ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RuudKraaij
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-03-05

ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:11

wie kan mij vertellen wat de beste kwaliteit strooisel voor de paardenbak is?
(...) houtsnippers van max. 5-10cm lang en ong. 3 cm dik leveren of van 10-15cm en ong. 4cm dik afgehaald of per 50m3
(10 ton)
Laatst bijgewerkt door Katja op 10-03-05 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verkapte reclame verwijderd.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:32

ik zou voor de eerste versie gaan..als ik het zo voor de geest haalt hebben wij in de bak ook die maat liggen..gemend met zand dan..

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:46

Ik zou nooit houtsnippers erin doen. Bij nat weer en langer gebruik worden deze snippers gewoon ranzig om in te rijden. (tenzij drainage) daarbij komt dat ik weleens een snippers die omhoog stak in het been van een paard heb gezien... nee ik gebruik gewoon lekker zand, net zo makkelijk!

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:49

Zal per persoon verschillend zijn wat de mensen in de bak willen hebben liggen, ook afhankelijk van de intensiteit dat de bodem gebruikt wordt.

Ik ben zelf ook wel geinteresseert in prijzen, zou je mij die kunnen vertellen, mag natuurlijk ook per Pb.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:52

Ik heb vorig jaar houtsnippers erin gedaan!
Toen was het supper!!! Heerlijk rijden, maar nu..... Beetje spijt van! Gestoord (het waren wel goede (dure)houtsnippers.......)
Zou het dus NIET doen!
Je hebt nu ook tapijtsnippers, dat moet super zijn....
Geen plassen meer en met de vorst hebben ze heel lang door kunnen rijden.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:54

..met tapijtsnippers schijnen de afvoerkosten weer hoger te liggen naar wat ik heb begrepen!

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:38

Wij hebben hele fijne houtsnippers in de bak,die zeker niet groter zijn dan 5 cm,dat bevalt goed ze liggen er nu een jaar in en dan bak was altijd heel zwaar nu dus niet meer,gewoon fijn te rijden.

cinny1
Berichten: 833
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Brabant

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:31

Wij hebben vorig jaar houtsnippers gehad maar waren daar dus echt niet blij mee.
Als je een keuze hebt dan zou ik voor iets anders kiezen of dan in ieder geval zo klein mogelijke snippers nemen, liever nog kleiner dan 5 cm.
Wij hadden, zeker met de paarden met ijzers, geregeld
'boomstammen' klem in de hoeven zitten. En dan echt klem !!!

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:40

Ik zou ook voor kleine snippers gaan. Let wel op de soort snippers. Dwz. van loofhout of naaldhout. Naaldhout scheidt een soort hars uit. Dit zorgt er voor dat het minder snel verteert dan loofhout.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:44

bij ons op stal hebben ze ook houtsnippers gehad, maar hebben deze er na een paar jaar al uit moeten halen. Er zat drainage onder, maar de houtsnippers waren al helemaal vergaan en hadden de drainage verstopt. Er lagen steeds plassen in de bak en hij was ook steeds bevroren. er lag een hele dikke laag met verrotte houtsnippers op de drainage buizen waardoor het water niet meer weg kon lopen.
Ze hebben de hele bodem vervangen en nu liggen er kunsstofsnippers in. wel duurder om bijv. af te voeren, maar het gaat veel langer mee dan houtsnippers. de bak is nog geen 1x nat of bevroren geweest.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:46

Ik zou persoonlijk nooit tapijtsnippers nemen. Als je het afvoert is het chemisch afval. Ook al krijg je er een certificaat bij. Het kost bakken met geld om het af te voeren.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:53

Barco schreef:
Ik zou ook voor kleine snippers gaan. Let wel op de soort snippers. Dwz. van loofhout of naaldhout. Naaldhout scheidt een soort hars uit. Dit zorgt er voor dat het minder snel verteert dan loofhout.


Ik had ook voor kleine snippers gekozen en voor naaldhout......
Dus...... niet fijn bij mij

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:58

Dat is jammer superwoman!
Ik kan alleen over m'n eigen ervaring spreken en die is goed.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:14

Zware ellende met een dure soort voorgedroogde snippers...
Ja de eerste jaren ging het goed en toen begon de ellende...

Nat/droog, zacht/hard, los/vast.... en bij tijd en wijlen glad...

Hout is een organisch materiaal, wat verteerd, logisch natuurlijk.
Maar door dat het verteerd slipt je bovenlaag dicht, met alle gevolgen van dien!

Bij kunststof materialen geen probleem!
Op en top, en over afvoeren hoop ik nog tientallen jaren niet te praten... Nee je moet eens in de drie jaar een nieuwe bak aan laten leggen, omdat je hele bodem naar de sodemieter is, alsof dat niets kost...

Oh en:

Ja mijn bodem is nieuw aangelegen met de houtsnippers, door een professioneel bedrijf, voorzien van een perfect drainage systeem en de duurste soort houtsnippers!

Na de ellende moest het bedrijf opnieuw komen, de oude bodem eruit en een nieuw aanleggen, maar deze keer met kunststof materiaal!

Tel uit je winst Haha! !

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:22

Rustig maar hoor! Ik spreek alleen uit eigen ervaring en ervaringen van proffenssionele bakbodem aanleggers.
Als jij iets anders vindt dan is dat prima toch.
Ik heb alleen geen zin in chemisch afval! Dan maar iets meer onderhoud.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:54

Barco schreef:
Rustig maar hoor! Ik spreek alleen uit eigen ervaring en ervaringen van proffenssionele bakbodem aanleggers.
Als jij iets anders vindt dan is dat prima toch.
Ik heb alleen geen zin in chemisch afval! Dan maar iets meer onderhoud.


Bloos Ik had het ook niet tegen jou, dat je je aangesproken voelt is je eigen probleem en niet de mijne... Of vroeg jij in het algemeen meningen van anderen Knipoog ???

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:06

Bloos! Ok is nu duidelijk! Haha! Ik voelde me inderdaad even aangesproken, maar dat hoefde dus niet Knipoog

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:23

Haha! Haha! Haha!

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:53

De stal waar ik nu sta liggen ook houtsnippers...

In de zomer is het wel fijn, maar in de winter is het echt een ramp...
of je moet de bak al elke dag slepen... Maar dat gebeurt bij mij dus niet en dan is het echt een en al kuilen... Niet te rijden dus Scheve mond

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:45

ik heb een paar jaar op snippers gereden:

nadelen:
snippers blijven dwars onder de hoefijzers hangen---soms ijzers daardoor los.

paarden worden ontzettend smerig asl ze erin liggen rollen--overal snippers en splinters!

bij galopperen en springen is er weinig tot geen grip, paarden glijden er soms erg in uit.

enige voordeel wat ik vind is dat t niet bevriest en je dus eigenlijk altijd kunt rijden

Joolanda
Berichten: 422
Geregistreerd: 26-12-04

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:54

Wij hebben houtschilfers in de bak liggen in het begin was de bak wel zwaar maar nu is die goed te rijden. Ook geen problemen dat het vast blijft zitten in de hoeven.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30630
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: ervaring met houtsnippers voor de paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:48

Mijn ervaring met snippers is super.
Ik heb dennehoutsnippers en zand. Niet te grote.

Ongeveer 6 jaar geleden is de bak aangelegd, en vorig jaar hebben we voor het eerst nieuw zand en nieuwe snippers erin gedaan.
Hij is geweldig, enigste nadeel, hij ligt voorin iets hol in plaats van bol, en dat wil weleens nat wezen. Maar dan nog, je kunt prima door een plas rijden, glad wordt het niet.
Achterin de bak ligt het niet hol, dus nooit geen water. Altijd heerlijk te rijden.
Daarbij heb ik geen mogelijkheid tot slepen, maar dat is niet nodig, want hij is altijd vlak.
Ik doe alles met de bak, losgooien, longeren en rijden. En hij bijft netjes. En qua rijden dus dressuur, springen alles. En springen gaat ook super.

Snippers vast zitten in de hoeven heb ik geen last van eigenlijk, hoogstens 1x in de paar maanden dat er een stukje hout in zit. IJzers los heb ik dus ook geen last van.
En smerig worden mijn pony's er ook niet van. Die worden viezer van het zand, dan van het hout.

Dus mij hoor je niet klagen over dennenhoutsnippers.
Een paar mensen uit onze buurt hebben een bak weg moeten laten halen, vanwege verontreiniging. En dat is idd erg duur. En daarnaast, tapijtsnippers is idd mooi qua droogte, enzo. Wel moet je geregeld de hoefslag eruit halen. En als het droog weer is sproeien. Zelf rijd ik er niet graag in, slaat erg op mijn ogen.

Maar als je houtsnippers erin gooit wel de goede, want anders krijg je alleen maar een slechtere bak idd.