Geroosterde tomaten soep (vega)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Geroosterde tomaten soep (vega)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 19:22

Dit is mijn favo tomatensoep, even wat werk, maar het maakt zo'n verschil als je de tomaten eerst roostert.
Je hebt nodig:
ong. 1.5 kilo tomaten
1 bosje verse basilicum
3 teentjes knoflook, fijn gesneden
olijfolie
1 grote aardappel (of 2 kleintjes), geschild en ik stukjes
2 eetlepels tomaten puree
balsamic azijn
verse zout en peper

Eerst ontvel je de tomaten, snijdt ze in tweeen en doe je ze in een overschaal (snijvlak boven). Op elke halve tomaat doe je wat zout en peper, een paar druppeltjes olijfolie, wat knoflook en een stukje van een blaadje basilicum (wrijf een beetje in met olie, anders verbrand het)

De schaal de oven in voor ong 45 mins tot een uur (190 graden, ik verwarm nooit voor). De tomaten zijn klaar als ze aan de buitenkant een beetje zwart worden.

Ong 20 minuten voor de tomaten klaar zijn kook je de aardappel(en) in 570ml water, wat zout en de tomatenpuree, totdat ze gaar zijn (ong 20 min).

Als de tomaten klaar zijn kunnen ze in een grote pan (schraap alles uit de schaal, yum yum). Voeg de aardappelen toe en zet de staafmixer er even op. Ik hou niet zo van een gladde soep, maar dat hangt natuurlijk van jou af. Eventueel nog even opnieuwe verwarmen. Eet smakelijk. Vingers aflikken

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:15

Waarom maakt het verschil of de tomaten garen in de oven of in de soep; en kun je het smaakverschil omschrijven ?
Verder is het niet duidelijk of het kookwater van de aardappelen er nu wel of niet bij in moet.

Oh ja ... en hoe kom ik aan vers zout? Haha! Haha!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 20:51

Oeps spelfoutje! Gewoon zout en peper!
Het kookvocht (met tomatenpuree) gaat er gewoon bij.
Normaal zijn tomaten niet heel sterk van smaak, door het roosteren worden ze sterker van smaak. Moeilijk te omschrijven, je moet het echt proberen. Het is een groot verschil.