Hoe maak jij verse rode kool?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Hoe maak jij verse rode kool?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 18:37

Hoe maak jij verse rode kool klaar? Mijn vader maakte het altijd erg lekker, op grootmoeders wijze zeg maar Knipoog
Maar ik krijg er niet zo veel smaak aan.

Nu heb ik het in rode wijn staan, met kaneel, kruidnagel en tijm. (de tijm vond ik een beetje strange, maar het stond in het recept)
Mijn vriend heeft het zo al eens gemaakt en dat was erg lekker. Straks komt er dan nog een uitje door en een appeltje.

Maar er hangen nog een drietal rode kolen op me te wachten..... En van deze rode kool die nu in de keuken ligt kan ik ook wel een keertje of vijf eten *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:55

Ik kan geen rode kool Haha! Wordt altijd smakeloos en droog, welk recept ik ook volg. Ik heb me d'r bij neergelegd dat meneer Hak het gewoon veel lekkerder kan dan ik....
Ik vind die van Hak uit een potje (met appeltjes) het allerlekkerst.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:50

Ik kan het ook niet.
Een tijdje geleden ben ik nog in de weer geweest met verse rode kool en appeltjes.
Veel werk, en het resultaat was bagger (lees: smakeloos).
Meneer Hak heeft er inderdaad veel meer verstand van

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:14

Mijn moeder kan het, ik niet Haha!
Ik koop altijd weer de potjes van meneer Hak, errug lekker!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:38

Ik ben ook erg benieuwd, want hier gaat het over de enige groente die ik dus echt mijn hele leven niet gelust heb. Soms rook het lekker bij het klaarmaken, maar ik ga bij wijze van spreken nog steeds over mijn nek zodra het op tafel staat. (lees: stond).
Toch ben ik er van overtuigd dat er iets moet zijn dat ook mij kan overhalen om het lekker te vinden. Knipoog

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 11:06

Nou, deze manier was dus best lekker. De keuken ruikt er nu nog naar
De smaak was goed, alleen stond er in het recept dat je eerst flink moest smoren en vervolgens nog een half uurtje door laten trekken op half vuur. Nou dat halve uur, daar hebben wij maar 50 minuten van gemaakt.
En de volgende keer mag het nog gerust langer, ik vind het lekker als de kool goed gaar is.
De volgende keer wil ik het vocht (wijn!) nog wat binden, dan is het misschien wat sappiger.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:14

Heb het even opgezocht. Je kunt het dus ook in de oven maken. Dat zet je het afgedekt in de oven voor een uur tot anderhalf uur. Verder lijken de recepten allemaal op die van jou. Ze doen er vaak een scheutje witte wijn azijn bij en wat suiker. Soms doen ze er cranberries bij of een schep jam.... maar dat is redelijk experimenteel.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 08:10

Mijn vader maakt altijd een combinatie van rode kool en wortel. Ik heb het zelf nooit gemaakt en weet dus het recept niet, maar je neemt in ieder geval meer wortel dan rode kool. Dan doe je er wat citroensap en een klein beetje azijn doorheen om het iets minder droog te maken. Als laatste voeg je nog wat suiker toe. Simpel, maar lekker! Vork

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:09

Zondag bij Life&Cooking had Rudolf ook verse rode kool. Zal eens even kijken of het recept al op de site staat...

[edit]Gevonden![/edit]

- 1 rode kool
- 1 kleine ui
- Blue Band Culinesse
- 1 dl bessensap
- 2 kruidnagels
- 1 kaneelstokje
- 1 laurierblaadje
- 1 grote stevige appel
- zout
- peper

(Voor 4 personen)

Maak de kool schoon, snijd hem in vieren en snijd hem heel fijn. Pel en snipper de ui.

Verhit een kneepje Culinesse in een braadpan, wacht tot de grote belletjes verdwenen zijn en fruit de ui zachtjes. Voeg de kool, het bessensap, de kruidnagels, het kaneelstokje en laurier toe en smoor de kool afgedekt ca. 10 minuten.

Schil de appel en snijd hem in kleine stukjes. Voeg de appel aan de kool toe en stoof de kool in ca. 30 minuten zachtjes gaar.

Breng de rode kool op smaak met zout en peper.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:42

Ik heb ergens een recept met mangochutney erdoor en creme-fraiche.Dat was erg lekker.Ik zal het eens opzoeken,als je wilt.