Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Einde contract: 210 minuren en ziektewet. Mag dit?

 
Profiel   

Hallo, ik hoop dat hier een bokker zit die hier toevallig iets meer vanaf weet.

Allereerst: er is contact gelegd met een advocaat om informatie in te winnen, dit kan echter pas volgende week plaatsvinden. (Mijn contract eindigd al eind oktober)

Dit is de situatie:
Momenteel heb ik nog een jaarcontract, begin oktober heb ik per brief te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd gaat worden. Dit was niet geheel onverwachts aangezien ik al enkele maanden i.v.m. ziekte, maar 6 uur per week kan werken. (Ik heb een fulltime aanstelling)
Ik ben hiervoor netjes bij de bedrijfsarts geweest, en heb steeds al mijn medische informatie met hem besproken. Alles is heel netjes en zonder slag of stoot gegaan. Mijn werkgever en ik hebben naar meerdere oplossingen gezocht (ik ben twee keer overgeplaatst naar gunstiger locaties)
Voor hoeveel procent ik echter ziekgemeld sta, is mij niet duidelijk, en momenteel heb ik daar van mijn werkgever ook nog steeds geen antwoord op gekregen. We zijn in juni begonnen met 50%, maar de laatste maanden is het dus maar 6 uren per week geweest, en zelfs enkele weken helemaal niet. Geen 50% dus.

Dan het tweede, en dit zit mij nog wel meer dwars.
Gister kreeg ik ineens een mail dat ik 210 uren in de min sta, en dat ik in oktober dus maar een heel klein beetje salaris zal ontvangen.
Ik heb zoals iedereen, dit jaar 3 weken vakantie gehad, en toen ik net ziek werd een aantal losse dagen. Want, zo spiegelde mijn leidinggevende mij voor, dan zou ik wellicht een contractverlenging krijgen omdat er dan geen ziekmelding zou staan. Toen ik net ziek werd, leek mij dit verstandig. Bovendien verwachtte ik zelf er gauw weer bovenop te komen.
Toen de ziekte zich heftiger door bleek te zetten, heb ik onmiddellijk aangegeven in de ziektewet te willen, in plaats van verlof op te nemen.
Vanaf die tijd ben ik dus om te beginnen voor 50% ziekgemeld.(daarbij werkte ik halve dagen,die ik ook ben geweest) Ik heb toen tijdens die 50% 2 van mijn 3 weken vakantie gehad (dit moeten wij altijd in januari allemaal doorgeven, de eerste week had ik al gehad)
Deze twee weken zijn 100% van mijn verlofuren afgehaald, wat normaal is volgens mijn werkgever omdat ik niet voor 100% was ziekgemeld.

Ik ben erg geschrokken van de 210 minuren die ik plotseling blijk te hebben, en na wat zoekwerk kwam ik erachter dat dit wellicht helemaal niet zo mag zoals mijn werkgever dit nu wil gaan afhandelen. Ze hebben mij geen enkele keer gewaarschuwd of medegedeeld dat ik minuren op begon te bouwen. Laat staan 210.
Vorige week is er tijdens een weekopening op een andere afdeling van het bedrijf zelfs gemeld dat er niet meer dan 100 minuren per jaar mogen worden opgebouwd. Hier heeft een collega mij vandaag op geattendeerd.
Op internet vind ik dat ‘een werkgever de verantwoordelijkheid heeft om ervoor te zorgen dat de werknemer niet teveel urenverschil opbouwt, en ongeveer op 0 uit dient te komen. ‘
Als deze mogelijkheid er niet zou zijn, moet dit aangegeven en besproken worden met de werknemer.

Ons bedrijf biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om in augustus uren bij te kopen,wanneer je bijvoorbeeld in december een extra vakantie zou willen. Dit wordt echter nergens duidelijk aangegeven (ik hoorde het mond op mond van een collega)

Lang verhaal kort: mij is nooit aangegeven dat ik te ver in de min ging, ook heb ik niet de mogelijkheid aangeboden gekregen om uren bij te kopen.

Mag dit? En wat kan ik er nog aan doen? Voor mij zou het betekenen dat mijn salaris over twee weken, ineens nog maar bestaat uit een luttele 200/300 euro.
Doordat ik twee keer ben overgeplaatst, verwijst elke leidinggevende mij door naar de andere, die moet maar uitzoeken hoe ik aan die minuren kom.

Help?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 18:49 



 
Profiel   

Ik zou advies vragen aan je rechtsbijstand, mijn ervaring is dat die in dit soort situaties heel goed advies kunnen geven.

Mijn persoonlijke mening? Ziek is geen minuren en dus belachelijke situatie. Dat je verlofuren hebt ingeleverd voor ziek zijn is al idioot maar in overleg met jou gegaan dus oke.
Ik denk dat je werkgever vooral erg goed voor zichzelf probeert te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 18:56 



 
Profiel   

Volgens mij kan je geen minuren opbouwen doordat je ziek bent.
Of je moet ze daarvoor al opgebouwd hebben? Ms doordat je wel al drie weken vakantie hebt genomen en je die weken nog niet opgebouwd had? Maar 3x40=120 en ik neem aan dat je niet gestart bent met vakantie? Dus 210 uur lijkt me stug. Ziekte is voor rekening van de baas, tenzij tgv zwangerschap en nog wat bijzondere dingen, dan is het voor rekening van het UWV.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 18:56 



 
Profiel   

secricible schreef
Ik zou advies vragen aan je rechtsbijstand, mijn ervaring is dat die in dit soort situaties heel goed advies kunnen geven.

Mijn persoonlijke mening? Ziek is geen minuren en dus belachelijke situatie. Dat je verlofuren hebt ingeleverd voor ziek zijn is al idioot maar in overleg met jou gegaan dus oke.
Ik denk dat je werkgever vooral erg goed voor zichzelf probeert te zijn.


Dit :j Minuren opbouwen als ziek bent kan gewoon niet :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 18:57 



 
Profiel   

Had je min uren opgebouwd voordat je ziek werd? Eventueel in voorgaande jaren? Vraag iig een uitdraai op.

Mocht je werkgever van mening zijn dat je min uren hebt opgebouwd tijdens je ziekte dan is die onwetmatig bezig. Je was toen aan het reïntegreren en opbouwen in uren. Als het goed is in overleg met de bedrijfsarts. De werkgever mag deze dan nooit als min uren doorberekenen. Neem dan contact op met het juridisch loket want dan heb je mogelijk wat hulp nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 18:57 



 
Profiel   

Loon inhouden mag ook niet zomaar, daar moeten echt gegronde redenen voor zijn. Ik denk dat je toch even geduld moet hebben en wachten op de advocaat, zodat je zeker de goede stappen zet richting je werkgever.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:02 



 
Profiel   

Precies min uren kan je tijdens ziekte niet opbouwen en je moet gewoon inzicht in je uren kunnen hebben. Dus je moet kunnen inzien welke dagen je min uren hebt gedraaid

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:03 



 
Profiel   

De minuren moeten opgebouwd zijn in dit jaar, tussen januari en nu.
In Mei heb ik 1 week vakantie gehad, hier was van ziekte nog geen sprake.
Daarom snap ik het ook niet! Op de enkele losse dagen na die ik heb opgenomen toen ik net ziek werd, heb ik geen vrije dagen meer gehad, behalve de twee weken in de zomer die ik in januari al door heb moeten geven.
Vorig jaar heb ik ook bij dit bedrijf gewerkt, toen was er geen sprake van minuren. (Dit was ook gedeeltelijk via het uitzendbureau, later met een contract)

Met de advocaat is mailcontact geweest, ik kreeg als antwoord dat dit een ‘redelijk concrete zaak’ is en dat ik volgende week op afspraak kan komen met mijn salarisstroken.

Ik ben helaas geen lid van een bond en heb ook geen rechtsbijstandsverzekering. (Superstom! Daar ben ik nu achter :\ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:07 



 
Profiel   

Ik zou even bellen met het juridisch loket. Daar kunnen ze dit voor je uitzoeken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:09 



 
Profiel   

Op een vol jaar heb je ongeveer 5 weken vakantie, als jij 3 weken en wat losse dagen hebt opgenomen kan je sowieso nooit 210 uur in de min staan, dat zijn immers nog weer 5 weken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:10 



 
Profiel   

Waarom zou je geen min uren opbouwen als je, 50 procent ziek bent, dus 50 procent moet werken en je er maar 6 werkt?

Ik zou eens navragen hoeveel je ziek gemeld staat. Heeft de bedrijfsarts toegezegd dat je naar bv 75 procent ziek zou gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:10 



 
Profiel   

Het opvragen van de minuren ben ik uiteraard mee bezig, wanéér dit dan gebeurd zou moeten zijn.
Ik ga hierover maandag met de derde persoon waarheen ik verwezen ben in gesprek. De andere twee personen geven mij geen duidelijkheid en geven elkaar de schuld ‘dat het daar gebeurd moet zijn’.

Helaas heb ik op kantoor ook geen kloksleutel, waardoor ik niet met honderd procent zekerheid kan zeggen of zij mij op ziek/verlof/aanwezig hebben staan in het systeem.

Juridisch loket is een goed idee, die ga ik morgen meteen bellen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:10 



 
Profiel   

Gedurende je ziek zijn bouw je wel vakantiedagen op. Dat maakt die min-uren dus nog onlogischer.....

Het lijkt erop dat jouw ziek zijn percentsge niet goed is opgegeven. Is er geen HR afdeling waarbij je terecht kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:12 



 
Profiel   

Relaxed schreef
Op een vol jaar heb je ongeveer 5 weken vakantie, als jij 3 weken en wat losse dagen hebt opgenomen kan je sowieso nooit 210 uur in de min staan, dat zijn immers nog weer 5 weken..

Dat klopt, alleen werk ik geen vol jaar, ik ben immers na oktober uit dienst. Volgens de mail van degene die me wees op de minuren, worden er daarom nog 30 uren afgetrokken.
In principe zou het dus als ik het goed begrijp 180 uur plus 30 uur aftrek zijn.
Alsnog vind ik dit echt heeeel bijzonder en vind ik dat ik daarover zeker ingelicht had moeten worden?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:13 



 
Profiel   

Zou ik zeker doen TS. Regels omtrent ziekte kunnen soms wat lastig zijn. Het is vaak niet zwart wit. Adviezen op bokt zijn goedbedoeld, maar 9 vd 10 zijn onjuist. Een voorbeeld: je bent ziek of je bent het niet. Ziek ben je als je niet volledig je eigen werkzaamheden kunt verrichten. Het is dus niet een bepaald percentage waarvoor je bent ziekgemeld. Natuurlijk kun je in het kader van re-integratie een bepaald percentage werken, maar je bent ziek.
Morgen gewoon even bellen. :D


Laatst bijgewerkt door Cinderella op 11-10-18 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:14 



 
Profiel   

PPPeet schreef
Gedurende je ziek zijn bouw je wel vakantiedagen op. Dat maakt die min-uren dus nog onlogischer.....

Het lijkt erop dat jouw ziek zijn percentsge niet goed is opgegeven. Is er geen HR afdeling waarbij je terecht kan?

Daar heb ik contact mee opgenomen, echter wordt ik steeds doorverwezen naar een ander persoon. Daarom heb ik inmiddels een gesprek aangevraagd.
Ik ben wel zo slim (toch?) om alles officieel per mail te doen. Ben van plan dit allemaal uit te printen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:14 



 
Profiel   

Mariposa11 schreef
Waarom zou je geen min uren opbouwen als je, 50 procent ziek bent, dus 50 procent moet werken en je er maar 6 werkt?

Ik zou eens navragen hoeveel je ziek gemeld staat. Heeft de bedrijfsarts toegezegd dat je naar bv 75 procent ziek zou gaan?


Omdat je, als je ziek bent, een bepaalde bescherming hebt die bij wet is vastgelegd. Stel dat de bedrijfsarts had gezegd: je kunt 20 van de 40 uur werken. De werkgever vindt passend werk voor die 20 uur maar ts vindt dat ze slechts 10 uur kan werken dan moet de werkgever maatregelen nemen omdat de reïntegratie stagneert. Dat kan eerst een waarschuwing zijn en daarna een volledige loonstop. Maar nooit die min uren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:18 



 
Profiel   

Kijk bij die advocaat in ieder geval even of je in aanmerking komt voor een toevoeging en of die je dan op een toevoeging bij wil staan (https://www.rechtsbijstand.nl/over-medi ... lf-betalen).

Neem niet alleen je loonstroken mee, maar ook alle stukken die je van de bedrijfsarts hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:19 



 
Profiel   

Je hebt het in je tweede bericht over een advocaat, begrijp ik goed dat dat de advocaat van je werkgever is?
In dat geval: niet er meteen vanuit gaan dat die gelijk heeft. Hier was er ook een juridisch adviseur bij gehaald door werkgever en die gAf werkgever gelijk. Puntje bij paaltje bleek dat de manier waarop werkgever de vraag had gesteld gewoon onjuist was waardoor het antwoord precies in zijn straatje paste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:22 



 
Profiel   

Tivoli schreef
Relaxed schreef
Op een vol jaar heb je ongeveer 5 weken vakantie, als jij 3 weken en wat losse dagen hebt opgenomen kan je sowieso nooit 210 uur in de min staan, dat zijn immers nog weer 5 weken..

Dat klopt, alleen werk ik geen vol jaar, ik ben immers na oktober uit dienst. Volgens de mail van degene die me wees op de minuren, worden er daarom nog 30 uren afgetrokken.
In principe zou het dus als ik het goed begrijp 180 uur plus 30 uur aftrek zijn.
Alsnog vind ik dit echt heeeel bijzonder en vind ik dat ik daarover zeker ingelicht had moeten worden?!


Nee, je moet dus idd die 5 weken (als dit je verlofrecht is, dat verschilt per sector) omrekenen naar 9 maanden. Dat zou neerkomen op 3.75 week.. Dan zou je misschien iets in de min hebben gestaan voordat je ziek werd, maar nog steeds geen 210 uur lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:22 



 
Profiel   

Tivoli schreef
Het opvragen van de minuren ben ik uiteraard mee bezig, wanéér dit dan gebeurd zou moeten zijn.
Ik ga hierover maandag met de derde persoon waarheen ik verwezen ben in gesprek. De andere twee personen geven mij geen duidelijkheid en geven elkaar de schuld ‘dat het daar gebeurd moet zijn’.

Helaas heb ik op kantoor ook geen kloksleutel, waardoor ik niet met honderd procent zekerheid kan zeggen of zij mij op ziek/verlof/aanwezig hebben staan in het systeem.

Juridisch loket is een goed idee, die ga ik morgen meteen bellen!


Ik zou je salaris stroken van de afgelopen maanden netjes bij elkaar zoeken evenals je contract en arbeidsvoorwaarden.

Gezien het aflopen van het contract zou ik niet teveel graven.
Ik heb het vermoeden dat je helemaal niet ziek gemeld bent of dat er een arbodienst is ingeschakeld.

Ook denk ik dat het bedrijf je het bos instuurd om zoveel mogelijk te besparen. Ook is er een verschil of jouw contract wordt beeindigd of dat je ziek uit dienst gaat. De toezegging van contract verlening ipv ziek is wel een heel foute methode.

Ik zou voordat je verder praat binnen het bedrijf eerst naar je advocaat gaan.

succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:23 



 
Profiel   

dat klinkt alsof je werkgever je helemaal niet ziek heeft gemeld, maar gewoon door is blijven gaan met verlofdagen opnemen.

Zoiets dergelijks is mij ooit jaren geleden ook overkomen. Bij mij was het niet door ziekte, maar gewoonweg te weinig werk op dat moment bij het bedrijf om mijn uren te maken. In het contract stond dat ik in zo'n geval een gegarandeerd uurloon kreeg uitbetaald. Die was iets lager dan mijn normale uurloon, maar die garantie zorgde ervoor dat ik gewoon mijn uren die op contract stonden ook uitbetaald kreeg. Ook als je die uren niet maakte doordat er te weinig werk was.
Want dat was natuurlijk wel de eis; het te weinig gedraaide uren moest wel buiten mijn schuld om zijn.

Echter wat het uitzendbureau gedaan had (had een detacheringscontract voor onbepaalde tijd bij hun): die hadden het tekort aan uren aangevuld met mijn verlofuren. En dat mocht dus niet.
Ik kwam er achter omdat ik mijn 3 weken vakantie op wilde geven en ik doodleuk te horen kreeg dat dat niet mogelijk was, want ik zou flink in de min staan.
En toen kwam de aap dus uit de mouw. Dus ik nog reageren met; ja maar dat mag helemaal niet, want in het contract staat dat jullie mij een gegarandeerd minimumuurloon uit moeten betalen als het bedrijf te weinig werk voor mij heeft. Jullie mogen dat niet van mijn verlofuren af trekken.
Nou volgens hun mocht dat wel. Die dachten waarschijnlijk; die is nog maar net 24, die kletsen we wel onder de tafel.
Ja jammer maar helaas; ik kende mijn recht, dus ik hield vol....wel 6 keer opnieuw aangekaart, maar zij bleven volhouden.
Nou ik ook; ben uiteindelijk naar een rechtswinkel gestapt (wat nu juridisch loket is) en zij gaven mij gelijk en hebben toen alles voor mij uit laten zoeken door het uitzendbureau door een pittige brief namens mij te sturen met een hoop juridische taal erin (dat laatste ga ik vanuit tenminste). Voor die brief moest ik dan wel kosten betalen, maar dat was een schijntje; 40 gulden...vergelijkbaar met 40 euro nu, dus dat vond ik de kosten niet en heb ze gezegd aub een brief op te stellen en naar ze toe te sturen.

En maar goed ook dat ik het gedaan heb, want er bleek nog iets niet te kloppen; ze hadden stelselmatig mij ook al meer dan een jaar iedere maand te weinig uren uitbetaald, dus niet alleen had ik mijn verlofuren terug, daarnaast bleek dat ik ook nog eens 860 gulden van ze kreeg.

40 piekies well spend :D

Dus idd wat BMHP al zegt; eerst met je advocaat om de tafel


Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 11-10-18 19:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:27 



 
Profiel   

Je werkgever heeft je begin oktober pas laten weten dat je contract eind oktober afloopt? Dat is te laat, er moet tenminste(!) een maand vooraf worden gemeld. Hiermee heb je dus sowieso recht op een maand salaris na mededeling contractbeeindiging en, omdat dit vaak enkel per einde van de maand kan (zie je arbeidsovereenkomst), wellicht zelfs nog op salaris over november.

Of je hebt vakantie gehad en was daarmee ook vrijgesteld van je reintegratieverplichtingen, of je was 100% ziek in bed. Gezien je 50% werkte voor je vakantie, zal je werkgever hier naar verwachting gelijk hebben om volle vakantieuren te rekenen.

210 minuren lijkt me erg raar, vraag een overzicht aan je werkgever wanneer dat zou zijn opgebouwd. Nu kan je enkel gissen wat je werkgever bedacht heeft. Het is niet jouw probleem, maar het probleem van de werkgever dat je op verschillende afdelingen hebt gewerkt. Kunnen ze het niet aanleveren, mogen ze het ook niet inhouden. Stap 2, als de opbouw 'terecht' lijkt, is dan inderdaad je afvragen of wel zomaar kan, als hierover verder niets is vastgelegd in arbeidsovereenkomst, personeelsreglement e.d.

Al met al verwacht ik dat een goede advocaat zich in dit verhaal zo terugverdiend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:28 



 
Profiel   

Barb77 is dat wel zo? Als het tijdelijk contract is hoeven ze dit toch niet eerder te melden? Dat mag toch zelfs op de laatste dag nog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:29 



 
Profiel   

met een fulltime jaarcontract bouw je per maand normaal vakantiedagen op. Wettelijk bouw je minimaal 4 weken (112 uren) vakantie op. Een jaarcontract is niet te verbreken, en dus heb je recht op het normale aantal vakantieuren die in je contract staan, óók als je ziek bent bouw je die gewoon op. Ziek zijn tast je vakantieopbouw niet aan bij een jaarcontract.
Sterker nog, als je met toestemming je vakantie opneemt, dan blijft de 50% ziek staan als niet genoten vakantie. Die kun je dus aan het eind van het contract alsnog opnemen. Ze nemen je flink bij de neus, voor een advocaat is dit een eitje.
Daarnaast moet je je volledige salaris uitbetaald krijgen mits je voorafgaand aan je ziekte altijd volledig hebt gewerkt. Je werkgever krijgt van zijn ziektekostenverzekeraar vergoeding voor het deel dat je ziek bent. De rest is hun eigen risico en moeten ze je uitbetalen, en anders hadden ze je voor een groter % ziek moeten melden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen