een groot ding en niet voor niks. Ik zie hier in de toekomst ook zeker regels voor komen. En nee mensen kunnen dat niet inschatten, elke week zie ik op concour ruiters die gewoon veel te zwaar zijn voor hun paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 11:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 209 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen