Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Shetlander, scheren, dekens, wel/niet? Wanneer?

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een tijdje nu mijn eigen eerste pony, een super leuke shet. Maar nu ga ik me afvragen wanneer je gaat scheren en wanneer je dekens gaat gebruiken. Volgens de vorige eigenaren heeft de pony nooit met een deken gestaan.

Nu heb ik zo iets van oke, doorzetten dan. Maar toch twijfel ik of ze dekens zou moeten ja of nee. Het klinkt zo sneu zonder, al weet ik dat paarden het niet zo heel snel koud hebben. Maar ik vraag me af zal ik wel of niet scheren, als ik scheer moet ze sowieso dekens op.

Maar mijn gevoel zegt aan de ene kant niet scheren, en de eerste winter aankijken zonder deken. Ik heb wel een zweet en regen deken dus in geval van noot wel iets. Maar waar moet ik op letten en wanneer zouden jullie nu wel een deken op doen? Bij welke symptomen? En is dat bij shetten anders dan bij grotere pony's en paarden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-17 21:36 



 
Profiel   

Heb je een reden dat je zou willen gaan scheren? Als je niet scheert hoef je ook geen dekens op te leggen in principe. Dingen waar je op zou kunnen letten... ALs je de vacht helemaal open plooit, tot aan de huid, dan is als het goed is de onderlaag gewoon nog droog als het heel hard geregend heeft. Is dat niet zo, dan kun je kijken of ze staat te rillen. Is dat niet zo, dan zal het allemaal wel meevallen.

Maar in principe, een goed gezonde ongeschoren shetlander hoeft geen deken op :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-17 15:06 



 
Profiel   

Om welke reden zou je hem willen scheren?

Hoe staat hij 24/7 buiten, kan hij schuilen?

Als je hem niet scheert, geen deken opdoen, je drukt ze vacht plat en het verstikt de huid.

Wil je bv actief met hem mennen kan je eerst een streep op de hals scheren zodat ze warmte beter kwijt kunnen, dan hoeft hij ook geen dek op. Scheer je hem helemaal zou ik een goede waterdichte deken van 200/250 gram kopen en een onderdeken van 150/200 gram. Die onderdeken gooi je eronder bij extreme kou.

Staat hij 24/7 buiten zonder schuilstal zou ik nooit scheren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 07:52 



 
Profiel   

Die van mij staat 24/7 buiten en vind het dan best een gedoe met dekens heb er daarom voor gekozen om alleen de hals te scheren zodat hij de warmte wat makkelijker kwijt kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 13:15 



 
Profiel   

Mijn mini pony is al een paar weken geschoren en staat nu onder 200 grams, hij staat nu op stal ivm het slechte weer, en als hij naar buiten de wei op gaat of wandelen doe ik mijn regendeken er over heen. Normaal staat hij gewoon 5 a 6 dagen per week in training, maar nu maandje vakantie ivm castratie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 13:25 



 
Profiel   

Deken is pas nodig als je ze scheer. Scheren is pas nodig als je ze heel stevig in het werk hebt staan.

Dus een deken is niet zomaar nodig.

Mijn pony's lopen t/m ZZ nivo, staan 24/7 buiten, zonder deken.
Alleen de laatste paar dagen voor een wedstrijd even een regendekentje er op tegen die viezigheid, want 's winters met een palomino word het anders toch wel wat lastig ;) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 13:35 



 
Profiel   

Even een schopje omhoog.
Ik heb voor gezelschap van mijn paard, een mini gekregen.
Helaas had deze ook last van luizen, toen ik deze op stal kreeg.
Dus meteen de dag erop heb ik haar geschoren.
En snel een deken voor haar gekocht.
Maar ik wil graag een goede 200grams waterdichte winterdeken hebben. Maatje 60/ 110.
Voor mijn paard heb ik Horseware dekens.
Is er voor een mini ook een deken van Horseware of Bucas?
Ik kan het namelijk niet vinden, of weten jullie een goed vergelijkbare deken?
Belangrijkste is dat hij echt waterdicht is, omdat ze bij mij van smorgens vroeg tot laat op de avond buiten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-18 20:48 



 
Profiel   

Ik had gisteren een heel klein Bucas Freedom dekentje in m’n handen, bij Country Mill, maar die was 0 grams. Daar heb je nu dus even niets aan. Bij MHS hebben ze ook veel kleine dekentjes, daar zit vast iets geschikts bij :)

Edit: de Bucas irish turnout is er in kleine maatjes en verschillende diktes. Kan ook een hals op.


Laatst bijgewerkt door Hilary op 28-12-18 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-18 21:12 



 
Profiel   

Horseware heeft de Petite versie voor de echte ukkies :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-18 21:16 



 
Profiel   

Ik twijfel nog even tussen horseware en bucas.
Bij mijn vaste winkels moeten beide dekens besteld worden.
En ik durf eigenlijk niet, vanwege de slechte verhalen bij Agradi te bestellen.
Roos ik wel vanmiddag geschoren. Ze was er erg blij mee, want kon nu alle huidschilfers goed wegborstelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 21:44 



 
Profiel   

slechte verhalen van agradi? heb zelf alleen maar goede ervaringen, doen nooit moeilijk als iets retour moet en ook bij een artikel wat niet goed was geen problemen gehad maar gewoon goed geregeld. Vind alleen de zoekfunctie in hun website een ramp

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 22:24 



 
Profiel   

Terugsturen door niet passen ging daar altijd goed, retour ivm lekke deken kostte veel moeite. Ik bestel vaak bij de paardendrogist. Agradi alleen als ze het elders niet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 22:40 



 
Profiel   

ikkeniet schreef
Even een schopje omhoog.
Ik heb voor gezelschap van mijn paard, een mini gekregen.
Helaas had deze ook last van luizen, toen ik deze op stal kreeg.
Dus meteen de dag erop heb ik haar geschoren.
En snel een deken voor haar gekocht.
Maar ik wil graag een goede 200grams waterdichte winterdeken hebben. Maatje 60/ 110.
Voor mijn paard heb ik Horseware dekens.
Is er voor een mini ook een deken van Horseware of Bucas?
Ik kan het namelijk niet vinden, of weten jullie een goed vergelijkbare deken?
Belangrijkste is dat hij echt waterdicht is, omdat ze bij mij van smorgens vroeg tot laat op de avond buiten staan.

Toevallig vanavond met dekens van horseware voor mini’s in mijn handen gestaan bij dekroo.nl
Niet dat ik die nodig had, dacht eerst wat leuk ze hebben de dekens in het klein om ze te showen... :+ maar toen zag ik dat het echt voor mini’s was :')

Als je interesse hebt, ze hebben een site. Maar je kan ze morgen ook bellen (zijn vrijwel altijd open).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-18 22:53 



 
Profiel   

Ik heb mijn pony's altijd in jachtmodel geschoren en deed ik rond oktober. Dit jaar voor het eerst ze in wintervacht zonder deken. Ik deed altijd door rijden in de winter maar merkte dat ik dit jaar minder fanatiek was. 1 van mijn pony's stond vaak ondanks een deken te rillen van de kou met jachtmodel. Ik wilde dit eens proberen en tot heden heeft het voordelen. Geen dekens die ik steeds moet wisselen, geen rillende pony. Echter vind ik het met aansingelen een hele klus om al dat haar uit de gespen te houden en in de warme na herfst stonden ze vaak in de wei al te zweten, maar nu het kouder is is dat ook weg. Ik ben tot heden wel tevreden. Ik zal ze richting de wedstrijden wel weer in jachtmodel scheren denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 21:20 



 
Profiel   

Scheren van een shetlander zou ik inderdaad alleen doen als je intensief met hem bezig bent en hij kan zijn warmte niet goed kwijt. Anders ben je de hele winter misschien onnodig met dekens bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 21:22 



 
Profiel   

Mijn Shetlander wordt idd ook nooit geschoren en kan je ook nog een leuk ritje mee maken. Niet te intensief natuurlijk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-19 22:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen