Aanschaf van een nieuw (endurance) paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Aanschaf van een nieuw (endurance) paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 09:48

Hoe bepaal je de goede exterieur eigenschappen van je toekomstige paard, wat wil je beslist niet zien en wat wel.
Zet je vooraf je eisen vast of is de klik bij het zien van je nieuwe paard het belangsrijkst.

Welke kritsiche vragen stel je aan de eigenaar.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Aanschaf van een nieuw (endurance) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:12

Goed beenwerk, goede hoeven! En de gangen vind ik belangrijk, paard moet makkelijk bewegen!

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Aanschaf van een nieuw (endurance) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:17


rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:57

WendyBZ schreef:
Hier Lenneke_ @ [TEN] Informatie met betrekking tot endurance staat de top 10 van endurance-rassen door Marjolein de Rooij, daar staat ook wel wat informatie in.


Even een kleine aanvulling op de 10 meest geschikte rassen! Dravers zijn heel geschikt voor endurance! Heb nog nooit een draver gezien die achter een boom bleef hangen omdat die te breed zou lopen!!!! :+

Moest ik even kwijt :o

bella24

Berichten: 834
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:41

ulyse schreef:
Hoe bepaal je de goede exterieur eigenschappen van je toekomstige paard, wat wil je beslist niet zien en wat wel.
Zet je vooraf je eisen vast of is de klik bij het zien van je nieuwe paard het belangsrijkst.

Welke kritsiche vragen stel je aan de eigenaar.


Ik zie graag een mooi allround paard met een aantal pluspunten voor endurance. Eigenlijk is mijn belangrijkste criterium voor endurance dat het minimaal 50% arabisch bloed moet hebben (liefst meer). Daarnaast wil ik een gezond paard zien zonder gebreken. Gelijke voetjes, stevig droog beenwerk, niet te lange sterke rug, niet overbouwd, geen onderhals, geen hertenhals (het oog wil ook wat ;) ) en ga zo maar door. In de vrije beweging van het paard moet ik goed kunnen zien dat hij makkelijk beweegt. Hij mag niet zijn rug wegdrukken of iets dergelijks.

Van de eigenaar wil ik zoveel mogelijk info over de opfokperiode. Graag zie ik dat een veulen op harde en heuvelachtige bodem is opgegroeid. Als ik een paard voor de sport koop dan mag 'ie niet te oud zijn want dan loop ik het risico dat er toch al oude blessures zijn geweest. Verder zijn leeftijd, geslacht en kleur niet de belangrijkste criteria. Dat kan zomaar ineens veranderen als ik een klik heb.

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 22:56

Dank je wel, dat zijn belangrijke vraagstukken. Hier kan ik wel verder mee.

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Re: Aanschaf van een nieuw (endurance) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:06

is ook wel een beetje afhankelijk van wat je zelf wilt:
wat is je doel / wat wil je bereiken
je eigen lengte en gewicht tellen natuurlijk ook mee
wat wil je zelf
en ik vind gevoel en vooral ogen erg belangrijk ;)
daarnaast is je eigen ervaring en training ook een groot deel van het behalen van je doel

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:24

Ik was zelf op zoek naar een draver, omdat ik dat gewoon geweldige paarden vind met een fijn karakter. Maar daarbinnen zocht ik naar een goedgebouwd paard, met goed beenwerk, een mooie rug en stevige achterhand, en gemakkelijk uitziende gangen.
Ik denk dat het belangrijkste is dat het paard gezond is en dat je er goed mee overweg kunt. Je kunt in de endurance ook met een minder getalenteerd paard heel ver komen, er zijn zoveel factoren van invloed dat talent vergeleken met andere sporten minder doorslaggevend is (op het hoogste niveau na misschien).

rox_en_wilvy schreef:
Even een kleine aanvulling op de 10 meest geschikte rassen! Dravers zijn heel geschikt voor endurance! Heb nog nooit een draver gezien die achter een boom bleef hangen omdat die te breed zou lopen!!!! :+

Moest ik even kwijt :o

Haha inderdaad, daar heb ik toen zelfs een ingezonden brief over geschreven. Hilarisch. _O-

nmpo
Berichten: 46
Geregistreerd: 22-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 02:29

Ik ben het niet helemaal eens met de analyse van Endurance paarden van Marjolein. Ik ben van mening dat arabieren bij uitstek geschikt zijn voor deze sport. Ze hebben niet alleen het uithoudingsvermogen voor een lange afstand - ze beschikken over een vechtersmentaliteit. Een arabier wil die afstand soms uit zichzelf lopen - ze zijn fanatiek. Natuurlijk is niet elke arabier geschikt, maar ik zou zeker voor een arabisch type gaan. Kijk maar eens op de een wereldkampioenschap, het wemelt van de arabieren..
Hiermee sluit ik niet uit dat andere paarden dit niet zouden kunnen, immers legden de pinto's en quarters honderden kilometers voor hun baasje af.. Het is een beetje hoe je de endurance interpreteert... Ga je voor het winnen - snelheid en afstand - of heb je als doel om een wedstrijd uit te rijden..

Ik zou zeggen:
Een gezond paard (benen etc.) met een sportieve houding (werkwillig, fanatiek). Dit zijn vaak de pittige types..

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 09:30

Wat ik erg belangrijk vind bij een paardje is een zelfverzekerd karakter met een bepaalde "hard" zijn voor zichzelf. Zeg maar geen piepert.

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:31

Die hardheid kan inderdaad fijn zijn, maar kan ook tegen je werken. Het betekent nl. dat je extra alert moet zijn op signalen van je paard dat er iets mis is, en dat zijn dan vaak maar hele kleine signalen terwijl een blessure al ver gevorderd kan zijn.
Zo heeft mijn draver (nu 28) >1400 wedstrijdkilometers afgelegd zonder ooit afgekeurd te zijn. Hij is ook eigenlijk nooit onregelmatig of wat dan ook (afkloppen ;) ). Maar 8 jaar geleden had hij wel een peesblessure waar ik nog maanden mee doorgereden heb, zelfs endurance (klasse 1 destijds) waar hij gewoon goedgekeurd werd. Tot er bij de laatste wedstrijd van dat seizoen opmerkingen kwamen dat ze toch iets zagen, en dat been wat dik vonden; misschien eens laten scannen. De dag erna bij de DA bleek hij inderdaad een peesblessure te hebben. 8)7 Achteraf sla je je dan voor je kop dat je het niet eerder gezien hebt, ik was toen ook nog veel onervarener, maar feit blijft dat je met zo'n bikkelpaard enorm alert moet zijn.

Een "zacht" paard is vaak veel zuiniger op zichzelf, wat op de lange termijn in je voordeel kan werken.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Aanschaf van een nieuw (endurance) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:23

Nina_rex@ heb idd ook zo`n bikkelpaard! Moet haar echt beschermen tegen zichzelf! Vind het wel een bewonderingwaardige eigenschap! :))

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:55

rox_en_wilvy schreef:
Vind het wel een bewonderingwaardige eigenschap! :))

Ja dat is het ook, moet je zuinig op zijn he. ;) En het is natuurlijk wel fijn als je een paard hebt dat niet bij iedere locomotiekeuring afgekeurd wordt omdat er een kiezelsteen binnen 5 meter van zijn hoef lag. :+

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Re: Aanschaf van een nieuw (endurance) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:56

Maak voor jezelf een lijstje met wat je wil en wat je kan.
Is je ambitie om in het kader te komen en internationaal te gaan rijden of wil je nationaal blijven en steeds een stapje verder gaan?
Het hangt zo af van wat je wil en ook wat voor soort paard bij je past. Zelf heb ik met een koudbloed en arabieren endurance gereden. Van de koudbloed heb ik het meest geleerd.

Momenteel is erg de tendens dat je een arabier moet hebben. Dit zijn wel type paarden die bij je moeten passen. Wil je gewoon lekker wedstrijden rijden en geen topsport gaan bedrijven, dan is eigenlijk bijna elk paard geschikt.
Je ziet alles op een wedstrijd, ijslanders, fjorden, friezen, kwpn'ers, dravers, arabieren etc.

Koop een paard zoals je ieder ander paard koopt, kijk naar bouw, voeten, houdt het dier van buiten rijden (ik heb er een gehad die liever in de bak liep dan buiten).

Succes met je zoektocht.

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 07:49

Bedankt allemaal, inmiddels heb ik een nieuw paard gevonden. Het is een kruising haflinger-arabier geworden