Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Connemara pony kopen

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik ben Danielle en nieuw op het forum. Heb mij al anagemeld bij even voorstellen.

Mijn dochter is 10 jr en zit ruim 4 jaar op les. Wij willen graag een Connemara pony voor haar kopen. Wij zoeken een pony tussen de 6-9 jaar en stokmaat tussen de 1.45 en 1.48m. Moet ook van springen houden en dat goed kunnen, ze springt een losse hinedernis van 85 cm.

Nu heb ik al flink via google en op dit forum lopen zoeken. Stal Tieks kwam ik tegen. Die heb ik benaderd maar verkopen geen connemara’s meer aan particuliern maar aan een stal in Duitsland. Dit omdat de bij Tieks te groen zijn en ze in Duitsland beleerd worden voor de verkoop.

Stoeterij Lielieaard een mail gestuurd want zie geen telefoonnummer op hun site staan.

Heb stal Strijthagen een mail gestuurd, maar zie op hun site onder “te koop” alleen een connemara staan die al in de Z rijdt en in een hogere prijsklasse valt. Wij zoeken tot €5000.

Wie kan mij helpen en heeft nog tips waar ik een leuke connemara kan vinden?

Wij wonen in Amersfoort maar wil wel wat verder rijden mocht er ergens een leuke geschikte connemara staan.

Groetjes Danielle.

Verder nog gezocht op zonnehoeve in Zeewolde. Krijg ze telefonisch niet te pakken en nog geen reactie op mail of whatsapp. Weet dus niet of die nog steeds connemara’s fokken en verkopen.

Zie wel wat op marktplaats en ehorses staan maar dat is van particulieren. Weet niet zo goed of dat mijn voorkeur heeft. Dit ivm geen garantie. Wil de pony goed laten keuren, zowel klinisch als röntgenologisch.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 09:28 



 
Profiel   

Heb je al op de site van het stamboek gekeken?

http://connemara.nl/verkooplijst-2/

Misschien is een van die pony's iets voor je dochter.
Ik heb zelf in juni een Connemara van een particulier gekocht en heel erg blij met mijn vriendje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 09:57 



 
Profiel   

Stal van Boxtel in Vlijmen heeft altijd leuke connemara's, echte aanrader om eens contact mee op te nemen. Je kan ze ook vinden op Facebook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:00 



 
Profiel   

Wat leuk dat je ook voor een connemara wil gaan! Heb je al gekeken bij stal van boxtel? Deze halen regelmatig jonge (zeer brave!!) connemara ponys uit ierland. Met goede afstamming. Zijn al braaf te rijden en te springen.

Ik woon zelf bij je in de buurt. Ik heb mijn connemara ‘particulier’ gekocht in den dolder.


Edit; Komt net een leuke voorbij!

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:02 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie tips. Net stal van Boxtel gebeld. Ze hebben vrij vaak erg jonge pony’s. Nu een van 3 jaar te koop staan maar die is nog onbeleerd, alleen zadelmak. Verder nog een leerpony van 10 jaar. Vind de vraagprijs van € 4750 erg duur. Is super braaf maar lastig in te schatten of mijn dochter dan genoeg uitdaging heeft want ze houdt wel van een pittige voorwaartse pony.
Wij hebben namelijk een budget van €5000 maar wel met zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:33 



 
Profiel   

Connemaras zijn helaas aan de dure kant. Zeker voor een brave bomproof leerpony vind ik €4750 niet veel.
Waarom perse de keus voor een connemara? Als ze echt graag van pittig en voorwaarts houd kan je beter naar de welsh en new forest kijken.

Connemaras hebben wel temperament. Maar zijn wat dat betreft over het algemeen brave koele kikkers die niet zo snel harder gaan lopen van een bak kabouter :’)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:35 



 
Profiel   

Saaams: die bedoel ik inderdaad.

Wat hebben jullie voor je pony betaald. Deze is nl €4750 maar prijzen van de pony’s zijn zo wisselend. Zie op ehorses ook een leuke van €2950. Lastig hoor als je er geen verstand van hebt.


Mijn dochter had zelf op rassen zitten zoeken en de connemara sprak haar wel aan. Misschien ook eens in een new forest gaan verdiepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:35 



 
Profiel   

4750 voor een topbrave, gezonde leerpony van 10 vind ik niet zo gek hoor. Vind het een mooie pony. Zou wel uitkijken dat je niet een te pittige pony voor haar koopt eigenlijk. Een eigen pony waar je elke dag op rijdt en heel lang mee moet doen (hopelijk) is toch anders dan die ene keer dat een manegepony heel snel was en ze dat grappig vond (o.i.d.; geen beschuldiging, maar dit herken ik van mijn dochter!!) Ze is pas 10, en je wil niet dat het straks fout gaat omdat de pony toch een te grote uitdaging was. Een eigen pony is vaak al uitdaging genoeg!! :o :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:40 



 
Profiel   

Budget en eisen zijn lastig te matchen voor een Connemara, zoals Saaams al aangaf ze zijn helaas wat duurder. Ze staan er ook goedkoper op, maar vaak zonder papier en/of dan met achtergrond. Er is langlopend topic op bokt over al onze Connemara's, stel daar je vraag vooral ook even :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:41 



 
Profiel   

Je dochter zit 4 jaar op les, ik neem aan manege les?
Pittige en voorwaartse pony's op een manege zijn niet de realiteit.
Het is totaal niet te vergelijken met een eigen/particuliere pony.

Een leerpony van 10 jaar die erg braaf is, is juist een super begin voor een meisje van 10.
De ponytijd moet leuk voor een kind zijn, met de pony kunnen rijden, spelen, tutten, poetsen etc.
En een pony die die al goed gereden en braaf is, wat kan je dochter nog meer wensen?


Laatst bijgewerkt door mika11 op 13-11-18 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:41 



 
Profiel   

Binkie76 schreef
Saaams: die bedoel ik inderdaad.

Wat hebben jullie voor je pony betaald. Deze is nl €4750 maar prijzen van de pony’s zijn zo wisselend. Zie op ehorses ook een leuke van €2950. Lastig hoor als je er geen verstand van hebt.


Mijn dochter had zelf op rassen zitten zoeken en de connemara sprak haar wel aan. Misschien ook eens in een new forest gaan verdiepen.


Zou je niet op een enkel ras gaan verkijken!! Ik zou met haar een eisenlijstje opstellen; hoe oud, wat voor karakter, hoe groot, etc. En dan op eisen gaan zoeken, en niet op 1 ras :j Want inderdaad een new forest bijvoorbeeld kan ook heel leuk voor haar zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:41 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook naar Welsh en new forest kijken idd! Staat genoeg op sporthorses naar je wensen!

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... st-me.aspx

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:44 



 
Profiel   

Dat is ook wel weer zo dat een manegepony wat minder pittig kan zijn.
Als een pony 1,5 jr geleden rontgenologisch is goedgekeurd, is dan een klinische keuring voldoende?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:44 



 
Profiel   

Mijn connemara is bomproof. Er kan een kind mee weg rijden. Zal nooit bokken of steigeren. Maar heeft echt wel haar eigen eigenwijze mening. :+.
Denk dat het overtuigen van een pony om iets voor je te doen al leuk en pittig genoeg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:45 



 
Profiel   

Ik vind dit helemaal geen gekke prijs voor zo'n brave allrounder! En hij valt binnen budget.

Mijn dochter is ook 10 en rijdt nu 6 jaar. Ook zij houdt van voorwaarts en pittig op zijn tijd en een uitdaging. Maar als eerste pony zou ik zeer zeker eerst een brave leuke allrounder kiezen.
Deze heeft ook veel ervaring in de cross en lijkt mij dan niet sloom.

Ik merk ook aan mijn dochter dat als ze een tijdje op een pittige pony rijdt, ze het ook weer heel fijn vindt om een brave fijn gereden pony te rijden waar ze op kan wijken, schouder binnenwaarts e.d. Daar kunnen ze ook uitdaging uit halen. Daar mee krijgt ze meer het gevoel iets te bereiken, verder te komen en bij te leren. Met hele pittige pony's is het toch meer een uur werken en zweten om ze fatsoenlijk te rijden en komen ze vaak niet toe aan bijleren en nieuwe dingen proberen.
Ik vind het zelf erg belangrijk dat mijn dochter echt een maatje heeft waar ze van alles mee kan.

Zodra ons nieuwe huis af is gaan wij kijken voor een grote pony voor haar (komen aan huis te staan). Ik ga dan zeer zeker kijken voor een leuke bomproof all rounder. Bomproof en braaf hoeft niet te betekenen dat ze niet voorwaarts zijn.

Een vriendinnetje van haar had een pittige Welsh. In het begin heel leuk, maar ze kon hem niet goed aan. Hij was enorm voorwaarts en ril. Ze werd bang en begon steeds meer op te zien tegen het rijden. Nu hebben ze een enorm brave goedzak en nu pas kan ze er echt van genieten. Ze kan er alles mee. En dat zou ik toch wel erg belangrijk vinden als ouder.

Edit: sterker nog ik baal best een beetje heel veel dat ik deze pony zie en dit te vroeg op mijn pad zou komen… anders was ik hier zeker bij gaan kijken -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:46 



 
Profiel   

Binkie76 schreef
Dat is ook wel weer zo dat een manegepony wat minder pittig kan zijn.
Als een pony 1,5 jr geleden rontgenologisch is goedgekeurd, is dan een klinische keuring voldoende?


Niet persé, er kan zoveel veranderen in anderhalf jaar.

Sorry als ik het verkeerd zie, maar uit jouw vraagstelling heb ik aangenomen dat jullie zelf niet veel ervaring met paarden/pony's hebben.
Maar je ziet het in de praktijk vaker, een kind voelt zich heel wat op de manegepony's en ouders denken dat hun kind echt al een goede ruiter is en heel wat kan.
En kopen dan een prachtige sport pony.
Vaak is die overgang veel te groot, en moet zo'n pony binnen het jaar weer verkocht worden omdat het kind ondertussen doodsbang is geworden voor een pony die ze totaal niet aan kan.

Echt, een brave leer pony is goud waard voor een kind!
En 10 jaar voor een pony is juist prachtig, nog jong genoeg om nog jaren mee te gaan, maar ze hebben al genoeg gezien en al veel ervaring. (in het geval van de pony waar jij op doelt)

De pony tijd van een kind maak je maar 1 x mee, maar een pony met teveel karakter en onstuimigheid kan het tenietdoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 10:53 



 
Profiel   

Ik zou vooral zoeken naar een brave pony. En niet blind staren op het ras.
Als je een pony gevonden hebt wil je het dan hier laten weten? Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden :))

Ik vind overigens €4750 een prima prijs voor de pony die hierboven aangeboden wordt. Mits het verhaal klopt en het dier gezond is.
Wellicht valt er nog te praten over de prijs.


Laatst bijgewerkt door sanso op 13-11-18 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 11:00 



 
Profiel   

Die Shriek lijkt een fijne pony, wanneer dat deze is voor 4750 dan was ik zeker gaan kijken. Vind het weinig geld voor een goede leerpony, die zijn meestal boven de 5000. Soms kun je geluk hebben, wij hebben ooit een kruising welsh new forrest gekocht, net twee weken zadelmak. Na vier weken vrolijk op wedstrijd en echt dood en doodbraaf. Maar dat was ook een speld in de hooiberg en onze kids hadden al Z gereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 11:00 



 
Profiel   

Het is niet zo dat ik geen ervaring met pony’s heb, heb zelf ook gereden, maar zelf nooit een eigen paard gehad/gekocht dus qua aankoop vind ik dat lastig. Hoe is bv de gezondheid, wel of niet alle aankoopkeuringen doen e.d.
Tuurlijk is het een verschil of je op de manege rijdt of een eigen pony. Ze heeft wel strandritten op een pittige pony en ijslander gemaakt waar er behoorlijk over het strand gescheurd werd. Ze springt ook op 85 cm. Maar ik snap het punt van pittig en voorwaarts van eigen pony tov ma
Ik vind het zeker een leuke optie dus ga er zeker over nadenken. Het budget is €5000 maar wel incl zadel en hoofdstel en weet niet of we dat dan gaan redden. Heb geen verstand van pony aankopen en hoeveel er van de vraagprijs af kan.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 11:04 



 
Profiel   

Ik zou een kundig iemand laten meekijken met aankopen. Als jullie zelf geweest zelf geweest zijn en alles voelt goed ga nog eens heen met jullie intrstructie, of vraag hier op bokt hulp van een persoon om mee te gaan. Denk dat je daar op goed aan doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 11:07 



 
Profiel   

Wow die Shriek klinkt echt als een schot in de roos. Alles wat je zou moeten willen. :) Hoop dat je een mooie prijs kan onderhandelen evt met het zadel erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 11:09 



 
Profiel   

Dat doe ik zeker sanso

Xsogno: bedankt voor de tip. Ik denk dat we zie zo even gaan kijken. Weet niet hoeveel je de tijd hebt om nog eens iemand mee te nemen en nadenken. Verkopen dat soort pony’s snel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 11:10 



 
Profiel   

Goed dat je advies inwint :) heb je niet iemand in je directe omgeving die je hierbij kan helpen? Mijn eerste pony was ook een brave welsh b maar voor mij te tam, daar zat inderdaad weinig uitdaging in dus dat zou weer het nadeel kunnen zijn van een hele brave pony.

Wat betreft aankoopkeuring zou ik in elk geval doen, dan weet je in ieder geval dat je een correcte pony in huis haalt voor zover dit zichtbaar is tijdens de keuring.

En wij op bokt kunnen het niveau van jouw dochter niet inschatten, laat dit iemand doen die veel verstand heeft van paardrijden en paarden zodat ze de passende pony krijgt. Wil ze verder de sport in bijvoorbeeld? Of een pony om mee op ponykampen te gaan en lekker op het strand te rijden? Dit is toch wel de leeftijd dat je die beslissing moet nemen om een keuze te maken tussen een pittige pony en veel begeleiding bieden daarnaast, of een tam dier waar ze meteen alles mee kan doen wat ze wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 11:11 



 
Profiel   

Je hebt het over rengalop op het strand, leuk maar dat is een kwestie van verlichte zit en vasthouden en 85 cm? Mooi maar een B parcours voor een D pony is 10 a 12 sprongen van minimaal 80 dus een tip, overschat de rijkunsten van je dochter niet en spaar desnoods nog even door voor een goede leerpony. Daar zal ze veel plezier van hebben en ook het plezier in het rijden houden. En neem een goede ruiter mee om er even op te gaan en te voelen, sommige dieren zijn knetterhard in de mond en dan leer je alleen spierballen kweken i.p.v. goed rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 11:12 



 
Profiel   

Binkie76 schreef
Is super braaf maar lastig in te schatten of mijn dochter dan genoeg uitdaging heeft want ze houdt wel van een pittige voorwaartse pony.

Ook al zijn ze super braaf, Connemaras zijn zo slim dat het altijd een uitdaging blijft. Zeker voor een kind/tiener.

En een eerste pony of zich is een uitdaging ook. Mispak je daar niet aan. En zijn genoeg topics op bokt van ouders waar het kind bang is geworden van de pony, omdat die toch te pittig/moeilijk blijkt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-18 11:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen