Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

'mijn' oudere paard, van rijpaard naar paard

 
Profiel   

Ergens vind ik het “grappig” dat ik dit nu tegenkom.

Mijn merrie heeft een chronische peesblessure. Dan kom je voor een keuze die je eigenlijk niet kunt maken want praktisch gezien heb ik geen paard om haar “flink betaald” gras te laten maaien maar emotioneel is het een heel ander verhaal.

Nu ze nog vrolijk door het weiland kan huppelen heb ik besloten dat maar gewoon zo te laten. Dat ze nog lekker paard mag zijn. Ik vind het nu heel leuk om met haar door het bos te wandelen. Want het is wel een paard dat toch af en toe “wat moet doen”.


Laatst bijgewerkt door Snorlex op 11-10-18 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:42 



 
Profiel   

Wat een prachtig verhaal. Je maakt zeker iets los bij mij. Dank je wel daarvoor.

Op mij komt jouw beschrijving van je man niet autoritair of dominant over. Eerder als het stemmetje in je achterhoofd, je geweten of de vinger aan de pols.

'Mijn' paard staat ook al jaren de wei te versieren. Mar die bloeit helemaal op sinds hij weer "Wat" mag doen. 1 rondje met zijn vrouwtje over de drafbaan stappen en hij is helemaal tevreden.

Zolang ik dat financieel kan bolwerken, mag hij terug paard zijn. Een prachtig mooi paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 19:47 



 
Profiel   

Ik moet zeggen, ... elke reactie hierboven is voor mij bijzonder waardevol. Ontzettend boeiend om te lezen hoe een ieder datgene eruit haalt wat het meest bij hem of haar aansluit. Waar de persoon in kwestie zich mee kan identificeren, het meeste raakt. Dat is dan ook precies het fascinerende, ieder leest, interpreteert en reageert op zijn eigen manier. Bijzonder waardevol, dank _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 05:48 



 
Profiel   

Ik vind het ook een prachtig verhaal.

Zou er een foto van de merrie bij mogen? Ik ben ook een beelddenker namelijk ;)

Hier ook 2 soorten paard. Mijn merrie redt zich wel en heeft duidelijk een eigen leven.
De ruin is ontzettend mens-gericht en wil altijd "meedoen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 07:39 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
Dit is Kacharell tijdens haar sabbatical. Ze stond toen in weilanden met veel gras, en dat was zichtbaar. Samen grazen vond en vind ze heerlijk. Ze is 1.62 groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 08:21 



 
Profiel   

Dankjewel :D
Mooie merrie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 09:00 



 
Profiel   

Mooi omschreven, ik ben het helemaal met je eens dat we rijden voor onszelf. Ik zie het als mijn taak om het voor mijn paard dan ook interessant te maken en te houden :j
Mocht hij er ooit minder plezier in krijgen, dan houden we er ook gewoon mee op.
Maar ik denk dat dat nog lang niet zo ver is, hij is 15, we zijn al 13 jaar bij elkaar. En hij werkt gewoon heel graag voor me, vooral in de bak. Helaas is hij geen goed buitenrijpaard.

Mijn andere paard is ook een oudere merrie, 25 jaar is ze. Helaas werkt haar lijf gewoon echt niet meer mee, want ze zou het liefst nog steeds regelmatig aan het werk gaan merk ik. Dus ik wandel of fiets af en toe een rondje met haar, meer gaat echt niet. Maar het is zo goed voor haar koppie.
Soms heb ik bedacht dat ik weer met haar op pad ga, maar draait ze zich om als ik met het halster aan kom. Ook goed, is haar goed recht :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 09:48 



 
Profiel   

Mooi omschreven, ik kocht mijn 6 jarige als 4 jarige om er actief iets mee te gaan doen.
In werkelijkheid mankeert hij wat dingen en heeft veel stil gestaan en doet meer niets dan iets.
Buiten rijden kunnen we hem wakker mee maken dus zo nu en dan doet de bijrijdster dat
Zelf rijd ik zelden tot nooit en mijn band met hem is beter.
Hij weet dat hij niet moet dus is vrolijker en rent rond over de wei als een echt paard :)
Toen hij nog wel ‘moest’ was hij vaak echt een chagrijnige bok omdat er natuurlijk wat dingen speelde en achteraf begrijp ik hem.
Wie weet heb ik nog minstens 20 jaar een grasmaaier :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 10:22 



 
Profiel   

wat leuk geschreven!

Ik herken het wel in je verhaal, ook al heb ik ondertussen mijn 9 jarige hard in training en ben ik gestart met grondwerk met mijn 4 jarige. Maar mijn 22 jarige staat ondertussen in pensioen. Door lichamelijke problemen weliswaar.
Maar volgens mij merk je aan het paard wanneer het genoeg is geweest. Dit paard heeft alles voor me gedaan, haar helemaal gegeven, maar op een gegeven moment is het genoeg geweest. En ik merk nu dat ik haar echt geen plezier doe om te moeten werken in de bak of vanop de grond. Een stapritje onder het zadel geniet ze wel nog van (oortjes erop en ze stapt vrolijk door) of een stapritje voor de koets gaat die turbo in de draf er opnieuw op. Zo vierkantig als ze groot is, en korte stukjes zoals ze zelf mag kiezen, maar leuk vindt ze het.
Maar meer dan dit hoeft niet meer voor haar, ze is prima tevreden als (dure) grasmaaier. Een XL shetlandpony. En dat is ook goed. Ik gun het haar zo om haar laatste jaren in alle rust en vrede te mogen afsluiten. Liefst nog 10 jaar, maar het belangrijkste is dat ze gelukkig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 10:30 



 
Profiel   

Je paard heeft een fijne oogopslag TS. Heel prettige energie gaat er van haar uit. Heb jij die foto's zelf gemaakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 10:43 



 
Profiel   

LukieBradley, Duhelo
Ik bespeur in jullie reactie heel veel liefde en zorgzaamheid voor jullie paarden. Alleen... persoonlijk heb ik erg veel moeite met het begrip 'grasmaaier'. Een grasmaaier is een ding, een apparaat, en een paard is een wezen, zoals jij en ik. Misschien ligt het aan mij, maar...iemand die zijn bord helemaal leeg eet noem ik toch ook niet 'vaatwasser' !? :+


Laatst bijgewerkt door Marin_ka3 op 12-10-18 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 11:31 



 
Profiel   

:) Koper , nee niet zelf genomen. Het was tijdens een fotoshoot. Ik sta ah andere eind vh touwtje

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 11:33 



 
Profiel   

Ik snap het helemail en vind het zo mooi!

Wij hebben een pony van nu 21 en hij geniet van zijn pensioen samen met zijn 2 shetvriendinnen. Hij staat 24/7 op de wei en zo genieten wel van hun. Ze hoeven nu niet zo veel meer en weer hebben in de 4 jaar dat wel de ruin hebben nog geen 10 keer gereden. Hij is wel heel braaf en doet altijd gruwelijk zijn best. Hij heeft een pittig werkleven gehad.

Volgens velen doe ik met mijn rijpaard ook te weinig. Ik heb een onwijs sterke band met haar en ze is alles voor me. Rijden is voor haar gewoon lastig door haar lastigere lichaam en haar onzekerheid. Het rijden heeft problemen gegeven die er nu niet meer zijn. Toch staat rijden voor mij niet op 1 en voor haar ook niet. Als ik haar rij geniet ik volop, maar dat is niet dagelijks. Mijn paard is happy en werkt nu nog graag en ik wil dat zo houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 11:39 



 
Profiel   

Marin_ka3 schreef
LukieBradley, Duhelo
Ik bespeur in jullie reactie heel veel liefde en zorgzaamheid voor jullie paarden. Alleen... persoonlijk heb ik erg veel moeite met het begrip 'grasmaaier'. Een grasmaaier is een ding, een apparaat, en een paard is een wezen, zoals jij en ik. Misschien ligt het aan mij, maar...iemand die zijn bord helemaal leeg eet noem ik toch ook niet 'vaatwasser' !? :+

Mijn paard houdt ervan om grasmaaier te zijn, die doet niks liever :D.
Ze zijn ook geen olifanten, maar toch noem mijn jong geweld wel eens zo als ze weer eens haar 1000 kilo door de piste of weide laat denderen. Zie het eerder als een koosnaampje ;). (en het feit dat ze grasmaaier speelt op een pensionstal waar ik iedere maand een behoorlijk bedrag mag voor betalen om te zorgen dat ze dat gras kan maaien, telt ook wel mee denk ik :D )

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 11:40 



 
Profiel   

Heel mooi geschreven en goed geluisterd naar je paard. Hoe verschillend zijn paarden. ...

Hier gaat het namelijk juist andersom. Onze ruin van 24 heeft 4 jaar met zijn merrie heerlijk op de wei gestaan en we hadden veel contact. Toch ontbrak er iets bij hem en toen de merrie weer gerevalideerd mocht worden namen we hem mee. Hadden we ons vergist dat met zijn vrouw op de wei hem gelukkig zou maken?
Hij danste van de werft de 1ste keer als een jong Adonis, en vond en vind af en toe mee naar buiten zo gaaf. Man, vrouw, ruin en merrie betekent voor hem weer avontuur, genieten met de complete "kudde", nieuwe indrukken op doen. Werken kun je het echt niet noemen. Wel genieten. En wij? Wij zijn verbaasd dat we ons zo vergist hebben.
Heel bewust doe ik nu meer met hem, zoals op zijn blote rug springen met de merrie ad hand om beiden op de wei te zetten vaak in de ochtend/avond.
Heel bewust ga ik 1x per week naar buiten op hem en de merrie ad hand. Rondje van anderhalf uur. Hij mag dan lekker draven maar niet spetteren wat hij liever zou doen.
Onze vent is zo opgeknapt, weer zo levendig en blij. Dat beetje met ons had hij nodig naast de andere uren fijn op de wei leven met zijn vrouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 11:57 



 
Profiel   

Ach ik noem hem zo omdat het zijn beroep is _O-
Hij is er ook nog eens erg goed in =:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 11:57 



 
Profiel   

Mooi omschreven :j

Wij hebben ook een oudere merrie van nu 25 op pensioen staan :-) Zij is met pensioen gegaan toen ze inderdaad rond de 20-21 was (en net zoals jij in je verhaal al noemt, zo vanaf haar 18e waren we al wat aan het afbouwen).

En ja, zij heeft haar eigen leven met haar vriendinnen in de kudde. Heeft ons niet nodig. Helaas zien we haar niet zo vaak als we willen, maar dat is niet erg, zij is gelukkig. Ze vind het leuk als we op bezoek komen, eet haar worteltjes, maar is daarna weer net zo ok als we weer vertrekken.

(overigens is het onderscheid tussen 'rijpaard' en 'paard' er eentje die ik ook altijd maak :-) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 12:08 



 
Profiel   

Wat onwijs mooi geschreven! Ik hoop dat je nog flink wat jaren van je paard kan genieten

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 12:18 



 
Profiel   

Duhelo, wat een beauty!!! _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 13:25 



 
Profiel   

LaraxXxemma, dankjewel! *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-18 18:59 



 
Profiel   

Kacharell in de wei, ...voor de hete zomer [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-18 10:21 



 
Profiel   

Apple schreef
Mooi omschreven :j

Wij hebben ook een oudere merrie van nu 25 op pensioen staan :-) Zij is met pensioen gegaan toen ze inderdaad rond de 20-21 was (en net zoals jij in je verhaal al noemt, zo vanaf haar 18e waren we al wat aan het afbouwen).

En ja, zij heeft haar eigen leven met haar vriendinnen in de kudde. Heeft ons niet nodig. Helaas zien we haar niet zo vaak als we willen, maar dat is niet erg, zij is gelukkig. Ze vind het leuk als we op bezoek komen, eet haar worteltjes, maar is daarna weer net zo ok als we weer vertrekken.

(overigens is het onderscheid tussen 'rijpaard' en 'paard' er eentje die ik ook altijd maak :-) )


Wat een prachtig paard heb je op je profiel staan. Mooi hoofd met bles, she''s blessed <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-18 10:46 



 
Profiel   

Je hebt mij met jouw verhaal aan het twijfelen gezet. Ik heb een KWPN merrie van 28. We zijn verhuisd naar een andere stal waar ze met een kudde in een grote stal met paddock staat en overdag heerlijk in de grote wei. Zij beleeft nog zoveel plezier aan het werken dat ik haar niet stil kan zetten. Zij is 23 uur per dag paard in haar kudde en dat ene uurtje is ze voor mij. Een uurtje dressuur doet ze nog met veel plezier. Een rondje naar buiten (ongeveer een uurtje of wat langer) met haar vriendje (arabier van mijn dochter) is nog steeds feest. Ze kan hem nog steeds uitdagen voor een race spelletje (of hij haar). En als zij vindt dat er gegaloppeerd mag worden, dan doet ze dat. Laatst met de les gespeeld met cavaletti's en een lol dat ze had! Ik heb er over na zitten denken maar ik denk niet dat mijn paard blij wordt van 24/7 weidevulling zijn. Dus we gaan voorlopig nog lekker door. Is ook beter voor haar lijf, dan blijft ze toch fit en minder stijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-18 13:30 



 
Profiel   

volgens mij zie je dat gewoon aan je eigen paard hoor. Mijn oude merrie kan het eigenlijk niet zo goed meer, maar gaat op buitenritjes en voor de koets nog altijd met de oortjes vooruit vlot op weg, zolang dat zo blijft doen we dat gewoon lekker van tijd tot tijd. Als ze het niet meer leuk vindt zal ik dat snel genoeg aan merken aan haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-18 13:32 



 
Profiel   

Prachtig geschreven openingspost, dankjewel. Zo mooi en vol liefde. Je man komt naar mij echt niet bazig over trouwens, grappig hoe bokkers dat anders ervaren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-18 14:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen