Oei, spekkoek!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:56

Ik kan me er nog steeds niets bij voorstellen...
Zal dat recept maar eens bekijken als het erop staat... dan zal ik me er wel iets bij kunnen voorstellen hoop ik...

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:57

Ik heb het 1 keer gehad en vind het echt heerlijk!!!!!!!!! Moet toch maar eens kijken of ik het hier niet in de buurt kan vinden.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:42

Spekkoek.... jammie Vingers aflikken
Een collega kwam nog weleens bij een voedingsmiddelengroothandel en daar verkochten ze het ingevroren.
Alleen hield ik het niet vol om het direct in de vriezer te leggen.
Nu is het helemaal uit den boze Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 17:26

Recept? Please? *LOL*

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:43

2 Kleuren SPEKKOEK

150 gram bloem
300 gram zachte boter
15 eieren
250 gram witte basterdsuiker
3 zakjes vanillesuiker
1 ½ eetlepel kaneel
3 theelepels kruidnagelpoeder
3 theelepels nootmuskaat
3 theelepels gemalen kardamon
3 theelepels gemalen foelie
2 eetlepels koffieroom
snuf zout
5 eetlepels anijs

Bereiding

Verwarm de oven voor op 150 graden. Bekleedt een springvorm van ca. 20 cm. Met aluminiumfolie of bakpapier. Vet dit in. Splits de eieren van dooiers en eiwit. Klop met een mixer de boter en de vanillesuiker. Klop dan de dooiers met de basterdsuiker. Zeef de bloem erboven en meng het met de koffieroom en een snufje zout. Mix het eiwit er doorheen. Verdeel het beslag over 2 kommen. Voeg aan 1 kom de kruiden toe. Je hebt nu een licht en een donker beslag. Doe nu een laagje van het lichte beslag in de vorm en laat het in het midden van de oven in ca. 10 minuten gaar worden. Schep er dan een donker laagje beslag op en laat dit ook garen. Werk op deze wijze al het beslag op. De spekkoek is klaar als het bovenste laagje gaar is. Eerst laten afkoelen en dan uit de vorm halen.

dunne laagjes is natuurlijk het lekkerste, maar ieder laagje moet je dus apart bakken. Trek er maar een hele middag voor uit en trek de telefoon eruit want afleiding kun je niet gebruiken.

succes, als ie af is wil ik wel komen proeven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:02

Wow! Bezigheidstherapie dus...

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:03

Hmz, kan je iets duidelijker zijn hoe het juist moet met donker en licht beslag?
Hoe maak je het lichte juist? En hoe het donkere?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:06

Ik snap nu dat het zo duur is. Wat een rotklus zeg!
Maar ik ben al helemaal geen keukenprinses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:10

Natalie schreef:
Hmz, kan je iets duidelijker zijn hoe het juist moet met donker en licht beslag?
Hoe maak je het lichte juist? En hoe het donkere?

Voor het in die twee kommen zit, is het licht, dan voeg je aan de ene de kruiden toe, gezien die kruiden, zal dat de kom met het donkere beslag worden. Het andere (zonder kruiden) is dus het lichte beslag Lachen

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:35

Aha... ja nu heb ik hem...
Ik dacht dat je al van in het begin met twee kommen moest gaan klooien Haha!
(beetje blond vandaag geloof ik Knipoog )

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 23:41

Maya schreef:
:wow: Bezigheidstherapie dus...


Ah, heel mooi... Haha!
Straks mag ik een hele tijd weinig doen na een operatie dus dan denk ik dat ik deze bezigheidstherapie maar eens ga uitvoeren...

Jummie, heb er nu al zin in.

Bij deze zijn jullie dan uitgenodigt om een stuk te komen halen...
(aan de lengte van het topic te zien mag ik dan wel aardig wat maken... Haha!)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:02

Hahaha, ik kom zo een keer vanuit het werk langs hoor, dan ben ik al dik over de helft... (werk in Hoogeveen)

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:14

15 eieren? Is dat een typo, of moeten er echt zoveel in? Krijg je dan niet een mislukte omelet met boter suiker en bloem in plaats van ham tomaat en groenten?

Spekkoek is lekkerrrrr... Het schijnt trouwens onwijs te vullen, daar had ik dus echt geen last van... Heb in een keer, een half pond weggewerkt ofzo Haha!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 00:19

annegti schreef:
Hahaha, ik kom zo een keer vanuit het werk langs hoor, dan ben ik al dik over de helft... (werk in Hoogeveen)


Haha, is goed joh!
Trouwens, hoeveel spekkoek krijg ik hiermee? Wil het namelijk gelijk groots aanpakken, dus kan ik ook de boel maal 2 doen of gaat het dan niet passen? Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:46

Ligt eraan hoe groot je oven is.... Ik deed het altijd in een grote ovenschaal, ook geen geklooi met alu-folie enzo. Mijn schoonmoeder bakte er altijd twee tegelijk, nouja, meer om en om. Als de een weer wat bij moest stond de andere weer in de oven en vice versa. Daar zou ik trouwens knettergek van worden dus ik deed er altijd maar 1 tegelijk. Maar dat is dus ook nog een optie. (mijn schoonmoeder is wel een gevorderde spekkoekenbakker....)

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 01:05

Het is een combimagnetron, wou er gewoon een hele grote springvorm voor gebruiken. Maar ik kan het ook wel bij mijn ouders thuis maken anders, die hebben een hele grote oven. Mwa, ik zal eens kijken...

Oei, krijg er helemaal zin in (uhm, niet in het maken hoor, maar het opeten)!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 01:27

Flutterby schreef:
Gua Lapis is ook een aanrader Knipoog


Is dat niet hetzelfde? Mijn oma (in '98 overleden) had het altijd over 'kwee lapis' als ze spekkoek bedoelde. 'Lapjeskoek' dus eigenlijk Knipoog. Zij maakte het zelf, woonde de eerste 50 jaar van haar leven in het toenmalige Nederlands-Indië en ik mis nog dagelijks haar lekkere Indische gerechten...

Zie voor een recept trouwens http://www.xs4all.nl/~rjmmilt/index.htm ... ubmenu.htm

Ik denk dat ik het ook maar eens ga proberen te maken.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:39

Karin"]
[quote="Flutterby schreef:
Gua Lapis is ook een aanrader Knipoog


Is dat niet hetzelfde? Mijn oma (in '98 overleden) had het altijd over 'kwee lapis' als ze spekkoek bedoelde. 'Lapjeskoek' dus eigenlijk Knipoog. Zij maakte het zelf, woonde de eerste 50 jaar van haar leven in het toenmalige Nederlands-Indië en ik mis nog dagelijks haar lekkere Indische gerechten...

Zie voor een recept trouwens http://www.xs4all.nl/~rjmmilt/index.htm ... ubmenu.htm

Ik denk dat ik het ook maar eens ga proberen te maken.
[/quote]

nee... gua lapis is dat heel fel roze... wordt ook op een heel andere manier bereidt en smaakt als het vers gemaakt is niet zo zoet als de spekkoek die wij kennen. Scheve mond en als de kleur doet vermoeden Haha!
Mijn oma was 1/4 indonesisch en het spekkoek-recept werd van moeder op dochter etc doorgegeven, daarom kan ik het ook maken Haha!
Als er een keer een bokt-meeting in Den Haag is waar ik naartoe ga zal ik wel een spekkoek en (als ik dat recept ooit nog kan vinden Blond ) gua lapis meenemen Vork

trouwens... als je aan de lijn bent: NIET NAAR HET AANTAL CALORIËEN VAN SPEKKOEK KIJKEN Haha! dan schrik je heel erg Tong uitsteken

edit: help mij hier even bij een bokt meeting aan herinneren... ben nogal vergeetachtig Knipoog

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:01

Ooh dat is echt super lekker! Vingers aflikken

Wij halen het altijd bij de pasar malam. Dat is een chinees/indische 'markt' die op verschillende plaatsen in nederland komt. We gaan er elk jaar heen en nemen natuurlijk veeel spekkoek mee! Haha!

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:15

Ja wij hebben het vorig jaar ook gekocht op de Pasar Malam, die staat tegen de zomer op het Malieveld in Den Haag voor de geintresseerde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:04

heb het 1x gegeten naja eigenlijk ook een stukje van 1cm2 en een keer had mijn moeder het gehaald echt lekker....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:09

XchantjuhX schreef:
Mijn oma was 1/4 indonesisch en het spekkoek-recept werd van moeder op dochter etc doorgegeven, daarom kan ik het ook maken Haha!


Mijn oma was ook 1/4 Indonesisch (en mijn opa ook, dus mijn moeder is dat ook), maar volgens mij is er bij hen iets misgegaan in die moeder-op-dochter-overdracht. Ik heb het recept niet geleerd en mijn moeder ook niet. Haha!

Maar ik ga het toch een keertje proberen met de recepten die ik op internet heb gevonden. Van de toko vind ik het al ontzettend lekker spul, maar zelfgemaakt is het toch altijd net iets specialer. Lachen

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:54

Ehm ben ik nou heel dom....maar eh wat is spekkoek?? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Of is dat hetzelfde als Spekkedikken ( zoals we dat in het Noorden zeggen )

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 03:03

Een koek (meestal rond) van allemaal dunne laagjes zachte, zoete koek op elkaar:

Afbeelding

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 14:00

Javmo schreef:
Ehm ben ik nou heel dom....maar eh wat is spekkoek?? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Of is dat hetzelfde als Spekkedikken ( zoals we dat in het Noorden zeggen )


Hey Javmo, kom het binnenkort bij mij maar proeven, ik ben van plan het te gaan maken met een paar weken! Haha!